جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

تورم کاتالیزور جدید رشد قیمت طلا: منتظر افزایش 10 درصدی قیمتها باشیم؟

24 خرداد 1401
تورم کاتالیزور جدید رشد قیمت طلا: منتظر افزایش 10 درصدی قیمتها باشیم؟

به گزارش بانک اول به نقل از کیتکو نیوز، Kristina Hooper استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه Invesco درمصاحبه تلفنی گفت: انتظار دارم اقتصاد آمریکا در سال 2020 حدود تنها 2 درصد رشد کند ولی این رقم برای افزایش فشارهای تورمی و در نتیجه افزایش قیمت طلا کافی خواهد بود.

با این حال، Hooper افزود: پیش بینی نمی کنم که یک رکود اقتصادی در سال آینده به وقوع بپیوندد. پیش بینی نمی کنم که فعالیت های اقتصادی در شش ماه نخست سال 2020 کاهش یابد ولی این احساس جدید در شش ماه دوم وجود خواهد داشت.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: در بلندمدت سرمایه گذاران باید توجه خود را بر روی فشارهای قیمت مصرف کننده طی سال آینده معطوف کنند. ما داریم نگرانی هایی را درباره افزایش قیمت کالاها می شنویم. بانکهای مرکزی یک هدف بالا را برای تورم در نظر گرفته اند و من تصور می کنم که این مساله برای طلا خوب خواهد بود .

وی افزود: در فضای فعلی، من پیش بینی می کنم که قیمت طلا تا پایان سال 2020 به بیش از 1600 دلار خواهد رسید که این رقم 10 درصد بیشتر از قیمتهای فعلی است.

افزایش فشارهای تورمی برای طلا مثبت خواهد بود زیرا موجب کاهش نرخ بهره واقعی اوراق قرضه می شود. هزینه فرصت طلا به عنوان یک دارایی غیر بهره ای در شرایط نرخ بهره منفی ، ارتقا می یابد.

این تحلیلگر گفت: به دلیل آنکه فدرال رزرو 3 بار در سال 2019 نرخ بهره را کاهش داده است، نیازی به تورم زیادی نیست تا نرخ بهره واقعی اوراق قرضه را در محدوده منفی پیش ببرد.

آمارهای خزانه داری آمریکا نشان می دهد نرخ بهره واقعی اوراق قرضه 10 ساله که آماده است سال 2019 را در سطح پایینی به پایان برساند، در محدوده ای نزدیک به 50 واحد در نرخ های اصلی و پایه است. نرخ بهره های واقعی اوراق قرضه از ابتدای سال 2019 تاکنون 50 درصد کاهش داشته و این در شرایطی است که فشارهای تورمی تغییر چندانی نداشته است.

این تحلیلگر ارشد اقتصادی افزود: بانکهای مرکزی این مساله را شفاف کرده اند که آنها در برابر نرخ تورم بالاتر بردبار و شکیبا خواهند بود. فدرال رزرو نرخ تورم را در سطح بالایی تنظیم کرده و تصور می کنم نرخ تورم را در سال آینده بالاتر تعیین خواهد کرد چرا که شاهد تغییر چندانی در بین سیاستگذاران هیئت مدیره فدرال رزرو نیستیم.

وی اظهار داشت: حتی اگر فدرال رزرو سطح فعلی سیاست های پولی انبساطی خود را حفظ کند، قادر خواهد بود تا به سطح بالاتری از تورم دست یابد.

در حالی که تورم حمایت مهم و حیاتی را برای طلا در سال آینده فراهم خواهد کرد، این تحلیلگر ارشد به سرمایه گذاران هشدار می دهد که انتظار نوسانات زیادی را داشته باشند.

وی این طور استدلال می کند که نااطمینانی های سیاسی بر بازارهای مالی طی سال آینده مسلط خواهد بود و این یک کاتالیزور دیگر برای افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد بود.

وی افزود: هیچ چیزی حل و فصل نشده است. تعداد متعادلی از نااطمینانی های ژئوپلیتیک در سراسر جهان وجود دارد که همچنان رو به افزایش است.

روند دیگری که Hooper در حال بررسی آن است، بازارهای سهام است. وی به این نکته اشاره می کند که پیش بینی اش از رشد اقتصادی همچنان از فرضیه رشد تاریخی در بازار سهام حمایت می کند ولی این نکته را اضافه می کند که این مساله تاثیر کمی بر طلا خواهد داشت چرا که سرمایه گذاران به طلا به عنوان یک فلز مهم برای تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری نگاه می کنند.

وی در پایان گفت: ما وارد مرحله دیگری از بازار صعودی خواهیم شد جایی که پذیرش زیادی از سوی سرمایه گذاران درباره سهام به عنوان دارایی های جذاب وجود خواهد داشت ولی در عین حال آنها درک خواهند کرد که ریسک بالاتری نیز وجود دارد. تصور می کنم در شرایط کنونی این طبیعی است که در بازار صعودی سرمایه گذاران به طلا علاقه داشته باشند.

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها