چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 2024,May

پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن / وام جدید چه زمان پرداخت می‌شود؟

24 خرداد 1401
پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن / وام جدید چه زمان پرداخت می‌شود؟

به گزارش بانک اول اقبال شاکری، نماینده تهران در گفتگویی با فارس از تصویب وام جدید ساخت مسکن در مجلس خبر داد. به گفته این نماینده مجلس، بانک‌ها بر اساس قانون بودجه موظفند ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی خود را به حوزه ساخت مسکن اختصاص دهند. این قانون در شورای نگهبان هم تایید و به دولت ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.

به گفته شاکری وام ۳۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن به ۱٫۲ میلیون نفر پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است. اگرچه هنوز هیچ جزئیاتی از این وام مانند سود ماهانه آن مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد که اقساط این وام کمتر از یک و نیم میلیون تومان در ماه باشد که ظرف ۲۰ سال باید پرداخت شود.

بر این اساس به موجب قانون بودجه، بانک‌ها احتمالا از ابتدای سال جاری، باید این وام را پرداخت کنند. شاکری هم در این خصوص گفته است: در سال ۱۴۰۰ بانک‌ها موظف هستند به ۱٫۲ میلیون خانوار تسهیلات ساخت ۳۰۰ میلیون تومانی اختصاص دهند. وزارت راه و شهرسازی هم باید زمین را به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار این ۱٫۲ میلیون خانوار بدون سرپناه قرار دهد.

ضمانت اجرای این مصوبه قانون و پرداخت این وام چیست؟ به گفته این نماینده مجلس، با توجه به متن قانون بودجه ابلاغ شده به دولت، در صورتی که بانکی از این قانون سرپیچی کند، بانک مرکزی موظف است، متناسب با تعهد انجام نشده نسبت به افزایش سپرده قانونی بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اقدام کند.

این نماینده مجلس گفته بانک مرکزی مطابق قانون باید در فروردین ماه سهیمه هر بانک را مشخص کرده و سامانه ارائه آماری از نحوه عملکرد هر موسسه را به صورت برخط ارائه دهد، مخاطب این آمار نیز یک نهاد خاص مانند مجلس شورای اسلامی نبوده و همه مردم باید بدانند این تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن چگونه توسط بانک‌های کشور پرداخت شده و خود مردم عملکرد نظام بانکی را قضاوت کنند.

اخبار مرتبط
متولیان نهضت ملی مسکن تأکید دارند که براساس متن قراردادهای واگذاری زمین، فروش امتیاز تا قبل از فروش اقساطی ساختمان به متقاضی، غیرقانونی است و حتی احتمال سلب امتیاز نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، گفت: از این تعداد 1700 واحد نهضت ملی مسکن، 700 واحد مسکن مهر و مابقی پروژه‌ای مشارکتی است.
در شرایطی که بازار ملک به ثبات نسبی رسیده دولت دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده که اگر تعداد قابل توجهی از واحد‌های این پروژه در سال جاری به سرانجام برسد می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوارا بود.
در هفته های گذشته وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها