شنبه, 22 اردیبهشت 1403 2024,May

قانون جدید چک، سبب اعتماد بین فعالان اقتصادی می‌شود

24 خرداد 1401
قانون جدید چک، سبب اعتماد بین فعالان اقتصادی می‌شود

به گزارش بانک اول عبدالحمید انصاری با اشاره به گلایه فعالین اقتصادی در خصوص عدم وحدت رویه در اجرای قانون جدید در بین بانک‌ها گفت: در سیستم قبلی چک، فردی یک چک به نام فرد دیگری یا حامل، صادر می‌کرد و این چک امکان گردش فراوان و متعدد در شبکه بانکی بین فعالان اقتصادی فراهم می‌کرد. حسن آن سیستم این بود که سبب روان و تسهیل بودن تجارت می‌شد زیرا افراد وقتی کار تجاری می‌کنند نباید برای دریافت و مبادله کالا معطل شوند.

وی درباره معایب نظام قبلی چک توضیح داد و اظهار کرد: عیب کار این است که چون چک به صورت متعدد پشت نویسی می‌شد، میزان اعتبار نفر نخست مخدوش می‌شد و حتی ممکن بود حساب آن فرد خالی باشد.

این کارشناس پولی و بانکی به سیستم جدید چک بر اساس قانون جدید اشاره و بیان کرد: در نظام جدید چک، صادر کننده، ذینفع و دریافت کننده چک کاملاً مشخص هستند و ذینفع می‌تواند بلافاصله راستی آزمایی کند که اعتبار صادر کننده چک چقدر است و آیا دارای سابقه چک برگشتی است یا خیر.

وی افزود: قانون جدید چک به واسطه امکان راستی آزمایی میزان اعتبار صادر کننده، یک حسن بزرگ دارد زیرا چک و میزان اعتبار صادر کننده همانند یک آیینه شفاف در مقابل دریافت کننده قرار دارد و از این منظر اعتماد بین فعالان تجاری و اقتصادی ایجاد می‌شود.

انصاری با تصریح بر اینکه مقدار زیادی از پچیدگی‌های بانکی و مالی مربوط به مناسبات فضای سایبری است، گفت: این فضا در عین حال که سبب تسهیل کار شده است، اشکالات و تخلفات را برای سوء استفاده کنندگان امکان پذیر می‌داند و این موضوع ارتباطی صرفاً به ایران ندارد و در همه کشورهای جهان این موضوع وجود دارد و مشاهده می‌شود.

اخبار مرتبط
محرمیان با بیان اینکه زیر ساخت‌های فنی برای ارایه این خدمت به مشتریان در کل شبکه بانکی فراهم شده است افزود: وقتی اولین بانک این خدمت را ارائه میدهد، سایر بانک‌ها هم برای نقد کردن غیر حضوری چک دیجیتال اقدام می کنند. نقد شدن غیر حضوری چک الکترونیک در جهت مراجعه نکردن مشتریان به بانک‌ها انجام می شود.
آمنه نادعلی‌زاده،گفت: از ابتدای رونمایی چک الکترونیکی یعنی آبان سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۲۵۰ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده و حدود ۲۰۰ هزار فقره از این چک‌ها هم نقد شده است. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: درحال‌حاضر ۱۲ بانک از جمله بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون و ملی خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند.
اکنون ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند
یک از روش‌های ثبت چک صیادی استفاده از همراه بانک است. شما از طریق اپلیکیشن بانک‌های مختلف می‌توانید به ثبت چک در سامانه صیاد بپردازید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها