دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403 2024,May

جاماندگان بالاخره سهام عدالت می گیرند

24 خرداد 1401
جاماندگان بالاخره سهام عدالت می گیرند

به گزارش بانک اول روز گذشته، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از موافقت با اختصاص سهام عدالت به جاماندگان خبر داد و گفت: بنده با رییس‌جمهور صحبت کردم و وی موافقت کلی خود را با تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت اعلام کرد.

 

به گفته وی، حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد باید تعیین تکلیف شوند. همچنین افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی که فاقد سهام عدالت هستند، باید حتماً از این سهام برخوردار شوند. حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد شرایط هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام عدالت به آنها واگذار نشده و حتماً باید تعیین تکلیف شوند.

پورابراهیمی، ۱۴ شهریورماه سال جاری نیز، از موافقت رییس‌جمهوری برای تعیین تکلیف سهام عدالت برای جاماندگان تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه خبر داده بود. در حالی که پورابراهیمی از موافقت دولت با طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان و تصویب آن ظرف دو هفته خبر ‌داد، غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، احتمال بایگانی‌شدن طرح جاماندگان سهام عدالت را مطرح کرد. درواقع به دنبال این اظهارات ضد‌ و نقیض اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس بود که بسیاری از جاماندگان سهام عدالت، با سردرگمی مواجه شدند. 

 

با وجود اینکه پورابراهیمی، بار دیگر وعده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را مطرح و آنها را امیدوار کرده، اما این موضوع همچنان با ابهاماتی همراه است که مسئولان، به ویژه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد این ابهامات، شفاف‌سازی نمی‌کنند و همین موضوع، احتمال به تعویق افتادن طرح جاماندگان سهام عدالت را افزایش می‌دهد. 

 
 

یکی از اصلی‌ترین ابهامات، به محل تامین منابع برای اختصاص سهام به جاماندگان باز می‌گردد. با وجود اینکه پورابراهیمی از پذیرفتن بار مالی این طرح توسط دولت خبر داده است، اما مسئولان دولت قبل بارها اعلام کرده بودند که منابعی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود ندارد و دولت فعلی نیز، هنوز منابع این طرح را اعلام نکرده است./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
در هفته اول اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، ۹ ناشر سود جاری، سنواتی و حق تقدم ۷۵۶ هزار و ۸۱۰ سهامدار را که شامل ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان می شود را به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.در هفته چهارم فروردین ماه، بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) واریز شد.
در حال حاضر هیچگونه ثبت نامی برای سهام عدالت وجود ندارد و اعطای سهام عدالت به جاماندگان منوط به این مورد است که هیأت دولت منابعی را برای توزیع سهام اختصاص دهد. بر همین اساس هرگونه لینک، تماس، پیامکی و... مبنی بر ثبت نام سهام عدالت جاماندگان کلاهبرداری خواهد بود و امیدواریم که افراد به این نکات توجه کافی را داشته باشند تا فریب نخوردند. بنابر این مردم حتما باید اخبار مربوط به حوزه سهام عدالت را از از رادیو و تلویزیون و رسانه‌های رسمی پیگیری کنند تا خدایی نکرده در این حوزه دچار چالش نشوند.
در وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص بهبود وضعیت بازار اجاره بها طی گفت: قانون ساماندهی اجاره بهای مسکن طی امروز و فردا برای اجرا به دولت ابلاغ می شود و ابلاغ آن ظرفیت های جدیدی را به وزارت راه وشهرسازی می دهدو این قانون نقش تنطیم گیری با نفوذ بالاتری را در پی دارد.
طبق گفته سرپرست سازمان خصوصی سازی نیز چنانچه فردی مشمول سهام عدالت جاماندگان نشود، می‌تواند اعتراض خود را به وزارت رفاه منتقل کند. اما وزارت رفاه بلافاصله در بیانیه‌ای اعلام کرد: از مردم و متقاضیان دریافت سهام عدالت تقاضا می‌کنیم از مراجعه حضوری و تماس با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص سهام عدالت خودداری کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها