دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

وزیر راه فروش اجباری عرصه مسکن مهر را ممنوع کرد

30 مرداد 1401
وزیر راه فروش اجباری عرصه مسکن مهر را ممنوع کرد

به گزارش بانک اول رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در ابلاغی به مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، دستور داد با متخلفین در زمینه «فروش اجباری عرصه مسکن مهر» برخورد قانونی صورت گیرد.

در این ابلاغ آمده است:

پیرو گزارش‌های واصله و اعتراضات مردمی مبنی بر اجبار متقاضیان برای خرید عرصه واحدهای مسکن مهر در معاملات اولیه و بعدی در بعضی از شهرها و شهرهای جدید به آگاهی می‌رساند، این عمل به صراحت برخلاف جزء (2) بند (الف) تبصره 11 قانون بودجه سال 1401 مبنی بر «در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله متعلق به خود می‌باشند» است و تخلف از اجرای قانون محسوب می‌شود. بنابراین اجبار متقاضیان به خرید عرصه حتی در معاملات ثانویه و بعدی، نه تنها تخلف از اجرای قانون است، بلکه تحمیل فشار و هزینه‌های مازاد به مردم عزیز در شرایط کنونی کشور است.

لذا ضروری است همه ادارات و شرکت‌های تابعه، صرفا در صورت تمایل و درخواست کتبی مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر اولیه و بعدی، نسبت به واگذاری و فروش قطعی عرصه اقدام نمایند و از اجبار نمودن متقاضیان برای خرید عرصه تحت هر عنوان جدا خودداری کنند.

بدیهی است در صورت بروز و تکرار این تخلف از اجرای قانون، بر اساس قوانین و مقررات اداری با متخلفین برخورد خواهد شد.

 در زمان حاضر در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد عرصه واحد‌های مسکن مهر به صورت اجباری به مالکان آن فروخته می شود./تسنیم

اخبار مرتبط
در سال جدید و پس از فروکش کردن فضا ملتهب تعیین حداقل دستمزد، قرار شد در نخستین جلسه شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳، با تغییراتی در مصوبه مانند افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن و نیز افزایش یک درصد به ۲۲ درصد سایر موارد، مصوبه تعیین حداقل دستمزد به امضا جامعه کارگری نیز برسد.
متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده اند در حال حاضر هیچ قرارداد مشخصی در دست ندارند و تنها در اولویت تخصیص پروژه قرار گرفته اند و اگر متقاضیان در طول روند اجرای پروژه امکان تامین منابع مالی خود رانداشته باشند ناچار مجبور به جابه جایی و یا حذف متقاضیان هستیم بنابراین خرید وفروش امتیاز پروژه های نهضت ملی مسکن ممنوع است.
: بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ شناسه (کد) رهگیری الزامی است.
یکی از رایج‌ترین شایعات در فروش ملک این است که اگر معامله‌ای انجام شود و ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت فروشنده پشیمان شود می‌تواند مبلغی را که به عنوان پیش پرداخت از خریدار دریافت کرده است را پس بدهد و معامله یا قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کند. این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و خریدار و فروشنده اگر قرارداد ملکی را تنظیم و امضا کنند باید به تمام تعهدات خود که در آن قرارداد درج شده است عمل کنند. تنها زمانی میتوانند قرارداد را فسخ کنند که از خیارات قانونی استفاده کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات