پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

تسهیلات کمک ودیعه مسکن از یک تبصره مالیاتی مستثنی شد

20 شهریور 1401
 تسهیلات کمک ودیعه مسکن از یک تبصره مالیاتی مستثنی شد

به گزارش بانک اول تسهیلات کمک ودیعه مسکن از شمولیت تبصره یک ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم که پرداخت تسهیلات بانکی را مشروط به ارائه گواهی پرداخت بدهی مالیاتی و گواهی وصول صورت‌های مالی ارسال شده به بانک‌ها از سوی اداره مالیاتی می‌کرد، مستثنی شد.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که بر اساس نامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی، تسهیلات کمک ودیعه مسکن از شمولیت تبصره یک ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم مسثتنی می‌شود.  

پیش از این، داوود منظور - رئیس کل سازمان امور مالیاتی - در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود: "بر اساس ماده ۶ ضوابط اجرایی تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده از تسهیلات بانکی به منظور خرید احداث مسکن شخصی نیازمند اخذ گواهی مالیاتی موضوع تبصره قانونی موصوف نیست. از طرفی بر اساس ماده (۱) ضوابط اجرایی مذکور اعطای هرگونه تسهیلات ارزی و ریالی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات مربوط مشمول مقررات تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم است.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تسهیلات ودیعه مسکن نیز به عنوان تسهیلات مرتبط با تامین مسکن شخصی افزوده شده است؛ بنابراین از آنجایی که تسهیلات ودیعه مسکن اجاره‌ای از مصادیق فعالیت‌های شغلی اشخاص حقیقی نیست، تسهیلات مذکور برای اشخاص حقیقی مشمول حکم تبصره قانون یادشده نیست".

طبق این گزارش، تبصره یک ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم  اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل از طرف بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری را مشروط به اخذ گواهی‌های ‌ذیل کرده است:

گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده.

گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه شده به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری.

 

 

 

اخبار مرتبط
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. مستاجران، برای اینکه امکان ثبت نام در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و دریافت وام اجاره خانه را داشته باشند، همچون، ثبت نام در سامانه ثبت نام مسکن اولی ها​، لازم است دارای شرایط لازم باشند؛ از جمله اینکه متاهل یا سرپرست خانوار باشند، اجاره نامه آن ها رسمی بوده یا در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، ثبت شده و تاریخ انعقاد قرار داد اجاره آنها، تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.
شرکت‌های اعتبارسنجی باید امکان دریافت گزارش و امتیاز اعتباری را از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل فراهم کنند و اشخاص بتوانند از تغییرات مهم در گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری خود مطلع شوند؛ به طوری که تاثیر رفتارهای مثبت و منفی را بر امتیاز اعتباری خود به خوبی حس کنند. امروزه در بسیاری از کشورها، دریافت گزارش اعتبارسنجی به صورت آنلاین و در کمتر از چند ثانیه امکانپذیر است.
وام ودیعه مسکن فقط برای افرادی است که هیچ ملکی به نامشان نیست. به همین دلیل ارائه اجاره‌نامه، شرط اصلی پرداخت این وام اعلام شده است.
افرادی که مایل به دریافت تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با بهره ۲۳ درصدی از بانک ایران زمین هستند باید ضامن رسمی داشته باشند. همچنین باید اعتبار شغلی آنها به تایید بانک رسیده باشد. ارائه سفته نیز برای دریافت این تسهیلات مورد نیاز است. زمان پرداخت اقساط این وام با توجه به سقف وام و مدت میانگین حساب متغیر بوده و بین ۱۲ یا ۱۸ یا ۲۴ ماه تغییر پیدا خواهد کرد. طی مدت زمان پرداخت اقساط، به اصل سپرده مشتریان یک درصد سود علی الحساب تعلق می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات