شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی قیمت دلار و سکه در روزهای آینده

15 اسفند 1402
پیش بینی قیمت دلار و سکه در روزهای آینده

کارشناسان اقتصادی معتقدند با برنامه جدید بازارساز در روزهای آینده روند اصلاح قیمت‌ها در بازار ارز و سکه آغاز خواهد شد.

به گزارش بانک اول،این روزها بازار ارز نوسانی است و روند مشخصی ندارد تا فعالان بازارهای مالی را متقاعد به ورود یا خروج کند، اغلب معامله‌گران معتقدند با برنامه بازارساز برای این هفته قیمت دلار و سکه بر مدار اصلاح خواهد رفت.

اکثر معامله‌گران معتقدند با برنامه بازارساز برای این هفته قیمت دلار و سکه بر مدار اصلاح خواهد رفت. از جمله برنامه بازارساز برای بازار ارز و سکه حراج ۱۰۰۰ کیلو شمش طلا در حراج یازدهم همزمان با فروش مرحله‌ای سکه‌های امامی است.

علاوه بر این، آن‌ها تصور می‌کنند بازارساز همزمان با فروش سکه و طلا در این هفته شروع به تزریق درهم در دبی هم می‌کند تا قیمت دلار در پایان سال پایین بسته شود. البته گروهی از تحلیل‌گران معتقدند نوسان این روزهای بازار به خاطر تقاضای ارز برای مسافرت در تعطیلات نوروز است که اگر تقاضای سرمایه‌ای هم به آن اضافه شود نوسان در بازار حفظ خواهد شد.

دلار دیگر توان بالا رفتن ندارد

دلار تهران دیروز از سقف تاریخی خود در استقبال از عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی عقب نشست، ولی تتر در معاملات شبانه دوباره بالاتر از دلار تهران قرار گرفت.

با رسیدن قیمت‌ها به سقف تاریخی، معامله‌گران منتظر تزریق و مداخله بازارساز در بازار می‌شوند. به عقیده آن‌ها بازارساز در روزهای همراه با خبر منفی، با تزریق و مداخله بازار را برگردانده و این بار که اخبار منفی خاصی در بازار دیده نمی‌شود، کار بازارساز راحت تر خواهد بود.

بعد از رسیدن قیمت دلار و سکه به سقف تاریخی در روزهای گذشته، بازارها از این مرز عقب نشستند. به عقیده معامله‌گران قیمت‌ها با تزریق بازارساز از مرز حساس دور شدند، اما هنوز بازار ارز و سکه در از دست دادن مرز‌های حمایتی مهم ناکام بودند.

درهم نزدیک سقف تاریخی

درهم امارات در ابتدای کانال ۱۶ هزار تومانی قرار گرفته و محدوده ۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان تا محدوده ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان سقف تاریخی درهم است.

بررسی حباب درهم در این هفته نشان می‌دهد که درهم امارات تلاش خود را برای ممانعت از رشد دلار انجام داده است چرا که حباب درهم در تمام روزهای هفته منفی بوده است؛ در گذشته هروقت قیمت دلار رشد می‌کرد، حباب درهم هم افزایش می‌یافت ولی در هفته جاری برخلاف روال سابق، با وجود رشد دلار حباب درهم منفی شد و در تمام طول هفته حباب منفی ثبت شد که تا کنون سابقه نداشته است.

آغاز عقب نشینی قیمت‌ها در بازار هرات

قیمت دلار هرات که این روزها روندی نوسانی دارد، در محدود ۶۰هزار و ۵۰۰ تا ۵۹ هزار ۹۰۰ تومان در حال تغییر کانال است. به عقیده تحلیل‌گران فنی در چارت قیمت دلار واگرایی منفی دیده شده و نرخ باید این اشباع خرید را از بازار خالی کند. دو نقطه مهم مقاومتی بازار ارز ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان و ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که انتظار می‌رود قیمت از این محدوده عقب نشینی کند.

ربع سکه عقب نشست

عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی بازار ارز و طلا را در روز قبل منفی کرد ولی قیمت ربع‌سکه بیشتر از سایرین کاهش یافت که ناشی از عرضه در مرکز مبادله بود.

در معاملات پشت خطی چند شب گذشته هم کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید و فروش قرار بگیرد و بنا بر ادعای برخی از معامله گران سکه در بازار شبانه ثبات را تجربه کرد.

قیمت طلای جهانی به صورت ناگهانی با رشد ۲. ۱ درصدی خود را به ۲۰۸۸ دلار را به رساند. البته قبل از آغاز سال۲۰۲۴ نظریه‌های متعددی در خصوص شیب مثبت قیمت طلا و رکوردهای تاریخی آن پس از کاهش نرخ تورم در آستانه تغییر مسیر سیاست‌های انبساطی توسط فدرل رزرو ارائه شده بود.

تاثیر عرضه ربع سکه بر بازار چقدر است؟

اواخر دی ماه بود که خبر عرضه سکه جدید بدون تاریخ ضرب توجه سکه‌بازان را به خود جلب کرد. بااین‌حال روز یکشنبه حراج ربع با تاریخ ضرب ۱۳۸۶ انجام شد و یک‌هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.

برخی از کارشناسان معنتقدند که این اتفاق می‌تواند تا حدودی مقابل نوسان صعودی قیمت سکه را بگیرد. در شرایط کنونی تحلیلگران فنی معتقدند جناح افزایشی بازار امروز برای رسیدن به مرز ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تلاش خواهد کرد.

به عقیده این دسته درصورتی‌که سکه پایین مرز ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت دهد، احتمال نوسان نزولی سکه تا مرز یاد شده وجود دارد. بااین‌حال اگر سکه مرز ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را از دست دهد، ممکن است به تدریج تا پله ششم کانال ۳۳ میلیون تومان عقب نشینی کند.

برخی از فعالان بازار می‌گویند که با این اقدام احتمالا سکه دچار نوسان کاهشی خواهد شد، در این بین برخی هم معتقدند که این اتفاق می‌تواند حباب سکه را تحت تاثیر قرار دهد.

محمد کشتی آرای، عضو اتحادیه طلا و جواهر پیش‌بینی کرده با این اقدام جدید بانک مرکزی تا هفته آینده حباب سکه ریزش خواهد کرد.

بازاری ۵ درصدی تعیین کننده قیمت‌ها در سایر بازارها

تقاضای بازار آزاد ارز به دلایل مختلفی انجام می‌شود برای واردات، سفر، تقاضای قاچاق، تقاضای احتیاطی ارز و برای در امان ماندن از تورم. آنچه قیمت در بازار ارز را تعیین می‌کند برآیند عوامل موثر بر دلار است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات در این بازار کمتر از ۵ درصد مبادلات ارزی در کشور است. اما همین مقدار نیز در حال نرخ دهی به سایر بازارها است.

معاملات دلار در بازار آزاد غیرقانونی است ولی همین معاملات غیرقانونی برای سایر بازارها تعیین تکلیف می‌کند و بر انتظارات تورمی اثر می‌گذارد.

اقدامات زیادی برای محدودیت معاملات بازار آزاد انجام شده ولی باز هنوز برخی با قبول ریسک معاملات به خرید از بازار آزاد ارز تن می‌دهند.

مدیریت کمیت و کیفیت نقدینگی مهمترین وظیفه این روزهای بانک مرکزی

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: حجم دلاری نقدینگی بر اساس گزارش آخر دی ماه در کانال ۱۴۰ میلیارد دلاری قرار دارد. این رقم کمتر از نصف حجم دلاری نقدینگی در پیش از خروج آمریکا از برجام در سال۹۶ است.

این کارشناس اقتصادی افزود: این مقایسه یک نکته با اهمیت از وضعیت اقتصادی را روشن می‌کند که برخلاف آنچه تصور می‌شود، پس از خروج آمریکا از برجام و تغییر انتظارات در بازار ارز، اگرچه نقدینگی ریالی افزایش یافته ولی حجم دلاری نقدینگی بسیار محدود شده است.

وی ادامه داد: این اعداد نشان می‌دهد که اهرم انتظارات همین نقدینگی اندک بازار را در این مدت به سمت بازارهای سفته بازانه مانند طلا، ارز، مسکن و خودرو و…هدایت کرده است. ولی در نقطه مقابل فعالان اقتصادی بخش تولید و صاحب نظران اقتصادی از کمبود شدید نقدینگی در شرکت‌ها و فعالیت‌های تولیدی به عنوان مشکل اصلی بخش تولید کشور سخن می‌گویند.

رحیمی با اشاره به اوراق ۳۰ درصدی برای تامین مالی شرکت ها، تاکید کرد: تامین تمام نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها باعث افزایش نقدینگی ریالی خواهد شد و در نقطه مقابل عدم رسیدگی به شرکت‌ها هم کشور را بیشتر به درآمدهای نفتی وابسته کرده و بخش غیر نفتی اقتصاد را ضعیف می‌کند. در چنین شرایطی مدیریت بانک مرکزی بر بازارها اهمیت پیدا می‌کند که چطور هم به تقاضای فزاینده نقدینگی شرکت‌ها پاسخ دهد و هم با توجه به تقویت تقاضای سفته‌بازانه در سال‌های اخیر، رشد نقدینگی ریالی را محدودتر کند.

اخبار مرتبط
طبق اعلام مرکز مبادله، مبلغ وجه‌الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تأیید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود. حراج حضوری شمش طلا از 27 دی ماه 1402 در مرکز مبادله ایران آغاز و با گذشت 3 ماه و برگزاری 20 حراج، 2716 کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار حداقل 995 در هزار معامله شد.
در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود 42 درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام 53 درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود 112 درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع 123 درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی 52درصد زیاد شده است.
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها