جمعه, 8 تیر 1403 2024,June

سود سپرده بانک ها چگونه محاسبه می شود؟

28 خرداد 1403
سود سپرده بانک ها چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه سود سپرده در بانک ها توسط مشتریان یکی از مشکلاتی است که برخی از مراجعه کنندگان به بانک ها با آن روبرو شده و گاها دچار اشتباه می شوند.

 

به گزارش بانک اول بسیاری از مراجعه کنندگان به بانک ها که به امید دریافت سود در بانک سپرده گذاری می کنند روش محاسبه سود سپرده را به خوبی نمی دانند.

وقتی کارمند بانک به شما می گوید سود روزشمار ۱۸ درصد یعنی کمترین مانده روزانه شما جمع شده و در پایان سی روز محاسبه می شود.

سپس عدد به دست آمده در ۱۸ درصد ضرب و مجموع آن تقسیم بر ۳۶۵ می شود. عبارت ۳۶۵ معرف ۳۶۵ روز سال می باشد.

عدد به دست آمده از فرمول گفته شده مبلغ سود محاسبه شده برای مدت یک ماه می باشد که اگر مبلغ ثابت باشد محاسبه آن راحت تر از محاسبه مبلغ روزشمار می باشد.

به عنوان مثال اگر ۱۰ میلیون تومان را بصورت ثابت در بانک با نرخ ۱۸ درصد نگه داریم سود آن اینگونه به دست می آید که عدد ۱۰ میلیون در ۳۰ برای ماه های ۳۰ روزه و ۳۱ برای ماه های ۳۱ روزه ضرب شده و عدد ۳۰۰میلیون به دست آمده در ۱۸ درصد ضرب می شود.

حال عدد ۵۴ میلیون به دست آمده بر ۳۶۵ تقسیم می شود و مبلغ ۱۴۸ هزار تومان به دست می آید و این سود یک ماه مبلغ ۱۰ میلیون تومان ثابت با نرخ ۱۸ درصد است.

اشتباهی که اکثر مراجعه کنندگان در بانک دچار می شوند اینگونه است که عدد ۱۰ میلیون را در ۱۸ درصد ضرب نموده و آن را تقسیم بر ۱۰ می کنند و تصور می کنند ماهانه ۱۸۰ هزار تومان سود پول آنها می شود که این روش کاملا غلط است.

اخبار مرتبط
بانک مرکزی به بانک‌ها برای اصلاح نرخ سود تذکر داده و بر این موضوع تاکید کرده است، تصریح کرد: بانک مرکزی در جلسه‌ای با هیات مدیره بانک ها و روسای کمیته تطبیق، موارد را صراحتاً اعلام و خواستار ارائه برنامه های اصلاحی هر بانک ظرف مدت مشخصی شد؛ که بر این اساس، هر بانک موظف است در صورت افزایش نرخ سپرده ها، نسبت به اصلاح آن اقدام کرده و از این پس به هیچ عنوان سپرده جدیدی با سود بالا افتتاح نشود.
در این سپرده همانند سایر سپرده‌های ممتاز بانک مسکن، علاوه بر سود علی‌الحساب پرداختی ماهانه و بر اساس مانده متوسط موجودی، هر ماه اوراق گواهی حق تقدم نیز به مشتریان تعلق می‌گیرد که می‌توانند از این اوراق برای گرفتن تسهیلات خرید، ساخت، جعاله و ودیعه مسکن استفاده و یا آن را در تمامی شعب بانک مسکن و همچنین کارگزاری‌های فرابورس به فروش برسانند.
بانک مرکزی همچنین در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی تأکید کرد: جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ‌های سود ابلاغی بانک مرکزی با قید فوریت برگزار و در صورت احراز تخطی از مقررات مزبور در آن بانک‌/موسسه اعتباری، برنامه اصلاحی لازم مصوب و حداکثر تا روز سه‌شنبه مورخ ۲۲‌‌/۰۳‌‌/۱۴۰۳ به معاونت نظارت این بانک ارائه شود.
بانک مرکزی با اشاره به تاکیدهای متعدد در لزوم رعایت سقف نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات، اعلام کرده بود: حداکثر نرخ سود بانکی طبق بخشنامه سال گذشته 22.5 درصد ( با سر رسید سه ساله) تعیین شده و همه بانکها ملزم به رعایت نرخ‌های سود مصوب هستند ولی برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری شامل 6 تا 7 بانک با توسل به روش‌های مختلف از نرخ‌های سود مصوب تخطی کرده اند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها