جمعه, 30 شهریور 1403 2024,September

نحوه وصول چک دیجیتال

07 مرداد 1403
نحوه وصول چک دیجیتال

احتمالا تاکنون کلمه چک الکترونیکی به گوشتان رسیده است. باید بدانید که چک‌های الکترونیکی جایگزین چک‌های معمولی می‌شوند. روند نقل و انتقال چک‌های دیجیتال با چک‌های صیاد تا حدودی متفاوت است و به همین دلیل افراد زیادی در مورد نحوه وصول چک الکترونیکی سوال می‌پرسند.

نحوه وصول چک الکترونیکی

به گزارش بانک اول برای نقد کردن چک دیجیتال افراد دو راه دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های چک دیجیتال با چک‌های کاغذی نیز همین موضوع است. زیرا افراد برای وصول چک‌های کاغذی فقط یک را پیش رو داشتند آن هم مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک می‌باشد. اما با ارائه چک‌های الکترونیکی نحوه وصول آن‌های نیز به صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود. در ادامه با این دو موضوع بیشتر آشنا خواهید شد.

وصول چک الکترونیکی به صورت حضوری

یکی از روش‌های وصول چک دیجیتال، مراجعه حضوری به شعب بانک است. برای این کار کافی است افراد مدارک هویتی و شناسه ۱۶ رقمی چک دیجیتال را به متصدی بانک ارائه دهند تا کارمند بانک کارهای لازم را انجام دهد.

اما اگر چک شما از بانکی باشد که همراه بانک آن را داشته باشید می‌توانید به صورت غیر حضوری اقدام به وصول چک کنید.

به عنوان مثال اگر قصد وصول چک الکترونیکی بانک تجارت را دارید و همچنین در موبایل خود همراه بانک تجارت را نصب نموده‌اید. می‌توانید به صورت غیر حضوری چک خود را وصول کنید.

نحوه وصول چک الکترونیکی به صورت غیر حضوری

یکی از ماهیت‌های چک‌ الکترونیکی امکان وصول غیر حضوری آن می‌باشد. برای این کار کافی است وارد همراه بانک شوید و قسمت چک الکترونیک گزینه “نقدشوندگی” را انتخاب کنید.

سپس مبلغ چک به حساب‌ شما در همان بانک واریز می‌گردد.

اخبار مرتبط
برخلاف گذشته که احراز شرایط متقاضی دسته‌چک برعهده شعب بانک‌ها بود، با راه‌اندازی سامانه صیاد و لزوم صدور چک صیاد از طریق این سامانه، حالا دیگر شعب بانک در این زمینه اختیاری ندارند.
اگرچه وفق حکم عالم ماده (۶) آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطای تسهیلات عند اللزوم، به تشخیص بانک منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قراردادهای مربوط میباشد. با این حال طبق جزء (۸) بند «ث» تبصره (۱۳)ضامن وام ازدواج سال جاری که بیان می نماید.
چک «موردی» امکانی است که به منظور کاهش تقاضا برای دسته چک و رفع نیاز اشخاص به ابزار پرداخت وعده دار (چک) ایجاد شده تا افرادی که دسته چک ندارند بدون نیاز به اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتبار و استفاده از دسته چک امکان برداشت مستقیم از حساب جاری خود را به صورت چک موردی داشته باشند.
در هنگام ثبت صدور چک صیادی بانک ملت حتما باید نوع ذینفع را تعیین کنید. نوع ذینفعان چک به سه نوع تقسیم می‌شود. نوع اول: ذینفع/ذینفعان، نوع دوم: خودم/ صاحب حساب، نوع سوم: خودتان/ بانک. اگر تفاوت نوع ذینفعان را نمی‌دانید این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها