دوشنبه, 26 شهریور 1403 2024,September

چگونه می توان چک موردی گرفت؟

11 شهریور 1403
چگونه می توان چک موردی گرفت؟

چک موردی، در اصلاحیه اخیر قانون صدور چک در سبد محصولات شبکه بانکی قرار گرفت و این چک مخصوص اشخاص حقیقی است.

به گزارش بانک اول، در قانون چک، امکان برخورداری از چک، موردی فراهم شده و بانک‌ها موظف به صدور آن هستند.

حالا چگونه می‌شود چک موردی گرفت؟

  • این اشخاص در هر نوبت تقاضا می‌توانند صرفا ۲فقره چک موردی دریافت کنند.
  • در سال نیز جمعا ۵ فقره چک موردی صادر کنند.
  • بانک‌ها اهلیت و اعتبار متقاضی را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که سابقه چک برگشتی نداشته باشد.

تمامی محرومیت‌هایی که در قانون صدور چک برای برگشت‌خوردن چک‌های عادی درنظر گرفته شده، درباره چک‌های موردی نیز برقرار است.

از جمله این محرومیت‌ها این است که اشخاص مذکور امکان دریافت دسته چک، دریافت کارت بانکی جدید و ضمانت‌نامه بانکی را ندارند و درصورت برگشت‌خوردن برگه چک آنها، وجوه حساب‌های بانکی‌شان به اندازه مبلغ کسری تا زمان رفع تعهدات مسدود می‌شود.

این را هم اطلاع داشته باشید که هرچند همه بانک‌ها مکلف هستند چک موردی را در سبد محصولات خودشان ارائه دهند اما در حال حاضر ‌ برخی بانک‌ها این محصول را ارائه می‌کنند‌که تعداد این بانک‌ها قابل توجه نیست.

اخبار مرتبط
اگرچه وفق حکم عالم ماده (۶) آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطای تسهیلات عند اللزوم، به تشخیص بانک منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قراردادهای مربوط میباشد. با این حال طبق جزء (۸) بند «ث» تبصره (۱۳)ضامن وام ازدواج سال جاری که بیان می نماید.
چک «موردی» امکانی است که به منظور کاهش تقاضا برای دسته چک و رفع نیاز اشخاص به ابزار پرداخت وعده دار (چک) ایجاد شده تا افرادی که دسته چک ندارند بدون نیاز به اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتبار و استفاده از دسته چک امکان برداشت مستقیم از حساب جاری خود را به صورت چک موردی داشته باشند.
در هنگام ثبت صدور چک صیادی بانک ملت حتما باید نوع ذینفع را تعیین کنید. نوع ذینفعان چک به سه نوع تقسیم می‌شود. نوع اول: ذینفع/ذینفعان، نوع دوم: خودم/ صاحب حساب، نوع سوم: خودتان/ بانک. اگر تفاوت نوع ذینفعان را نمی‌دانید این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.
بساط پشت‌نویسی چک تقریبا برچیده شده است و کسی دیگر از این روش منسوخ استفاده نمی‌کند. با این حال بانک مرکزی به منظور صیانت از حق و حقوق افراد، فرصتی در نظر گرفته تا اگر کسی هنوز چک رمزدار در اختیار دارد برای تعیین تکلیف و دریافت وجه آن قدم جلو بگذارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها