پنجشنبه, 29 شهریور 1403 2024,September

خبر مهم برای یارانه‌ بگیران / رقم یارانه‌ ها چه تغییری می کند؟

27 شهریور 1403
خبر مهم برای یارانه‌ بگیران / رقم یارانه‌ ها چه تغییری می کند؟

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در اظهارات اخیر خود به بررسی وضعیت یارانه‌ها و امکان افزایش مبلغ آن در سال ۱۴۰۳ پرداخت.

به گزارش بانک اول  طبق تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به پرداخت یارانه نقدی به اقشاری است که از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یارانه‌بگیر شناخته شده‌اند.

در حال حاضر، یارانه به دهک‌های ۱ تا ۳ مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به دهک‌های ۴ تا ۹ مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

حسینی بیان کرد که یارانه فعلی نیز با تحقق صد درصدی منابع مالی همراه نبوده و به همین دلیل امکان افزایش مبلغ یارانه وجود ندارد. در نیمه اول سال ۱۴۰۳، حدود ۵۲ تا ۵۳ درصد از منابع مورد نیاز محقق شده و سازمان با ۵۰ درصد کسری منابع مواجه است.

بودجه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها براساس منابعی که محقق می‌شود، تعیین می‌شود. اگر منابع مالی افزایش پیدا کند، امکان افزایش مبلغ یارانه نیز وجود خواهد داشت.

علاوه بر یارانه نقدی، سازمان باید یارانه طرح دارویار (شیرخشک، دارو و ملزومات پزشکی)، مستمری بهزیستی و کمیته امداد وهمچنین مواردی که در جدول ۱۴ قانون بودجه لحاظ شده است را باتوجه به منابعی که داریم پرداخت کند.

سازمان برنامه و بودجه مسئولیت تعیین منابع و مصارف را بر عهده دارد و این سازمان است که باید تصمیم بگیرد که چگونه منابع و مصارف را برای پرداخت یارانه‌ها تخصیص دهد.

حسینی اشاره کرد که نظرات افراد درباره مبلغ یارانه متفاوت است و ممکن است برای یک فرد ۱۰ میلیون تومان هم کم باشد، در حالی که برای فرد دیگر ۳۰۰ هزار تومان کافی باشد. بنابراین، رضایت افراد از مبلغ یارانه به منابع دولت و شرایط اقتصادی بستگی دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پایان تأکید کرد که افزایش مبلغ یارانه در سال ۱۴۰۳ به دلیل‌عدم تحقق منابع مالی و شرایط اقتصادی امکان‌پذیر نیست و باید به منابع دولت و نیازهای جمعیت یارانه‌بگیر توجه شود.

اخبار مرتبط
علیرضا محمدی از اعمال سومین مرحله به‌روز رسانی اطلاعات اقتصادی خانوار‌ها در مهرماه خبر داد و اظهار داشت: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان با دریافت و پایش داده‌های اقتصادی جدید خانوار‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف، براساس شاخص‌ها و متغیر‌های اقتصادی و رفاهی میزان وسع خانوار‌ها را دریافت و به‌روزرسانی می‌کند.
زمان واریز یارانه نقدی دهک‌های مختلف از بهمن ۱۴۰۲ تغییر کرده و با تقسیم کل یارانه بگیران به سه گروه، زمان واریز گروهی یارانه‌ها نیز به سه بخش تقسیم شده است.
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۶۳ مربوط به شهریور ماه ۱۴۰۳ به حساب کلیه سرپرستان خانوار دهک های اول تا سوم در سراسر کشور واریز و قابل برداشت است. بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، به حساب سرپرستان خانوار دهک های اول تا سوم در سراسر کشور به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان واریز شده است.
مرحله اول واریز یارانه نقدی مربوط به خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور است که امشب مستمری و یارانه نقدی آنها واریز خواهد شد. همچنین یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر، ۲۵ شهریور به‌حساب سرپرستان خانوار‌های مشمول واریز می‌شود. در مرحله سوم، یارانه نقدی سایر خانوار‌های مشمول (دهک‌های ۴ تا ۹) به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان طبق معمول در روز سی‌ام هرماه واریز می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها