یکشنبه, 15 مهر 1403 2024,October

پولی برای یارانه نیست !

15 مهر 1403
پولی برای یارانه نیست !

دیوان محاسبات کشور گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد که نشان می‌دهد تنها ۲۱۲‌همت از ۷۵۹‌همت منابع پیش‌بینی‌شده برای این سال محقق شده است.

به گزارش بانک اول ، این میزان معادل ۵۵‌درصد از پیش‌بینی شش‌ماهه و ۲۸‌درصد از پیش‌بینی یک‌ساله است.

برای جبران کسری منابع، مبلغ ۱۸۴‌همت از سایر منابع استفاده شده است. یکی از دلایل عمده عدم تحقق کامل منابع هدفمندی، عدم واریز منابع وصولی توسط شرکت‌های وابسته به وزارت نفت و عدم شفافیت در فرآیند فروش و وصول منابع است.

این گزارش به نمایندگان مجلس نیز ارائه شده است. دیوان محاسبات کشور به‌تازگی گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد.

این گزارش که به بررسی منابع و مصارف مربوط به هدفمندی یارانه‌ها می‌پردازد، نشان می‌دهد که از کل ۷۵۹‌همت منابع پیش‌بینی شده برای این سال، تنها ۲۱۲‌همت آن در شش ماهه اول محقق شده است.

این رقم معادل ۵۵‌درصد از پیش‌بینی شش‌ماهه و ۲۸‌درصد از پیش‌بینی یک‌ساله است. یکی از نکات مهم این گزارش، تاکید بر کسری منابع هدفمندی یارانه‌هاست.

برای جبران این کسری، دولت مبلغ ۱۸۴ همت از منابعی خارج از چهار ردیف اصلی قانون هدفمندی استفاده کرده است. این اقدام به‌منظور تامین منابع لازم برای مصارف هدفمندی صورت گرفته است.

دلایل عدم تحقق منابع هدفمندی

گزارش دیوان محاسبات به‌وضوح دلایل عدم تحقق کامل منابع هدفمندی را مشخص می‌کند. مهم‌ترین عامل این مشکل، عدم واریز کامل منابع وصولی توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت به حساب‌های هدفمندی یارانه‌هاست،

همچنین عدم شفافیت در فرآیند فروش و وصول این منابع توسط شرکت‌های مذکور یکی دیگر از دلایل عمده کمبود منابع هدفمندی به‌شمار می‌رود.

اطلاع‌رسانی به نمایندگان مجلس

این گزارش در جلسه کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس شورای اسلامی به اطلاع نمایندگان مجلس نیز رسیده است.

رئیس کل دیوان محاسبات این موضوع را به‌عنوان یک نگرانی بزرگ برای روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳ مطرح کرده و بر لزوم شفافیت و اصلاح رویه‌ها تاکید کرده است.

اخبار مرتبط
براساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، یافته های این نهاد نظارتی نشان می دهد در سال ۱۴۰۲، حدود ۸۱ میلیون ایرانی یارانه دریافت کرده اند؛ همچنین ۱۶۰ هزار و ۲۰ نفر از فهرست یارانه بگیران حذف شدند و تعداد ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۵۲۷ نفر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متقاضیان جدید، مشمول دریافت یارانه شده اند.
از زمانی که طرح پرداخت یارانه به اجرا درآمد، بحث های فراوانی در خصوص معایب و مزایا آن مطرح شده است. یکی از مواردی که بسیار مورد بحث بوده است، تامین منابع مالی جهت واریر یارانه ها می باشد که فشار زیادی به دولت وارد کرده است. به همین دلیل نیاز به وجود سازمانی جهت مدیریت و ساماندهی اجرای این طرح برای پیشبرد صحیح آن، به شدت حس می شد که این دلیلی شد تا سازمان ساماندهی یارانه ها به روی کار آید.
متن این پیامک که از سوی پلیس فتا ارسال شده است به این شرح است: هشدار جدی؛ پیام های دریافتی با عنوان یارانه حمایتی یا کمک معیشتی دولت در بستر پیامک و یا پیام رسان های موبایلی جعلی بوده و قطعاً با هدف هک گوشی و خالی نمودن حساب شماست.
دولت جدید برای تغییر رقم یارانه، سرنوشت طرح کالابرگ و حذف یارانه ثروتمندان چه تصمیمی خواهد گرفت؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها