ﺳﻪشنبه, 17 مهر 1403 2024,October

کدام بانک‌ها در خطر انحلال هستند؟

16 مهر 1403
کدام بانک‌ها در خطر انحلال هستند؟

یک کارشناس حوزه پولی و بانکی نوشت: درحال حاضر بین بانک‌های خصوصی فقط خاورمیانه، پاسارگاد، سامان و سینا و بین بانک‌های دولتی فقط مسکن و پست‌بانک هر دو آستانه یادشده رو رعایت می‌کنند.

به گزارش بانک اول  محمدصادق عبداللهی‌پور، کارشناس حوزه پولی و بانکی در خصوص معیارهای تشخیص بانک‌های سالم و ناسالم نوشت: نسبت کفایت سرمایه (محور افقی) و تسهیلات غیرجاری (محور عمودی) از مهم‌ترین شاخص‌های نظارتی بانک‌ها هستند. کفایت سرمایه حداقل ۸٪ و دارایی‌های غیرجاری حداکثر ۵٪ (ناحیه سبز؛ مربع نقطه‌چین‌شده) می‌تواند نشان از سلامت نسبی بانک باشد.

درحال حاضر بین بانک‌های خصوصی فقط خاورمیانه، پاسارگاد، سامان و سینا و بین بانک‌های دولتی فقط مسکن و پست‌بانک هر دو آستانه یادشده رو رعایت می‌کنند.

ملت و کارآفرین آستانه کفایت سرمایه رو رعایت کرده اما در سال گذشته از نظر دارایی‌های غیرجاری، قدری با وضعیت مطلوب فاصله گرفتند. توسعه تعاون، رفاه، اقتصادنوین و تجارت بانک‌هایی بوده‌اند که از نظر هر دو شاخص در سال گذشته بهبود یافته و درحال ورود به محدوده قابل قبول هستند.

کشاورزی، صادرات و گردشگری قابل احیاء تلقی می‌شوند. اما پارسیان، ملّی، شهر و ملل در محدود خطر (ناسالم) قرار دارند.

به نظر می‌رسد بانک‌های دی، ایران‌زمین، سرمایه و آینده که مدت‌هاست در ناحیه قرمز وضعیتشان بحرانی‌تر می‌شود، راهی جز اجرای برنامه گزیر (حل‌وفصل) ندارند. /اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
آیا تا به حال به این سوال فکرکرده ایدکه کدام بانک ها در کشور از بیشترین خودپردازها در شبکه بانکی خود بهره می برند؟
رئیس‌کل‌ بانک مرکزی همچنین تصریح کرد: موضوعات رمزارز و هوش مصنوعی هم‌اکنون در توسعه بانکداری بین‌المللی از نکات قابل تامل است که قطعا بانک مرکزی نیز در این دوره بر اساس پیشرفت فناوری‌های کنونی بانکداری الکترونیک، در چارچوب سیاست‌های مدون و هدف‌گذاری شده در دستور کار قرار خواهد داد.
همچنین آخرین مهلت برای واگذاری چک‌های رمزدار در سامانه چکاوک تا ساعت ۱۲.۰۰ و ساعت پایان تعیین وضعیت این چک‌ها ۱۳.۴۵ تعیین شده است.
براساس این دستورالعمل بانک ها موظفند سامانه‌های عملیاتی خود را مطابق با چارچوب تعیین شده توسط بانک مرکزی به گونه‌‌ای تنظیم نماید که حداقل اطلاعات شامل مانده مطالبات امهالی به تفکیک طبقات جاری و سررسیدگذشته، معوق و مشکوک‌الوصول، انواع روش‌ها و عقود مورد استفاده در امهال و هرگونه تغییر در موارد مزبور بلافاصله به صورت برخط برای بانک مرکزی و کلیه اعضای هیأت‌مدیره، هیأت‌عامل و مدیران ذی‌ربط مؤسسه اعتباری قابل مشاهده باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها