ﺳﻪشنبه, 17 مهر 1403 2024,October

بیماری هایی که دندان ها درباره سلامتی فاش می‌کنند

17 مهر 1403
بیماری هایی که دندان ها درباره سلامتی فاش می‌کنند

وضعیت دهان شما می‌تواند نشانه‌هایی از سلامتی شما ارائه دهد و مشکلاتی را که در اندام‌های دیگر بدن‌تان وجود دارد را منعکس کند. در واقع وضعیت لبخند شما می‌تواند به دندانپزشک بگوید که آیا ممکن است بیماری قلبی، دیابت یا زوال عقل داشته باشید یا خیر.

به گزارش بانک اول  به نوشته روزنامه سان، دکتر نیل سیکا، دندانپزشک در این باره می‌گوید: معاینه دندان شما فقط فرصتی برای تشخیص مشکلات دندان‌ها و لثه‌ها نیست.او در این باره توضیح می‌دهد: دندانپزشک شما همچنین می‌تواند علائم مشکلات دیگر را هنگامی که به داخل دهان شما نگاه می‌کند را تشخیص دهد. او همچنین با بررسی سلامت مفاصل فک می‌تواند متوجه نشانه‌های سرطان دهان شود. دانشمندان نیز در تحقیقات خود این موضوع را مورد یبررسی قرار داده‌اند که چگونه چیزهایی مانند التهاب مزمن در دهان می توانند بر سایر قسمت‌های بدن شما تاثیر بگذارند و چرا؟

در این مطلب به نقل از دکتر نیل سیکا، به این مساله اشاره می‌کنیم که دندان‌های شما می‌توانند در مورد سلامتی و تندرستی شما چه چیزهایی را آشکار کنند.

بیماری قلبی
افرادی که سلامت دهان و دندان ضعیفی دارند و دچار بیماری لثه هستند یا دندان خود را از دست داده‌‍‌اند، بیشتر در معرض خطر بروز مشکلات قلبی و عروقی قرار دارند.

کمبود مواد مغذی
زخم در دهان می‌تواند نشانه کم‌خونی ناشی از کمبود آهن و برخی ویتامین‌های دیگر ازجمله روی، ویتامین B12 و... باشد.

خطر زایمان زودرس
مادرانی که پوسیدگی یا پرکردگی دندان دارند در معرض خطر زایمان زودرس هستند.

بیماری التهابی روده
بیماری کرون و کولیت روده علائمی ازجمله خشکی مداوم دهان و شکاف‌های زیاد روی زبان دارند.

زوال عقل
مطالعات نشان می‌دهد که مبتلایان به بیماری‌های لثه یا افرادی که دندان خود را از دست داده‌اند در معرض زوال شناختی هستند.

استرس
استرس و اضطراب می‌تواند یک علت برای دندان‌قروچه باشد.

مشکلات کبدی
یک مطالعه در2019 نشان داد افرادی که بهداشت دهان ضعیفی دارند تا 75درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند.

دیابت
ابتلا به دیابت ‌هر نوع بریدگی یا زخم در دهان را به مشکل بزرگ‌تری تبدیل می‌کند. 
 

اخبار مرتبط
هر ساله ۷ مهر ماه به عنوان روز جهانی قلب گرامی داشته می‌شود و بر اساس اصل منطقی و عقلی «تقدم پیشگیری بر درمان»، توصیه‌هایی به منظور سلامت قلب ارائه می‌شود گرچه در حوزه درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی نیز پیشرفت‌های کشورمان چشمگیر بوده اما رعایت این اصول، نیاز افراد به درمان را کمتر می‌کند. اصلاح شیوه زندگی، مهم‌ترین اصل برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مختلف است که مورد تأیید و تاکید همه صاحب نظران، سازمان‌های جهانی و نظام سلامت قرار گرفته است.
چه روزهایی بوده که به نظرمان اوضاع خوب پیش نرفته و آرزو داشتیم که ایکاش یک دلخوشی داشتیم و وضعیت از این رو به آن رو می‌شد، به اعتقاد متخصصان، غذا یکی از عواملی است که می‌تواند روز بد شما را به یک روز خوب تبدیل کند. غذا در واقع باعث شادی می‌شود.
مقدار آب موردنیاز در روز به نیاز‌های فردی هر شخص بستگی دارد. دکتر دانا کوهن، مشاور پزشکی در مرکز «کیور هایدریشن» (Cure Hydration)، می‌گوید که شیوه درست نوشیدن آب این است که روزانه تقریبا به اندازه نیمی از وزنتان‌ــ البته به لیترــ آب بنوشید. به عنوان مثال، اگر وزن شما ۶۸ کیلوگرم باشد، باید حدود ۱.۵ تا ۲ لیتر آب در روز بنوشید.
یک سیستم امتیازدهی ارزش غذایی سبزیجات را بر اساس غلظت ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری آنها تعیین می‌کند. سبزیجات سالمی مانند اسفناج و برگ چغندر حدود ۸۰ امتیاز دارند. تنها سبزیجاتی که امتیاز ۱۰۰ را کسب کرده است علف چشمه است! علف چشمه ارتباط نزدیکی با کلم، کلم پیچ، تربچه و خردل دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها