جمعه, 27 مهر 1403 2024,October

‌تجویزهایی برای بیماری‌های فصل سرما

26 مهر 1403
‌تجویزهایی برای بیماری‌های فصل سرما

فصل سرما کم‌کم از راه می‌رسد و بیماری‌های خاص خودش را هم با خود می‌آورد؛ مانند سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی و... . جدا از داروهایی که برای رفع این بیماری‌ها مصرف می‌کنیم، آیا می‌دانید که طب ایرانی برای این منظور چه تجویزهایی دارد؟

به گزارش بانک اول درباره بیماری‌های رایج فصل سرما و راه‌حل‌های گیاهی و سنتی پیشگیری و درمان  دکتر روشنک مکبری‌نژاد، متخصص طب ایرانی  چند نکته را مطرح می‌کند. او سرماخوردگی، تب و سرفه را از شایع‌ترین عوارض پیش‌آمده در فصل سرما می‌داند.

از نعناع و پونه استفاده کنید؛ هم در دسترس و هم خوشمزه هستند. بچه‌ها هم می‌توانند از این گیاهان به‌خاطر مزه و خواص آنها استفاده کنند.
 دارچین هم ضد‌سرماخوردگی و هم ضد‌ویروس است. آویشن نیز از گیاهانی است که هم برای سرماخوردگی و هم برای سرفه مناسب است.
 دمنوش اسطوخودوس به تقویت بدن کمک می‌کند، آرامبخش است، مقاومت بدن را بالا می‌برد، ضد‌استرس و اضطراب هم هست و باعث می‌شود شخص دیرتر سرما بخورد.
 استفاده از آبلیمو و عسل نیز از مواردی است که عموم مردم نسبت به آن آگاه هستند. اگر فردی مزاج سردی داشته باشد می‌تواند به این معجون زنجبیل هم اضافه کند.
یک‌سری از بخورها مانند بخور اسپند، بخور مریم‌گلی و بخور کندر برای فصل سرما مناسب هستند. بخور کندر فضا را ضد‌عفونی و ‌ به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند.
 شیرین‌بیان هم برای درمان سرماخوردگی به‌ویژه سرماخوردگی‌های ویروسی فوق‌العاده است. البته نباید در طولانی‌مدت از آن استفاده کرد؛ چراکه امکان دارد باعث فشار خون شود.
 گل ختمی برای درمان سرماخوردگی‌ها فوق‌العاده کاربرد دارد. عناب هم برای مقابله با سرماخوردگی مناسب است.
برای سرماخوردگی یک‌سری گیاهان و ادویه‌ها مانند آویشن، گل ختمی و عناب را با هم ترکیب می‌کنند. گیاه چهارتخمه هم خواص زیادی دارد و ضد‌سرماخوردگی است. این ترکیب از داروهای سنتی بیشترین کاربرد را در درمان سرماخوردگی، رفع گلودرد، سرفه و گرفتگی صدا دارد.
عسل به‌تنهایی برای سرفه و سرماخوردگی ‌کاربرد دارد. برای سرفه همچنین می‌توان از سیب پخته یا کمپوت سیب استفاده کرد.

اخبار مرتبط
خیلی از افراد وقتی متوجه تغییراتی در خود می‌شوند و حس می‌کنند دچار یک اختلال روانی شده‌اند، اجازه می‌دهند زمان بگذرد تا شاید حال روحی‌شان با گذر زمان بهتر شود. اما شریفی به عنوان روانشناس می‌گوید: اگر مشکل روانی حادشده را تحمل کنید، ممکن است پیشروی کند و بخش‌های بیشتری از روان و زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. اختلالات روانی هم مثل بیماری‌های جسمی است. نمی‌شود بگویید زمان بگذرد، خوب می‌شوم.
آنفلوآنزا یک عفونت تنفسی جدی‌تر و گاهی کشنده است که توسط ویروس آنفلوآنزا ایجاد می‌شود. سرماخوردگی توسط ویروس‌های مختلفی مانند «راینوویروس» ها، «آدنوویروس»‌ها و «کروناویروس»‌های معمول سرماخوردگی ایجاد می‌شود و به ندرت تهدیدکننده است.
کمردرد علت اصلی ناتوانی در جهان است و بیش از ۶۰۰ میلیون نفر با این عارضه زندگی می‌کنند، اما پژوهشگران می‌گویند با توجه کردن به سه عامل خطرساز می‌توان بار بیماری کمردرد را در سطح جوامع تا حدود ۴۰ درصد کاهش داد.
مواد غذایی زیادی را می‌توان به صورت خام مصرف کرد؛ در واقع برخی از غذا‌ها باید خام مصرف شوند، اما تمام مواد غذایی در این گروه جای نمی‌گیرند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها