شنبه, 28 مهر 1403 2024,October

منتظر‌کالا برگ جدید نباشید

28 مهر 1403
منتظر‌کالا برگ جدید نباشید

طرح کالابرگ اعتباری با وجود موفقیتی که در اصلاح مسیر هزینه‌کرد یارانه نقدی داشت به‌صورت غیررسمی تعطیل شد



به گزارش بانک اول از نخستین مرحله‌ای که یارانه نقدی به‌ حساب خانوارهای واریز شد قرار بود این مبلغ صرف تأمین معیشت خانوارها شود و از سال1402 برای حمایت از امنیت غذایی خانوارها در جراحی اقتصادی، طرح کالابرگ الکترونیک اجرا شد. این طرح در ادامه توانست با اعطای مشوق‌های اعتباری، مسیر هزینه شدن یارانه نقدی را اصلاح کند و بخش عمده یارانه‌بگیران، به‌خصوص در 3دهک پایین را پای ‌کار بیاورد.

، شرط مجلس در موافقت با جراحی اقتصادی و حذف دلار ترجیحی 4200تومانی اجرای طرح کالابرگ و حفاظت از امنیت غذایی خانوارها بود؛ درنتیجه دولت سیزدهم، بعد از اجرای آزمایشی این طرح، به‌ موازات اصلاحات ارزی و افزایش قابل‌توجه مبلغ یارانه نقدی، اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک را در دستور کار قرار داد و به‌تدریج به مرحله‌ای رسید که توانست با اجرای طرح فجرانه، رؤیای تخصیص یارانه نقدی به خرید مواد غذایی خانوارها را محقق کند. گرچه در ماه‌های پایانی دولت سیزدهم بحث تداوم اجرای طرح کالابرگ پیگیری می‌شد و مجلس نیز بر اجرای آن تأکید داشت، حالا شواهد حاکی از این است که ‌ طرح کالابرگ از دستور کار دولت خارج شده و دیگر اعتبار خرید کالابرگ برای خانوارهای 7دهک پایین درآمدی شارژ نمی‌شود.

سرنوشت طرح کالابرگ
بعد از اینکه طرح 3ماهه فجرانه از دهه فجر تا عید فطر اجرا شد و توانست انتظارات سیاستگذاران برای کمک به معیشت خانوارهای کم‌درآمد را محقق کند هیأت وزیران دولت سیزدهم جلساتی برای تمدید طرح کالابرگ و ابزارهای تشویقی آن برگزار کرد، اما پیش از اینکه نتایج نهایی این جلسات مشخص شود عمر دولت سیزدهم به پایان رسید و دولت وفاق زمام امور را در دست گرفت. در ماه‌های گذشته، سرنوشت طرح کالابرگ به ‌واسطه جاگیری دولت و تغییر مسئولان دولتی در ابهام بود تا اینکه در شهریورماه، با شارژ نشدن اعتبار کالابرگ برای خانوارهای مشمول، فرضیه متوقف شدن این طرح قوت گرفت، اما هیچ‌ کدام از مسئولان ذی‌ربط به‌صورت رسمی در مورد توقف این طرح صحبتی نکردند. حالا اما با وجود واریز مستمری خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و 3دهک پایین درآمدی، باز هم خبری از شارژ اعتبار کالابرگ نیست و آن‌گونه که برخی از فروشگاه‌های بزرگ طرف قرارداد این طرح می‌گویند، اجرای طرح کالابرگ به شکل و شیوه سابق متوقف شده و فروشگاه‌ها حساب آن را بسته ‌اند.

روزنامه همشهری

اخبار مرتبط
یارانه کمک معیشتی مرحله ١٦4 مربوط به مهر ماه ١٤� ٣ به حساب ١0،137،906 سرپرست خانوار دهک های اول تا سوم در سراسر کشور واریز و از ساعت 24 روز چهارشنبه 25 مهر ماه قابل برداشت است.
از اسفندماه سال گذشته، تاریخ واریز یارانه‌ها از بیستم هر ماه به تاریخ‌های بیست و پنجم و سی‌ام هر ماه منتقل گردیده است. بنابراین زمان واریز یارانه مهرماه ۱۴۰۳ برای دهک های اول تا سوم بیست و پنجم می‌باشد. برای اطلاع از یارانه نقدی خود، می‌توانید به وب‌سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.sso.my.gov.ir مراجعه کرده و با وارد کردن شماره تلفن همراه سرپرست خانوار، اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.
در حال حاضر، از مجموع جمعیت کشور، حدود ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه نقدی هستند. این در حالی است که در سال گذشته، تعداد یارانه‌بگیران حدود ۸۱ میلیون نفر اعلام شده بود. با توجه به کسری منابع در نیمه اول سال جاری و عدم امکان افزایش مبلغ یارانه، دولت در تلاش است تا با ساماندهی و به‌روزرسانی اطلاعات، یارانه‌های افراد واجد شرایط را تقویت و یارانه‌های بی‌نیازان را حذف کند.
در این میان، بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های اول تا سوم درآمدی بیست و پنجم هر ماه پرداخت می‌شود. ضمن این‌که یارانه سایر خانوارهای مشمول نیز سی‌ام هر ماه به دستشان می‌رسد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها