دوشنبه, 7 آبان 1403 2024,October

حروف GT در نام خودروها به چه معناست؟

07 آبان 1403
حروف GT در نام خودروها به چه معناست؟

اگر علاقه‌مند دنیای خودرو باشید قطعاً با حروف GT در نام خودروها آشنا هستید اما این دو حرف چه معنایی دارند؟

به گزارش  بانک اول  و براساس گزارش پدال، با تولید صدها خودروی مختلف در بازارهای جهانی، جای تعجبی ندارد که شرکت‌های خودروسازی به دنبال یافتن راه‌های جدید برای تمایز حداکثری خود از رقبا هستند. به همین منظور برخی شرکت‌ها گاها از عبارات خاص روی محصولات خود استفاده می‌کنند تا آن‌ها را خودروهایی ویژه بنامند. یکی از مخفف‌های رایج در دنیای خودرو که معمولاً روی وسایل نقلیه لوکس و پرفورمنس بکار می‌رود حروف GT است اما این دو حرف به چه معناست؟

حروف GT کوتاه شده عبارت Grand Touring یا عبارت اصلی ایتالیایی یعنی Gran Turismo هستند. با اینکه ما به‌طور مشخص نمی‌دانیم کدام‌یک از این عبارت اول بکار رفته اما عبارت گرند تور ریشه در سنت‌های اشرافی دارد. گرند تور یا همان سفر بزرگ که در قرن هجدهم بین مردان جوان شایسته برگزار می‌شد شامل سفر در اروپا و توقف در شهرهای بزرگ به عنوان بخشی از آموزش فرهنگی بود. صدها سال بعد، با اینکه معنای واقعی این عبارت از بین رفته اما عصاره خوش‌سفر بودن آن باقی مانده است.

حروف GT در نام خودروها به چه معناست؟

اما اولین بار حروف GT توسط آلفارومئو برای خودروها استفاده شد. این برند ایتالیایی تقریباً یک قرن پیش و در خودروی ۶C 1750 گرن توریسمو ۱۹۳۰ از GT استفاده کرد تا تمایزی بین مدل‌های GT و اسپرت تر قائل شود. از آن زمان تاکنون، خودروهای GT به محصولاتی گفته می‌شود که ترکیبی از پرفورمنس و راحتی ضروری برای سفرهای طولانی‌مدت هستند و به مواردی همچون فضای کابین و بار، راحتی سواری و… اهمیت بیشتری می‌دهند. البته این ضرورتاً به معنی GT امروزی نیست چراکه با گذشت زمان همه‌چیز تکامل می‌یابد. با این تفاسیر، حروف GT می‌توانند مخفف چه عبارات دیگری باشند؟

ما درباره تفاوت خودروهای GT و اسپرت صحبت کردیم اما واقعیت این است که مرز بین این خودروها دیگر خیلی مشخص نیست. برای مثال فورد نام خودروی مسابقه‌ای و مشهور خود را که توانست محصولات فراری در لمان ۱۹۶۶ را شکست دهد GT40 گذاشت. تا زمان معرفی نسل سوم، فورد GT40 حتی مجوز تردد در معابر عمومی را نداشت بنابراین این خودرو انتخاب اول برای گشت‌وگذار در سراسر اروپا نبود. اما خودروهای سال ۲۰۲۴ معمولاً از حروف GT برای تمایز نسخه‌های پرفورمنس از مدل‌های استاندارد استفاده می‌کنند. از آنجایی که قانون مشخصی برای تعیین اینکه خودرویی GT است یا خیر وجود ندارد بنابراین موضوع اصلی به خود خودروسازان مربوط می‌شود تا از GT برای شمردن مزایای خودروهای خود استفاده کنند؛ و اگر حرف I را به این ترکیب اضافه کنید، همانند همان کاری که فولکس‌واگن انجام داده است، حروف GTI به وجود می‌آیند که معنی متفاوت‌تری دارند: Grand Touring Injection یا Gran Turismo Iniezione.

نهایتاً برای گیمرها، عبارت گرن توریسمو موارد دیگری را به یاد می‌آورد. بازی گرن توریسمو که جزو محبوب‌ترین بازی‌های ویدئویی دنیاست اولین بار حدود ۳۰ سال پیش منتشر شد و دارندگان کنسول‌های پلی‌استیشن تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۹۰ میلیون نسخه از آن را خریداری کرده‌اند. بازی گرن توریسمو به حدی موفق عمل کرده که گرن توریسمو ۷ جزو بهترین بازی‌های مسابقه‌ای کنسول پلی‌استیشن ۵ انتخاب شده است. البته در این بازی، همه خودروها از نوع گرند تورینگ نیستند و از بین بیش از ۴۰۰ خودروی موجود می‌توان انواع گوناگون را انتخاب کرد./خبرانلاین

اخبار مرتبط
کیا پگاس از پلتفرم PB مشترک با کیا ریو بهره می‌برد و همین موضوع وجه تشابه زیادی از نظر طراحی ظاهری با خودرو ذکر شده رقم زده است. ابعاد این سدان در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۳۰۰، ۱۷۰۰ و ۱۴۶۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن ۲۷۵۰ میلی‌متر است. نسخه پایه کیا پگاس وارداتی رینگ های ۱۴ اینچی فولادی و قالپاق دارد.
شرایط ثبت نام نقدی محصولات شرکت بهمن دیزل با قیمت قطعی، به صورت آنلاین از ساعت ١٠ صبح روز سه شنبه مورخ ١٤٠٣/٠٨/٠٨ تا ساعت ١٢ ظهر روز پنجشنبه مورخ ١٤٠٣/٠٨/٢٤ و یا زمان تکمیل ظرفیت از طریق درگاه عاملیت به شرح جدول ذیل ارائه میگردد.
قیمت لکسوس NX ۲۰۰ توربو fsport صفر مدل ۲۰۱۶ در بازار ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
فروش خودرو‌های وارداتی از روز چهارشنبه ۲ آبان ماه آغاز شد و ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه دوشنبه ۷ آبان به پایان میرسد و متقاضیانی که تا روز ۵ مهر ماه ۵۰۰ میلیون تومان در یکی از حساب‌های بانکی خود مسدود کرده باشند می‌توانند پنج اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها