جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

تاریخچه بانک سپه

24 خرداد 1401
تاریخچه بانک سپه

بانک سپه نخستین بانک دولتی ایرانی است که اکنون سهام آن به‌طور کامل در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران است. این بانک در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد با ۱٫۸۰۰ شعبه و ۲٫۵۸۱ دستگاه خودپرداز در سراسر ایران فعالیت می‌کند و شعبه‌های بین‌المللی بانک سپه نیز در کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا مستقر هستند.

این بانک در سال ۱۳۰۴ با نام «بانک پهلوی قشون» بنیان‌گذاری شد و در سال نخست، امور مالی نظامیان ارتش ایران را انجام می‌داد. با گذشت یک سال، این بانک فعالیت خود را فراتر برده و تبدیل به یک بانک کشوری شد و آغاز به ساخت شعبه‌هایی در دیگر نقاط کشور کرد. در سال ۱۳۰۵، اساسنامهٔ تازهٔ بانک با نام «اساسنامه بانک پهلوی ایران» تهیه گردید که در آن، هدف این بانک، رفع احتیاجات ایران در امور تجاری و اقتصادی ذکر شده بود. پس از این اساسنامه که حالت بانک را به شکل کلی تغییر داد، بانک سپه در طول دهه‌ها فعالیت خود، به شکل پیوسته گسترش یافت و هم‌اکنون در جهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایرانی شناخته می‌شود.

در ماه‌های نخست سال ۱۳۰۴ خورشیدی، که هنوز تأثیر بخش‌های بازرگانی در حیات سیاسی کشور نمودی نداشت، نخستین بانک ایرانی با نام «بانک پهلوی قشون»، از محل وجوه بازنشستگی نظامیان و برای سامان دادن به امور مالی ارتش، با سرمایه ۳/۸۸۳/۹۵۰ ریال در جایی محدود «چند باب مغازه» تأسیس گردید. در ۲۴ اسفند همان سال نیز نخستین شعبه آن در رشت گشایش یافت. کمی بعد، در سال ۱۳۰۶، شعبه‌های دیگری در شهرهای مشهد و همدان گشایش یافت و در سال‌های ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ خورشیدی، شعبه‌های جدیدی در تبریز و قزوین شروع به کار کردند.

در سال ۱۳۰۵، اساسنامهٔ تازهٔ بانک با نام «اساسنامه بانک پهلوی ایران» تهیه گردید که در آن ماهیت بانک به شکل کلی تغییر کرد، زیرا در اساسنامه سال ۱۳۰۴، هدف از تشکیل بانک، بهبود شرایط و رفع احتیاجات ارتشی‌ها بود، در حالی که در اساسنامه تازه، هدف این بانک، رفع احتیاجات ایران در امور تجاری و اقتصادی ذکر شده بود.[۲]

در پانزدهم دی سال ۱۳۱۶ خورشیدی، نام این بانک، به بانک سپه تغییر کرد و در سال ۱۳۲۱، دوباره بانک سپه تغییر نام داد و بانک تعاونی سپه نام گرفت؛ سپس در دی ماه سال ۱۳۳۴، بانک تعاونی سپه به شرکت سهامی با سرمایه ۳۷۰ میلیون ریال تبدیل گشت و اجازه انجام معاملات ارزی را دریافت کرد. در شهریور سال ۱۳۲۵ تیمسار سپهبد آق اولی برای مدیریت بانک سپه انتخاب شد و در اساسنامهٔ تازهٔ بانک که شامل ۶ فصل و ۳۸ ماده بود، نام بانک دوباره به بانک سپه تغییر یافت.

در سال ۱۳۴۰، شمار شعبه‌های بانک سپه در سراسر ایران، ۵۱ شعبه و مجموع معاملات آن بر اساس منابع کنونی، مبلغی حدود ۴ میلیارد ریال بوده‌است. در سال ۱۳۵۱، شمار شعبه‌های بانک سپه با افزایش چشم‌گیر، به ۴۵۰ واحد و میزان معاملات آن، بر اساس منابع کنونی، به مبلغ ۸/۳۰ میلیارد ریال رسید. در سال ۱۳۵۱، سپرده‌های بانک نیز به مبلغی معادل ۷/۹ میلیارد ریال رسیده بود. با تلاش دولت ایران قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت و درآمد حاصل از فروش آن به رونق اقتصاد ایران کمک کرد. از سال ۱۳۵۱ به بعد، بانک سپه در صحنه رقابت بانک‌ها، برای به دست آوردن سود و بازدهی بیشتر به فعالیت پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، همگی بانک‌ها را دولت جدید در اختیار گرفت. این بانک نیز بدون این که در بانک دیگری ادغام شود، از ارتش (وزارت دفاع ایران) منفک شده و مانند دیگر بانک‌های ایرانی، به عنوان یک بانک تجاری زیر نظر شورای عالی و مجمع عمومی بانک‌های ایران قرار گرفت. همچنین بر اساس اساسنامه مصوب مجمع عمومی بانک‌ها، بانک سپه بر اساس قانون ملی شدن بانک‌ها و لایحه قانونی شدن اداره امور بانک‌ها و مقررات درج شده در اساسنامه اداره شده و هدف آن ارائه خدمات بانکی در سراسر ایران و تسهیل امور بازرگانی داخلی و خارجی ذکر شده‌است.

از دیدگاه بین‌المللی نیز بانک سپه  واحدهای بانکی در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه ایجاد کرده‌است و یک بانک بین‌المللی در انگلستان دارد. 

براساس اطلاعیه بانک مرکزی ایران در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شدند.

مدیرعامل‌های بانک

نام مدیرعامل از تاریخ تا تاریخ
امیر خسروی ۱۳۰۴ آخر ۱۳۱۰
ولادیمیر کولاک ۱۳۱۱ آخر ۱۳۱۵
نیکلا ریکاتا ۱۳۱۶ آخر ۱۳۲۳
مصطفی مقدم ۱۳۲۴ شهریور ۱۳۲۵
فرج‌الله آق‌اولی شهریور ۱۳۲۵ آخر اردیبهشت ۱۳۵۲
منوچهر نیک‌پور اول خرداد ۱۳۵۲ ۱۳۵۷
ضیاءالدین هیئت ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ ۱۸ فروردین ۱۳۵۸
علی‌اصغر مسعودی ۲۰ فرودین ۱۳۵۸ ۱ آبان ۱۳۵۸
علیرضا محیط محمودی ۲۴ آبان ۱۳۵۸ ۴ تیر ۱۳۶۰
زین‌العابدین یعقوبی ۲۵ تیر ۱۳۶۰ ۱۲ اسفند ۱۳۶۰
احمد عزیزی ۱ اردیبهشت ۱۳۶۰ ۱ اردیبهشت ۱۳۶۲
محمدمهدی جهان‌بین ۲ اردیبهشت ۱۳۶۲ ۵ اردیبهشت ۱۳۶۴
تقی شهرستانی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۴ ۵ بهمن ۱۳۶۴
عباس کفافی ۱۲ بهمن ۱۳۶۴ ۲ اسفند ۱۳۶۵
ساسان منوچهری ۳ اسفند ۱۳۶۵ ۳۰ خرداد ۱۳۶۸
علی بخشایش ۷ تیر ۱۳۶۸ ۶ آبان ۱۳۶۸
ابوالقاسم جمشیدی ۷ آبان ۱۳۶۸ ۱۸ دی ۱۳۷۲
محمدحسین کاظمی نمین ۱۹ دی ۱۳۷۲ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۵
ولی‌الله سیف ۲۳ اردیبشت ۱۳۷۵ ۱۴ شهریور ۱۳۷۹
علیرضا شیرانی ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ ۱۸ آذر ۱۳۸۲
محمودرضا خاوری ۱۹ آذر ۱۳۸۲ ۱۶ آذر ۱۳۸۴
احمد درخشنده ۱۷ آذر ۱۳۸۴ ۹ تیر ۱۳۸۷
حسنعلی قنبری ممان ۱۰ تیر ۱۳۸۷ ۱۳ مرداد ۱۳۸۹
رامین پاشایی فام ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ ۱ مهر ۱۳۹۲
کامل تقوی‌نژاد ۱ مهر ۱۳۹۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
محمدکاظم چقازردی ۲۵ آذر ۱۳۹۴ تاکنون

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک سپه به منظور تکریم مشتریان خود از عید سعید فطر تا عید غدیر خم، نسبت به بخشودگی ۶ درصد جرائم تاخیر تأدیه بدهی مشتریانی که در زمان مذکور بدهی خود را تسویه کنند، اقدام خواهد کرد.
بانک اول - - تمام درگاه‌های الکترونیکی و کارتی‌ بانک سپه و بانک‌های ادغامی شامل (اینترنت بانک، عابر بانک، پایانه‌های فروشگاهی POS، همراه بانک و...) از ساعت ۱۳ ظهر پنج‌شنبه ۷ بهمن‌ تا ۱۲ ظهر جمعه ۸ بهمن قطع می‌شود.
بانک اول - سازمان وظیفه عمومی انتظامی اعلام کرد: مشمولان متقاضی خروج از کشور می بایست در بانک سپه حساب جدید افتتاح و برای ثبت اینترنتی آن اقدام کنند.
بانک اول-در این مرحله از قرعه کشی حسابهای قرض الحسنه بانک سپه 66 هزار و 247 نفر از صاحبان این حسابها هدیه دریافت می کنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
عبدول وحید جهانگیروند
ارسال شده در : جمعه 19 آبان 1402

مرسی که ما را در جریان قرار دادید.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها