چهارشنبه, 6 تیر 1403 2024,June

اطلاعات بـازار سهام را کجا ببینیم؟

29 خرداد 1403
اطلاعات بـازار سهام را  کجا ببینیم؟

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که اطلاعات مربوط به قیمت لحظه‌ای سهام، میزان سودآوری، وضعیت مالی، نسبت قیمت به درآمد، اطلاعات مربوط به قابلیت نقدشوندگی، ترکیب سهامداران، طرح‌های توسعه‌ای و... درخصوص یک شرکت را چگونه می‌توان به‌دست آورد.

به گزارش بانک اول  یکی از بهترین شیوه‌ها برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در بازار سرمایه، مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی رسمی و معتبر است.

پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار

www.seo.ir

یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اینترنتی در زمینه بورس پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار است. در این پایگاه اینترنتی، اطلاعات بسیار متنوع و ارزشمندی در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد که اهم این اطلاعات عبارتنداز:

اطلاعات آموزشی درخصوص سازمان بورس و سایر شرکت‌ها، نهادهای فعال در این بازار و همچنین نقش هریک از آنها در بازار سرمایه.

اطلاعات تماس شرکت‌های کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و سایر نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس.

قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سایر ضوابط مربوط به فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه.

آمار و اطلاعات عملکرد بازار سرمایه در بخش‌های مختلف.

پایگاه اینترنتی فرابورس

www.ifb.ir

دومین بازار مهم سرمایه کشور که تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کند شرکت فرابورس ایران است که در آن نیز همانند بورس تهران، اوراق بهادار خرید و فروش می‌شود. با مراجعه به پایگاه اینترنتی فرابورس می‌توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید:

اطلاعات کلی درخصوص شرکت فرابورس ایران و ضوابط و مقررات این بازار.

اطلاعات مربوط به معاملات و نوسانات شاخص فرابورس، آمار معاملات شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس، آمار معاملات مربوط به اوراق اجاره، اوراق امتیاز تسهیلات مسکن و سایر اوراق بهادار پذیرفته‌شده در فرابورس.

اطلاعیه‌های منتشرشده توسط ناظر بازار فرابورس درخصوص مواردی مانند توقف و بازگشایی نمادها، عرضه سهام و... و.

پایگاه اینترنتی بورس اوراق بهادارتهران

www.Tse.ir

همانطور که گفتیم، ۴ بورس تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند که بورس اوراق بهادار تهران یکی از آنهاست. مهم‌ترین اطلاعاتی که ازطریق پایگاه اینترنتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران قابل مشاهده است عبارتنداز:

اطلاعات کلی درخصوص بورس اوراق بهادار تهران.

اطلاعات مربوط به معاملات و نوسانات شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران، آمار معاملات شرکت‌های پذیرفته‌شده در این بورس، اطلاعات مربوط به برترین‌های بورس تهران و سایر آمار و ارقام مربوط به معاملات انواع اوراق بهادار در بورس تهران

اطلاعیه‌های منتشرشده توسط شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران و ضوابط و مقررات این بازار.

بخش آموزش و فرهنگسازی، شامل اطلاعات متنوعی درخصوص بورس و شیوه سرمایه‌گذاری در آن.

پایگاه اینترنتی بورس انرژی

www.iee.ir

چهارمین و آخرین بورس کشور بورس انرژی است که در آن حامل‌های انرژی ازجمله برق و زغال‌سنگ دادوستد می‌شود. با مراجعه به پایگاه اینترنتی بورس انرژی می‌توانید این اطلاعات را مشاهده کنید:

اطلاعات کلی درخصوص شرکت بورس انرژی و ضوابط و مقررات این بازار

آمار معاملات انواع حامل‌های انرژی در این بازار و آخرین قیمت آنها

اطلاعیه‌های مربوط به عرضه انواع حامل‌های انرژی.

سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران

www.codal.ir

یکی‌از مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری درخصوص خرید، فروش یا نگهداری سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران یا فرابورس اطلاعات مالی و عملکردی و سایر گزارش‌هایی است که در این شرکت‌ها تهیه و پس از تأیید سازمان بورس منتشر می‌شود. اهم این اطلاعات عبارتند ‌از:

صورت‌های مالی اساسی شرکت شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد.

آگهی‌های دعوت به مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده

متن مصوبات مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده.

اطلاعات مربوط به زمانبندی پرداخت سود سالانه سهامداران شرکت‌ها.

اطلاعات مربوط به پیش‌بینی درآمد سهام شرکت‌ها.

آگهی‌های مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها و مهلت استفاده از حق تقدم منتشرشده شرکت‌ها.

گزارش‌های مربوط به فعالیت هیأت‌مدیره شرکت‌ها.

اطلاعیه‌های شفاف‌سازی درخصوص شرایط و عملکرد شرکت‌ها.

سرمایه‌گذاران با مراجعه به سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران می‌توانند به‌سهولت به همه این اطلاعات دسترسی داشته باشند و پس ‌از تحلیل و بررسی اطلاعات مؤثر بر قیمت سهام شرکت‌ها درخصوص خرید، فروش یا نگهداری سهام خود تصمیم‌گیری کنند. بنابراین می‌توان گفت سامانه اینترنتی کدال یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین سامانه‌های اینترنتی بازار سرمایه است که سرمایه‌گذاران باید همواره با مراجعه به آن از آخرین وضعیت شرکت‌ها مطلع شوند.

اخبار مرتبط
طی سه روز کاری اخیر بازار سرمایه رشد ملایمی را تجربه کرده است. در دومین روز هفته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۴۳۵۶ واحد افزایش یافت و در عدد دو میلیون و ۴۲ هزار و ۸ واحد ایستاد.
هفته گذشته در خصوص واریز 60 میلیون دلاری منابع از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اخباری منتشر شد و قرار بر این بود در مرحله نخست 800 میلیارد تومان به بازار تزریق شود که در این رابطه روح‌اله شریفیان رییس صندوق تثبیت بازار سرمایه این طور عنوان کرده است که این مبلغ واریز شده است و طبق هماهنگی به عمل آمده مقرر شده که صندوق توسعه ملی مابقی ۶۰ میلیون دلار را در ۲ بخش مجزا پرداخت کند.
گفتنی است سه نماد «نوری»، «فملی» و «بوعلی» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «تجلی» و «فصبا» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «خودرو»، «ذوب» و «شپنا» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «شفام»، «کرمان» و «گدنا» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
پنج کارشناس بازار سرمایه از وضعیت بورس تا پایان انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند و توصیه‌هایی برای سهامداران دارند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها