یکشنبه, 8 مهر 1403 2024,September

شرط صدور دسته چک

03 تیر 1403
 شرط صدور دسته چک

به گفته معاون فناوری های نوین بانک مرکزی از ۱۵ تیرماه تغییراتی در صدور دسته چک‌های صیادی اعمال خواهد شد؛ متقاضیان باید در سامانه اسکان اطلاعات سکونتی خود را ثبت کنند. البته در مرحله اول جلوی انجام کار و صدور دسته چک گرفته نمی شود.

به گزارش بانک اول  مهران محرمیان معاون فناوری های نوین در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اتصال بانک مرکزی به سامانه اسکان و استعلام چک‌های صیادی، اظهارداشت: تست‌ها در حال انجام است و  تا پانزدهم تیرماه عملیاتی می شود. اما در مرحله اول جلوی انجام کار و صدور دسته چک  گرفته نمی شود. تا مدتی فقط هشدار داده می شود به افراد، و به تدریج بعد از مدت کوتاهی جلوی صدور دسته چک جدید برای افرادی که هنوز در سامانه املاک و اسکان محل سکونت خود را ثبت نکرده باشد، گرفته می شود.

گفتنی است، بر اساس بند 7 تبصره 8 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 99 افراد باید محل سکونت خود را به سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیش از 20 دستگاه به این سامانه متصل هستند. یکی از دستگاه‌هایی که باید به سامانه‌های خود را به این سامانه متصل کند بانک مرکزی است.

طبق قانون مذکور، اگر فردی محل سکونت خود را در سامانه اسکان اعلام نکند باید از دریافت برخی خدمات از جمله خدمات بانکی محروم شود.

وی همچنین در در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی براینکه چرا از بهمن سال قبل که قرار بود مدل جدید اعتبارسنجی در نظام بانکی اجرایی شود تا کنون هنوز این مدل عملیاتی نشده است؟ گفت: از بهمن سال قبل تا کنون در حال تست های نهایی هستیم. امروز هم جلسه ای برای چک آخرین وضعیت داشتیم. اماده هستیم تا اولین بانک را عملیاتی کنیم.در مرحله اول مدل جدید اعتبارسنجی در یک بانک کوچک عملیاتی می شود و اگر مشکلاتی بود سریع مشخص شود و بعد به تدریج برای کل شبکه بانکی عملیاتی شود.

او درباره چک الکترونیک گفت: الان 12 بانک چک الکترونیک را عملیاتی کرده اند؛ بانک های زیادی در صف مراحل ازمون هستند که در مراحل نهایی قرار گرفته اند. ظرف سه سال آینده چک‌های کاغذی حذف می شوند و به همین دلیل مهم است که تجربه کاربری ساده و راحتی برای مردم داشته باشیم./تسنیم

اخبار مرتبط
سفته الکترونیک، نسخه‌ای دیجیتال از سفته‌های کاغذی است که در بستر اینترنت و سامانه‌های بانکی تهیه و صادر می‌شود. این سفته با استفاده از فناوری‌های جدید مانند امضای دیجیتال، اعتبار و رسمیت لازم را دارد و به عنوان یکی از ابزارهای تعهدی در معاملات مالی و اعتباری به کار می‌رود.
مشتریان بانک رفاه کارگران می‌توانند با به‌روزرسانی و نصب نسخه 1.3.9 سامانه فرا رفاه از مسیر "خدمات - خدمات چک - چک دیجیتال - چک‌های دریافتی - برگه وصول نشده"، با انتخاب چک مورد نظر و گزینه وصول چک، از این خدمت جدید بهره‌مند شوند.
طرح دعوای کیفری در خصوص چک مهلت قانونی دارد و خارج از این دو دوره شش ماهه دیگر به چک برگشتی رسیدگی کیفری نخواهد شد. در واقع دارنده یا ذینفع چک می بایست تا شش ماه پس از تاریخ سررسید چک اقدام به وصول آن کند و اگر چک نقد نشد تا شش ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت چک شکایت مطرح کند.
هرگاه دریافت وجه چک از بانک به انجام یک شرط که در متن چک آمده است، منوط شده باشد. مثلا بین خریدار و فروشنده یک خانه شرط شود که در صورتی فروشنده می تواند چک خرید خانه را برای وصول به بانک ببرد، که ابتدا فروشنده سند خانه را به خریدار منتقل کند، در صورتی که شرط در متن چک نیامده باشد؛ اما بتوان از روش دیگری مثل شهادت شاهد شرط را ثابت کرد، چک حقوقی است و قابل پیگیری کیفری نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها