ﺳﻪشنبه, 1 آبان 1403 2024,October

چک و سفته

نکاتی که باید پیش از ثبت چک  از طریق پیامک بدانید
برای ثبت چک از طریق پیامک باید اطلاعات نوشته شده بر روی چک را به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ ارسال کنید. در ادامه این مقاله به جزئیات نحوه ثبت چک از طریق اس ام اس پرداخته شده است
مواردی که چک قابل تعقیب کیفری نیست
چک کیفری نیز، سندی است که به موجب آن صادر کننده به بانک محال علیه دستور می‌دهد وجه معینی را به وی یا دیگری پرداخت نماید. چک کیفری قابلیت شکایت کیفری و تعقیب و محکومیت دارد، در حالی که چک حقوقی از نظر قانونی ضمانت اجرایی کمتری برای وصول دارد.
 کلاهبرداری های گسترده با چک های صیادی
صدها پرونده تسهیلات بانکی،چک،سفته،مدارک شناسایی،برگه های سفید قولنامه،مهرهای جعلی،هولوگرام های مختلف،طلاجات و ... در اتاق خودنمایی می کردند. مرد جوان هم که درون ساختمان پنهان شده بود،دربرابر عوامل انتظامی قرارگرفت و حلقه های قانون بردستانش گره خورد.
مراحل گام به گام ثبت چک در سامانه صیاد
برای ثبت چک صیادی در سامانه صیادی، ابتدا باید وارد همراه بانک یا اینترنت بانک همان بانکی شوید که چک را برایتان صادر کرده است. بعد از ورود به همراه بانک اقدام به ثبت مشخصات چک می‌کنید. اگر هم همراه بانک یا اینترنت بانک ندارید، در سایت رسمی بانک‌ها قسمتی به نام سامانه مدیریت چک صیاد وجود دارد.
صدور چک با مبلغ دلخواه ممنوع می‌شود
دیگر نمی‌توانید روی برگه چک، هر مبلغی خواستید بنویسید چراکه بانک مرکزی طبق اصلاحیه قانون چک، اعلام کرده که در حال تدوین یک پیش‌نویس فنی برای تعیین سقف اعتباری برای متقاضیان صدور دسته چک است.
۸ نکته که در زمان دریافت چک صیادی باید رعایت کنید
مهم‌ترین اقدامی که پیش از قبول هر چک صیادی باید انجام دهید، استعلام وضعیت صادرکننده چک است. سامانه صیاد امکان استعلام چک را به راحتی از طریق کد ۱۶ رقمی موجود در چک فراهم می‌کند. این استعلام به شما کمک می‌کند تا وضعیت مالی و اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.
پشت پرده تغییر شیوه صدور دسته‌چک
قانون جدید چک صادرکننده را مجبور می‌کند موقع صدور هر برگ جدید، آن را در سامانه صیاد به ثبت برساند. از طرفی فرم ثابت دسته‌چک امکان تقلب در آن را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر اگر به‌عنوان فروشنده، بابت تحویل لحظه‌ای کالا و دریافت پول در آینده تردید داشته باشید، گزینه استعلام چک به کمکتان می‌آید.
فوری؛ قانون جدید بانک مرکزی برای صدور دسته چک
سرپرست اداره راهبری سامانه‌های تنظیم‌گری و نظارت بانک مرکزی خاطرنشان کرد: حسب دغدغه‌مندی بانک مرکزی در خصوص اجرای این تکالیف بدون آسیب به کسب و کار‌ها و روند تولید در کشور در این مدت، فرایند‌های پایگاه داده اعتباری و اعتبارسنجی به صورت کامل بازنگری شد. در حال حاضر مدل فنی عملیاتی اجرای تکلیف تعیین سقف مجاز جهت طرح و تصویب آماده شده است.
دست باز کلاهبرداران با عدم تعیین سقف اعتباری چک
این کارشناس امور چکی در خصوص عارضه‌های عدم اجرای این بند قانونی می‌گوید: بواسطه اجرای بخش‌های دیگر قانون چک اعتماد به چک بازگشته است و تا حد بسیار زیادی این ابزار میان فعالان اقتصادی معتبر شناخته می‌شود، اما این قطعه از پازل که سقف اعتبار و موضوع ماده ۶ است یک حفره ایجاد کرده است و بر این اساس مردم و فعالان اقتصادی که اقبالشان به چک افزایش پیدا کرده، اما متناسب با این مورد انگیزه و صرفه سوء استفاده از چک هم برای سودجویان افزایش پیدا کرده است.
چگونه استعلام چک برگشتی بگیریم؟
اگر قصد دریافت چک دارید اما نمی‌دانید صادرکننده چک فرد خوش حسابی است یا نه؟ باید استعلام بگیرید.
دو روش گرفتن حکم جلب چک برگشتی
در صورتی که تاریخ چک به روز باشد، چک از نوع کیفری به شمار می‌رود‌‌. بدین ترتیب دارنده چک آن را با این منظور که صادر کننده چک مبلغ مورد نظر را در حساب خود موجود دارد، اقدام به دریافت کرده است. اما موجودی حساب صادر کننده چک برای وصول چک کافی نبوده و در این زمان می‌توان حکم جلب چک برگشتی کیفری را مطرح کرد‌.
شرایط گرفتن دسته چک برای خانم‌ها
امروزه زنان نقش موثری بر اقتصاد و کسب و کارهای کشور دارند. به همین دلیل ابزارهای مالی مانند چک می‌تواند روند کار آن‌ها را راحت نمایند
سامانه چکاد چیست؟ / کاربردها و مزایا
سامانه چکاد، یک پلتفرم بانکی الکترونیک است که برای مدیریت و تسویه چک‌ها به صورت دیجیتالی طراحی شده است. این سامانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در راستای طرح ملی صیاد (صدور یکپارچه دسته چک) راه‌اندازی شد.
چک بین بانکی چیست؟/تعریف چک و معرفی انواع آن
چک بین بانکی یک ابزار مالی است که به صورت نوشتاری انتقال وجوه بین حساب‌های بانکی فراهم می‌کند. این چک‌ها شامل اطلاعاتی نظیر مبلغ پرداخت، نام صاحب حساب، نام بانک و شماره حساب می‌شوند. انواع مختلفی از چک‌های بین بانکی وجود دارند.
برای رفع سوء چک برگشتی چه باید کرد؟
اگر چک برگشتی دارید باید هرچه زودتر اقدام به رفع سوء اثر کنید تا محرومیت‌های چک برگشتی برای‌تان حذف گردد.
نکات مهم درباره ویرایش چک صیادی
در زمان مراجعه به بانک صادر کننده دسته چک برای ویرایش چک صیادی، حتما یک کارت شناسایی و لاشه چک صیادی را به همراه خود داشته باشید.
صفر تا صد چک صیادی 1403 / از استعلام تا نحوه ثبت چک
چک صیادی به‌دلیل داشتن برخی ویژگی‌ها امنیت و ضمانت اجرای بیشتری نسبت به چک‌های معمولی دارد، برای همین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از آن برای انجام کار‌های مختلف خود انجام دهند. این چک بر اساس قانون جدید صادر شده و اغلب افراد ملزم به استفاده از آن هستند.
8 دلیل برگشت چک در بانک / وقتی چک برگشت بخورد چه می شود؟
وقتی بحث برگشت چک می‌شود همه ما فکر می‌کنیم علت برگشت چک عدم موجودی کافی حساب است. اما باید بگوییم که کسری حساب فقط یکی از دلایل برگشت چک است. اما سایر دلایل چیست؟
روش دریافت سفته الکترونیکی از سامانه‌ بانکی
تمام مراحل صدور، دریافت، ضمانت، پشت نویسی و تسویه سفته، به صورت الکترونیکی و غیرحضوری از طریق اینترنت بانک کشاورزی انجام می شود. متقاضیان می توانند به منظور انجام هرگونه عملیات برای سرویس سفته الکترونیک، ابتدا با نصب نرم افزار امضای دیجیتال از طریق لینک موجود در اینترنت بانک کشاورزی و یا سایر درگاه های قانونی، نسبت به احراز هویت و دریافت گواهی امضای دیجیتال اقدام کنند.
سفته الکترونیک چیست و نحوه دریافت آن چگونه است ؟
سفته الکترونیک، نسخه‌ای دیجیتال از سفته‌های کاغذی است که در بستر اینترنت و سامانه‌های بانکی تهیه و صادر می‌شود. این سفته با استفاده از فناوری‌های جدید مانند امضای دیجیتال، اعتبار و رسمیت لازم را دارد و به عنوان یکی از ابزارهای تعهدی در معاملات مالی و اعتباری به کار می‌رود.
وصول چک‌های دیجیتال سایر بانک‌ها در بانک رفاه
مشتریان بانک رفاه کارگران می‌توانند با به‌روزرسانی و نصب نسخه 1.3.9 سامانه فرا رفاه از مسیر "خدمات - خدمات چک - چک دیجیتال - چک‌های دریافتی - برگه وصول نشده"، با انتخاب چک مورد نظر و گزینه وصول چک، از این خدمت جدید بهره‌مند شوند.
مجازات چک برگشتی و هرآنچه که باید بدانید
طرح دعوای کیفری در خصوص چک مهلت قانونی دارد و خارج از این دو دوره شش ماهه دیگر به چک برگشتی رسیدگی کیفری نخواهد شد. در واقع دارنده یا ذینفع چک می بایست تا شش ماه پس از تاریخ سررسید چک اقدام به وصول آن کند و اگر چک نقد نشد تا شش ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت چک شکایت مطرح کند.
۹ چکی که نمی توان از آنها شکایت کرد
هرگاه دریافت وجه چک از بانک به انجام یک شرط که در متن چک آمده است، منوط شده باشد. مثلا بین خریدار و فروشنده یک خانه شرط شود که در صورتی فروشنده می تواند چک خرید خانه را برای وصول به بانک ببرد، که ابتدا فروشنده سند خانه را به خریدار منتقل کند، در صورتی که شرط در متن چک نیامده باشد؛ اما بتوان از روش دیگری مثل شهادت شاهد شرط را ثابت کرد، چک حقوقی است و قابل پیگیری کیفری نیست.
تعیین سقف اعتباری چک به تعویق افتاد
برخلاف گذشته که احراز شرایط متقاضی دسته‌چک برعهده شعب بانک‌ها بود، با راه‌اندازی سامانه صیاد و لزوم صدور چک صیاد از طریق این سامانه، حالا دیگر شعب بانک در این زمینه اختیاری ندارند.
دریافت “چک” برای ضامن وام ازدواج و فرزند ممنوع شد
اگرچه وفق حکم عالم ماده (۶) آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطای تسهیلات عند اللزوم، به تشخیص بانک منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قراردادهای مربوط میباشد. با این حال طبق جزء (۸) بند «ث» تبصره (۱۳)ضامن وام ازدواج سال جاری که بیان می نماید.
شرایط و جزئیات دریافت دسته چک موردی در سال 1403
چک «موردی» امکانی است که به منظور کاهش تقاضا برای دسته چک و رفع نیاز اشخاص به ابزار پرداخت وعده دار (چک) ایجاد شده تا افرادی که دسته چک ندارند بدون نیاز به اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتبار و استفاده از دسته چک امکان برداشت مستقیم از حساب جاری خود را به صورت چک موردی داشته باشند.
نوع ذینفع در ثبت چک بانک ملت یعنی چه؟  / نکات مهمی که باید بدانید
در هنگام ثبت صدور چک صیادی بانک ملت حتما باید نوع ذینفع را تعیین کنید. نوع ذینفعان چک به سه نوع تقسیم می‌شود. نوع اول: ذینفع/ذینفعان، نوع دوم: خودم/ صاحب حساب، نوع سوم: خودتان/ بانک. اگر تفاوت نوع ذینفعان را نمی‌دانید این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.
آشنایی با جایگزین چک رمزدار / مراحل صدور چک تضمینی
بساط پشت‌نویسی چک تقریبا برچیده شده است و کسی دیگر از این روش منسوخ استفاده نمی‌کند. با این حال بانک مرکزی به منظور صیانت از حق و حقوق افراد، فرصتی در نظر گرفته تا اگر کسی هنوز چک رمزدار در اختیار دارد برای تعیین تکلیف و دریافت وجه آن قدم جلو بگذارد.
جایگزین چک‌های رمزدار مشخص شد!
وقتی مردم چک تضمین شده را از شبکه بانکی دریافت می‌کنند، گیرنده چک بانکی تضمین شده می‌تواند در همان لحظه از همه ابزارها مثل برنامه‌های هوشمند، خود پردازها، روش‌های پیامکی، اینترنت بانک و موبایل بانک، برای استعلام چک استفاده کند و قادر می‌شوند در لحظه از اصالت چک در شبکه بانکی مطلع شوند.
صدور چک رمزدار ممنوع شد
صدور چک رمزدار در راستای التزام‌بخشی به شرایط صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده ممنوع می شود.
آیا صادر کننده چک ملزم به ثبت هویت گیرنده در سامانه صیاد است؟
«بانک مرکزی مکلف است ظرف مدت دو سال پس از لازم‌الاجراء شدن قانون جدید چک، امکانات لازم را در سامانه صیاد به نحوی فراهم کند که از دریافت دسته چک و صدور چک جدید در سامانه صیاد و استفاده از چک موردی توسط اشخاص ورشکسته معسر از پرداخت محکوم‌ یا دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده، جلوگیری کند؛ بر این اساس در صورت برگشت‌ خوردن یکی از چک‌های صادره و شمول سوءاثر نسبت به آن، ثبت صدور چک جدید برای صادرکننده در سامانه صیاد امکان‌پذیر نخواهد بود.»
نکات مهم نوشتن سفته ضمانت و حسن انجام
مبلغ سفته ضمانت حسن انجام کار باید مشخص باشد، که شخص و سازمان صادرکننده متعهد است برای انجام تعهدات مشخصی به طرف مقابل پرداخت کند. این مبلغ باید به صورت عددی و به واقعیت پذیر باشد.
نکاتی کاربردی و مهم درباره چک که خبر ندارید
: در حال حاضر که چک‌های صیادی جایگزین چک‌های قدیمی شده و ثبت آن در سامانه بانک مرکزی الزامی است، دریافت کنندگان چک نباید صرفاً به دریافت نسخه کاغذی چک بسنده کنند و ضروری است از صادر کننده بخواهند که چک را در سامانه صیاد ثبت نماید والا بسیاری از حقوق قانونی آنها از بین رفته و حتی برخی از دادگاه‌ها چنین سندی را مصداق چک ندانسته و صرفاً به عنوان یک سند عادی مثبت وجود طلب تلقی می کنند که فاقد امتیازات چک به عنوان سند تجاری است.
شرایط و جزئیات دریافت دسته چک موردی
افرادی که دسته چک نداشته اما در طی سال نیاز به دو یا سه فقره چک داشته باشند قانون گذار برای حل مشکل این افراد راه کاری را پیش بینی کرده است. زمانی که شما حساب جاری دارید ولی دسته چک ندارید می‌توانید با مراجعه به بانک، چند فقره چک «موردی» در اختیار شما قرار داده شود.
روش رفع سوءاثر از چک بلامحل
دارنده گواهی عدم پرداخت و چک برگشتی می‌تواند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست چک بلامحل ، از دادگاه صالح (محل اقامت صاحب حساب یا محل برگشت چک) درخواست صدور اجرائیه چک بلامحل را تقاضا کند. تفاوت اصلاحات قانون جدید چک با قوانین سابق در این است که در قانون جدید، لازم نیست حکم قطعی درباره چک صادر شده باشد​​.
شرایط شکایت کیفری از چک بی محل
وقتی چکی از یک حساب بانکی صادر می‌شود که هیچ موجودی در آن نیست، این چک به عنوان بلامحل شناخته می‌شود و فرد خاطی مشمول مجازات چک بی محل است.
تعیین سقف اعتباری برای چک
بر اساس قانون صدور چک، بانک‌ها باید برای ارائه دسته چک به مشتریان، پس از اعتبارسنجی مشتری، سقف برای مجموع چک‌های صادرشده تعیین کنند تا صدور چک، فراتر از سقف، امکان پذیر نباشد.
هنگام مفقودی و سرقت چک بانکی چه کنیم؟
اگر چک رمزدار(بین بانکی) خود را پیش از تحویل به ذینفع (کسی که چک را در وجه‌اش گرفتید و می‌خواهید به او پول بدهید) گم کردید و یا به سرقت رفته است، بایستی برای پیگیری مفقودی یا سرقت چک بین بانکی به صورت زیر عمل کنید:
جدول راهنمای شماره چک صیاد / نکاتی که باید پیش از صدور و دریافت چک بدانید
شماره چک صیادی کجا نوشته شده؟ شماره چک همان شماره صیاد است که در سمت چپ برگه چک قرار دارد. شماره چک چند رقمی است؟
چگونه می توان چک موردی گرفت؟
برای دریافت چک موردی، اشخاص باید در بانک مورد نظر حساب جاری داشته باشند. این اشخاص در هر نوبت تقاضا می‌توانند صرفا ۲فقره چک موردی دریافت کنند. در سال نیز جمعا ۵ فقره چک موردی صادر کنند. بانک‌ها اهلیت و اعتبار متقاضی را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که سابقه چک برگشتی نداشته باشد.
 قانون چک روز تعطیل چه می گوید؟
به چکی که در همان روز صادر می‌شود و در همان روز به پول نقد تبدیل می شود، چک روز می‌گویند. در این نوع چک افراد می‌توانند در صورتی که چک، موجودی کافی نداشت از روش‌های کیفری یا حقوقی، چک خود را وصول نمایند. اما اگر در معامله‌ای چک روز صادر شود ولی آن روز تعطیل باشد داستان کمی فرق خواهد کرد.
چگونه چک گم شده را مسدود کنیم؟
در صورت گم شدن چک، انجام مراحل اعلام مفقودی از اهمیت بسیاری برخوردار است تا از هر گونه سوءاستفاده جلوگیری شود.
چک برگشتی تا چند سال اعتبار دارد؟
اگر چک برگشت خورد اما پیگیری توسط دارنده چک انجام نشد، بعد از ۵ سال از تاریخ صدور دادخواست، دیگر در مراجع قانونی قابل بررسی نخواهد بود. البته پس از ۵ سال می‌توان چک را نقد کرد و وجه آن را دریافت کرد، اما تضمین قانونی برای وصول آن وجود نخواهد داشت.
چک تضمینی چیست ؟ تفاوت چک تضمین شده با چک رمزدار
هر بانکی که شما در آن حساب داشته باشید، به درخواست خودتان می‌تواند برایتان چک تضمینی صادر کند. چک تضمینی توسط بانک شما و به درخواست خودتان صادر می‌شود و مبلغ نوشته شده روی برگ چک هم توسط بانک ضمانت می‌شود و حتما پاس خواهد شد.
مهلت برگشت زدن چک تا چه زمانی است؟
پس از لحظه صدور، وجه چک‌باید پرداخت یا به اصطلاح وصول گردد. در صورتی که چک بدون پشتوانه مالی صادر شود و امکان پرداخت وجه آن توسط صادرکننده وجود نداشته باشد، دارنده چک برای اجرای حقوق قانونی خود ملزم به پیگیری مراحل و روش‌های مشخص قانونی است.
استعلام چک رمز دار به چه صورت است؟
چک رمزدار نوعی از انواع چک است که با هدف افزایش امنیت و کاهش ریسک سوء استفاده مالی طراحی شده است.
از دریافت این چک ها خودداری کنید
همیشه این امکان وجود دارد که دارنده چک هنگام وصول آن با مشکل رو به رو ‌می‌شود و ممکن است قصد شکایت از چک ثبت نشده را داشته باشد.
سامانه پیچک چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سامانه پیچک به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی در سیستم بانکی کشور، نقش بسزایی در بهبود فرآیندهای مرتبط با چک‌ها ایفا می‌کند. با استفاده از این سامانه، می‌توان به صورت دقیق‌تر و سریع‌تر به اطلاعات چک‌ها دسترسی داشت و از بسیاری از مشکلات ناشی از چک‌های برگشتی جلوگیری کرد.