شنبه, 6 مرداد 1403 2024,July

چک و سفته

استعلام چک صیادی چطور انجام می شود؟ / معنای رنگ های مختلف در چک صیادی
چک صیادی نوع جدیدی نوع جدیدی از چک است که بر اساس قانون جدید صدور چک، در سامانه صیاد و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می شود.
آخرین قیمت سفته/ نکات مهم نگارش سفته
قیمت سفته بانکی در سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن از طریق بخشنامه تعیین خواهد شد. این قیمت برای هر برگه سفته، اعم از خرید حضوری یا آنلاین، یکسان خواهد بود و به صورت عمومی اعلام خواهد شد. در خصوص قیمت سفته در سال ۱۴۰۳، باید اشاره کرد که نرخ و قیمت سفته برای این سال هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.
هنگام نوشتن سفته چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
سفته یکی از متداول ترین اسناد تجاری است که برای نوشتن آن باید نکاتی را مدنظر قرار داد.
روش سوء اثر از چک های برگشتی
باید شخص صادر کننده بعد از پرداخت چک از چک برگشتی سوء اثر نماید. در موارد زیر بانک فورا وظیفه دارد مراتب را در سامانه اعلام نماید تا هر چه سریع تر از چک سوء اثر شود: ۱- صادر کننده واریز مبلغ چک به حساب جاری نزد محال علیه ۲- ارائه درخواست مسدودی مبلغ چک تا زمان مراجعه دارنده چک(حداکثر به مدت یک سال)
قانون کاربردی و مهم درباره چک
خوب است بدانید در قوانین موجود بر چک، دارنده چک می تواند از کارمند بانک بخواهد به اندازه همان میزان که در حساب موجود است دریافت وجه کند و به اندازه باقیمانده درخواست برگشت چک کند.
نرخ کارمزد خدمات چک بانک‌‌ها در سال 1403
هزینه صدور دسته چک در بانک‌ها مبلغ ۶۰ هزار ریال بعلاوه مبلغ پرداختی به چاپ‌خانه دولتی و هزینه تمبر مالیاتی است.
مراحل گام به گام ثبت چک در سامانه صیاد+ نحوه انتقال و وصول
از وقتی که بانک مرکزی سامانه یکپارچه‌ای به نام صیاد را راه‌اندازی کرد تا برای مشکل چک‌های برگشتی راه‌حلی پیدا کند، صاحبان دسته چک هم باید مورد اعتبارسنجی قرار می‌گرفتند و هم وضعیت چک‌های سابقشان استعلام می‌شد. این بررسی‌ها هم نیازمند ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بود. اما نحوه ثبت چک در سامانه صیاد و استعلام و انتقال آن به چه صورت است؟
کدام بانک‌ها چک الکترونیکی دارند؟
چک دیجیتال تقریبا مشابه چک‌های کاغذی می‌باشد و تمام مقررات آن را دارد. البته چک الکترونیک، فیزیکی نبوده (کاغذی نیست و کاملا دیجیتالی می‌باشد). این چک به وسیله امضای دیجیتال معتبر می‌شود.
چک الکترونیک از سوی بانک رفاه کارگران عملیاتی شد
چک دیجیتال کاملا بر بستر اینترنت و موبایل بوده و تمام مراحل اعم از صدور، دریافت، تایید اطلاعات و انتقال چک به شخص دیگر به صورت آنلاین و سیستمی و از طریق ابزاری همانند تلفن همراه اجرا می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از این خدمت جدید بانک رفاه کارگران به شعب این بانک در سراسر کشور مراجعه و یا با مرکز ارتباط با مشتریان بانک (فراد) با شماره ۸۵۲۵ – ۰۲۱ تماس حاصل کنند.
حذف چک کاغذی در دولت چهاردهم
مردم ایران در دولت چهاردهم با چک کاغذی خداحافظی می‌کنند و به جای آن در مبادلات تجاری‌شان، چک دیجیتال می‌کشند. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: این کار تا 3سال آینده صورت می‌گیرد و چک کاغذی حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود.
خبر مهم بانک مرکزی برای دارندگان چک بانکی
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: چک کاغذی از شبکه بانکی تا ۳ سال آینده حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود. به گفته وی، تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده و گرچه یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیر ساخت فراهم است.
چک کاغذی چه زمانی حذف می‌شود؟
معاون فناوری بانک مرکزی بیان داشت: با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده شبکه بانکی، امکان اجرای ریال دیجیتال در کشور فراهم شده است، اما برای رفع مشکلات، ابتدا در جزیره کیش اجرا شد تا ایراد‌های کار در عمل برطرف شود.
چه زمانی می توانید جلوی چک را بگیرید
برای پرداخت نشدن چک به دارنده، علی‌الاصول با دستور عدم پرداخت از سوی صادرکننده، تا یک هفته امکان جلوگیری از پرداخت وجود دارد. اما طبق قانون صدور چک، ظرف یک هفته بایستی اقامه دعوی از سوی صادرکننده انجام پذیرد. صاحب حساب جاری در موارد زیر می تواند درخواست عدم پرداخت موقت وجه چک را به بانک ارائه نماید.
برای دریافت چک صیادی چه مدارکی لازم است ؟
برای گرفتن دسته چک در نوبت‌های بعدی لازم است تا اگر دسته چک 10 برگی دارید، 8 برگ آن، اگر دسته چک 15 برگی دارید 12 برگ، اگر دسته چک 25 برگی داشته باشد 20 برگ آن و نهایتا اگر دسته چک 50 برگی باشد، 40 برگ آن به بانک برگشته باشد تا بتوانید دسته چک بگیرید.
 شرط صدور دسته چک
بر اساس بند 7 تبصره 8 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 99 افراد باید محل سکونت خود را به سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیش از 20 دستگاه به این سامانه متصل هستند. یکی از دستگاه‌هایی که باید به سامانه‌های خود را به این سامانه متصل کند بانک مرکزی است.
 چگونه به بانک درخواست عدم پرداخت چک بدهیم؟
طبق ماده 14 قانون صدور چک، صادر‌كننده چك يا ذينفع بـا تصـريح بـه اينكـه چک مفقود/ سرقت/ جعل شده يا از طريق كلاهبرداری / خيانت در امانت يا جرائم دیگر دریافت شده باشد، می‌تواند با مراجعه به شعب بانک‌ها دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد. برای این منظور فرم تعبیه شده توسط بانک‌ها بایستی تکمیل شود. بانک بعـد از احـراز هويت درخواست کننده از پرداخت وجـه آن چک خـودداری خواهـد كـرد. در واقع برگ چک را مسدود می‌کند.
چرا باید چک را ثبت کنیم؟
ثبت چک باعث جلوگیری و کاهش سوء‌استفاده‌ از آن می‌شود. زیرا برای ثبت چک در سامانه، باید اطلاعات چک نظیر شناسه صیاد، نام صادرکننده، نام گیرنده، مبلغ و تاریخ سررسید را وارد کرد. به همین دلیل ثبت چک در سامانه صیاد می‌تواند باعث جلوگیری از جعل و سوء استفاده‌ها شود.
تعیین سقف برای صدور چک + جزئیات
ابوترابی با بیان اینکه همچنین تلاش خواهیم کرد تا پایان سال جاری از چاپ چک‌های کاغذی جلوگیری شود، گفت: انتظار است که بانک مرکزی تدریجا فرهنگ سازی درباره چک‌های الکترونیک از طریق صداوسیما ، رسانه‌ها و فضای مجازی را انجام دهد و از سوی دیگر آموزش‌های لازم به کارمندان بانک‌ها درباره چک‌های الکترونیک را دهد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.
6 گام اساسی برای معتبر شدن دسته چک
ادتان هست چند سال پیش یک‌چهارم چک‌های مبادله‌شده در شبکه بانکی برگشت می‌خورد و بسیاری از کسبه و افراد از معامله با چک خودداری می‌کردند و خانواده‌های زیادی به همین دلیل گرفتار می‌شدند، زیرا فرد صادرکننده چک به‌دلیل پاس‌نشدن چک حتی راهی زندان می‌شد؟
بازگشت اعتبار به چک، توسعه بانکداری الکترونیک و سامانه‌های نظارتی
نظارت دقیق و منظم بانک مرکزی بر PSP ها، پرداخت‌یارها و سایر فعالان حوزه نظام‌های پرداخت و تدوین دستورالعمل‌های انضباطی، همکاری بین بانک‌ها، شبکه پرداخت و پرداخت‌سازها که در نقل و انتقالات کارت به کارت دخیل هستند؛ منجر به کاهش چشم‌گیر تعداد تراکنش‌های واریزی به حساب قمارخانه‌داران، از آذر ماه ۱۴۰۲ تاکنون شده است.
«چکنو»؛ وثیقه تسهیلات خرد شد
همزمان با استقبال مشتریان و فعالان اقتصادی از نخستین چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران، تعداد چکنوهای صادره توسط مشتریان بانک صادرات ایران به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار برگ با گردش مالی بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.
تغییر سقف معاملات چک در مناقصه ها از میلیون تا میلیارد تومان
قانون مناقصات تاکید دارد: چنانچه برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع کند و یا ضمانت انجام تعهدات را ارائه نکند، تضمین مناقصه وی ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد می‌شود و در صورت امتناع نفر دوم، تضمین وی نیز ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد.
شرط جدید ارائه دسته چک اعلام شد
بعد از انجام این آزمایش‌ها که زمانش هم خیلی دیر نیست در مرحله اول برای صدور دسته چک صیادی لازم است تا متقاضی اطلاعات محل سکونت اصلی خودش را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند. به گفته معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ، در این مرحله که به صورت آزمایشی انجام می شود حتی اگر فرد اطلاعات را ثبت نکرده باشد هم دسته چک صادر می شود.
بدون دسته چک می توانید چک صادر کنید
ابتدا باید بدانید برای دریافت چک موردی، اشخاص باید در بانک مورد نظر حساب جاری داشته باشند و این اشخاص در هر نوبت تقاضا می‌توانند صرفا ۲فقره چک موردی دریافت و در سال نیز جمعا ۵ فقره چک موردی صادر کنند. البته پس از درخواست شخص متقاضی داشتن چک موردی، بانک‌ها اهلیت و اعتبار او را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده و محکومیت قضایی نداشته باشد.
اگر دست چک‌مان را گم کردیم چه کنیم ؟
یکی از مهم‌ترین نگرانی دارندگان دسته چک این است که آن را گم کنند و احتمالا به دست کسانی بیافتد که از آن سوء‌استفاده کنند، پس سوال اینجاست که اگر دست چک‌مان را گم کردیم، چه کاری باید انجام دهیم؟
این بانک‌ها خدمات چک الکترونیکی ارائه می‌دهند + جزییات و نحوه استفاده
تاکنون ۱۲ بانک چک دیجیتال را عملیاتی کرده ‌اند و بانک های مسکن و خاورمیانه نیز در مراحل پایانی فرآیند پیوستن به سامانه چکاد هستند.
برات یا حواله چیست و چه تفاوتی با چک دارد؟ آشنایی با برات الکترونیک
به طور کلی برات الکترونیک دو مزیت اساسی برای کشور دارد. مزیت اول امکان رصد و پایش فعالیت‌های اقتصادی و مالی به دستگاه‌های دولتی ذیربط همچون، وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و قوه قضائیه را می‌دهد و مزیت دوم افزایش امنیت در معاملات را به دلیل ممانعت از صدور برات برای افراد ممنوع المعامله را محقق می‌بخشد. به کمک این ابزار، امکان تأمین منابع مالی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به منظور توسعه و تأمین سرمایه در گردش فراهم می‌شود که نتیجه این اقدام می‌تواند به ایجاد انضباط در ساختار مالی کشور
نحوه وصول چک صیادی در کوتاه‌ترین زمان
باتوجه به قوانین جدید چک، نحوه وصول چک نیز تغییر کرده است. البته پیش از اینکه این تغییر در نحوه وصول مشاهده شود در ظاهر و نحوه رد و بدل کردن آن مشاهده می‌شود.
خبر مهم برای دارندگان چک بانکی / نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد
اهمیت نقد شدن چک‌های الکترونیکی در بانک‌های مختلف بسیار زیاد است چرا که این امکان می‌تواند به توسعه این ابزار پرداختی بسیار کمک کند و از سوی دیگر هم می‌تواند محرکی برای فراگیری استفاده از این ابزار باشد بنابر این باتوجه به اهمیت آن می‌طلبد که بانک‌های مختلف در این حوزه سرعت بیشتری به خرج دهند تا این مهم عملیاتی شود.
با سقف اعتباری صدور چک آشنا شوید
با تصمیم جدید بانک مرکزی، شیوه چک کشیدن عوض می‌شود. قضیه از این قرار است که برای متقاضی دسته چک با توجه به سوابق مالی‌اش سقف اعتباری تعیین می‌شود، طوری که بیشتر از آن سقف نمی‌تواند چک صادر کند. هدف از این اقدام، کاهش سوءاستفاده از افراد کم‌بضاعت مالی عنوان شده است. ظاهرا باید در نیمه اول امسال شاهد نهایی‌شدن این تصمیم باشیم.
 مزایا و معایب سقف اعتباری چک
این امر به ارتقای فرهنگ پرداخت در جامعه و بهبود انضباط مالی افراد کمک می‌کند. اما این کار معایبی را نیز به همراه خواهد داشت که باید به آن ها توجه کرد. برخی از افراد ممکن است برای انجام فعالیت‌های تجاری خود به نقدینگی بیشتری از سقف اعتباری تعیین شده نیاز داشته باشند.
چگونه چک دیجیتال بگیریم؟
اتفاق مهم دیگر که انتظار می‌رود به‌زودی در کل شبکه بانکی اجرایی شود، امکان نقد کردن چک‌ها به‌صورت آنلاین است، چرا که تا پیش از این نقد کردن چک‌ها فقط درون سامانه‌های اینترنتی هر بانک انجام می‌شد و مشتریان نمی‌توانستند چک دیگر بانک‌ها را نقد و به‌حساب مشتریان واریز کنند. حالا اما این مشکل هم حل شده و یک بانک تخصصی با همکاری بانک مرکزی پیشگام شده که انتظار می‌رود به‌زودی بقیه بانک‌ها هم این مسیر را طی کنند.
این ۸ چک قابل شکایت کیفری نیستند
در شکایت چک بلا محل در هر زمانی که صادر کننده چک ، وجه چک و خسارات را بپردازد ، رسیدگی کیفری متوقف می شود و در صورت صدور حکم نیز حکم اجرا نمی شود و اگر در حال اجرا باشد اجرا متوقف می شود. شکایت کیفری چک بلا محل فقط علیه صادر کننده ی چک قابل تصور است نه ضامن و ظهرنویس.
آغاز نقد شدن غیرحضوری چک الکترونیک از سیستم بانکی
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین گفت: وقتی اولین بانک این خدمت را ارائه میدهد، سایر بانک‌ها هم برای نقد کردن غیر حضوری چک دیجیتال اقدام می کنند و نقد شدن غیر حضوری چک الکترونیک در جهت مراجعه نکردن مشتریان به بانک‌ها انجام می شود.
اگر دسته‌چک می‌خواهید، بخوانید
افتتاح حساب جاری فقط برای افراد بالای ۱۸ سال انجام می‌شود که سواد خواندن و نوشتن نیز داشته باشند. متقاضی صادر کننده چک‌های بلامحل نباشد. ارائه مدارک شناسایی معتبر عکس دار( شناسنامه، کارت ملی) و یک برگ رونوشت از صفحه اول شناسنامه و کارت ملی الزامی است (درصورت توضیحات کپی از صفحه مربوطه).
شیوه چک کشیدن تغییر کرد
در اجرای این طرح، با توجه به سوابق مالی متقاضیان دسته چک، سقف اعتباری تعیین شده است. دارندگان دسته چک دیگر نمی‌توانند، بیش از حد مجاز تعیین شده چک صادر کنند و این اقدام می‌تواند مانع سوءاستفاده از افراد کم بضاعت مالی شود.
بررسی مهمترین تفاوت های چک کیفری با چک حقوقی
در خصوص چک برگشتی و چکی که به هر دلیل با عدم پرداخت مواجعه شده به چند روش میتواند اقدام و شکایت نمود. راه اول تقدیم دادخواست حقوقی مطالبه وجه چک به دادگاه حقوقی. راه دوم مراجعه به اداره اجرای ثبت و درخواست صدور اجرائیه و راه سوم مراجعه به دادسرا و تقدیم شکوائیه و درخواست مجازات درخواست کننده چک.
خبر مهم بانک مرکزی / چک صیادی را آنلاین نقد کنید
محرمیان با بیان اینکه زیر ساخت‌های فنی برای ارایه این خدمت به مشتریان در کل شبکه بانکی فراهم شده است افزود: وقتی اولین بانک این خدمت را ارائه میدهد، سایر بانک‌ها هم برای نقد کردن غیر حضوری چک دیجیتال اقدام می کنند. نقد شدن غیر حضوری چک الکترونیک در جهت مراجعه نکردن مشتریان به بانک‌ها انجام می شود.
چک دیجیتال ۱۲ بانک نقدپذیر شد
آمنه نادعلی‌زاده،گفت: از ابتدای رونمایی چک الکترونیکی یعنی آبان سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۲۵۰ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده و حدود ۲۰۰ هزار فقره از این چک‌ها هم نقد شده است. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: درحال‌حاضر ۱۲ بانک از جمله بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون و ملی خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند.
کدام بانک ها چک الکترونیکی دارند؟
اکنون ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند
چگونه چک را ثبت کنیم؟
یک از روش‌های ثبت چک صیادی استفاده از همراه بانک است. شما از طریق اپلیکیشن بانک‌های مختلف می‌توانید به ثبت چک در سامانه صیاد بپردازید.
شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد + جزییات
در جلسه ۹ اردیبهشت که با حضور مدیران سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند. مطابق این گزارش تابحال ٥٧٠ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.
بانک مرکزی صدور چک را منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک کند
پژمان فر همچنین گفت: در بخش دوم جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد. سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ،ازدواج، طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.
10 دلیل برگشت چک در بانک
چک عادی به چکی گفته می‌شود که اشخاص، عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکـن است خود صادرکننده یا حامل چک بوده و یا این که چک در وجه شـخص معـین و یا بـه حواله کرد آن شخص صادر شده باشد، این چک‌ها به دو دسته چک‌های وصولی و برگشتی تقسیم می‌شود.
روش سریع نقدکردن چک برگشتی در قانون جدید
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
ضرورت درج مبلغ بر روی سفته چیست؟
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
چگونه وضعیت چک را سفید کنیم؟
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

چک صیادی -ثبت چک در سامانه صیاد - سامانه ثبت چک صیادی - قانون چک - قانون صدور چک - ثبت چک با پیامک- استعلام چک های در راه - استعلام چک - سامانه استعلام چک صیاد - سامانه پیامکی استعلام چک صیادی - چک برگشتی - رفع سو چک برگشتی - تامین موجودی چک برگشتی- چک - سفته - چک بهتر است یا سفته - نحوه برگشت چک - قانون چک برگشتی - نحوه واخواست سفته - دریافت دسته چک - نحوه صدور چک - نحوه ثبت چک