دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403 2024,May

جا ماندگان از رالی طلا به صندوق‌های ETF پلاتین روی آورده اند

24 خرداد 1401
 جا ماندگان از رالی طلا به صندوق‌های ETF پلاتین روی آورده اند

به گزارش بانک اول به نقل از بلومبرگ ، آمار گردآوری شده نشان می دهد که بیش از 600 هزار اونس پلاتین از اواسط ماه می به صندوق‌های ETF افزوده شده  و تقاضای سرمایه گذاری تا حدودی افت مصرف  این فلز در جواهرات و صنعت خودرو را که تحت تاثیر پاندمی کرونا فلج شده اند، جبران کرده است.

به گفته نیتش شاه، مدیر تحقیقات شرکت "ویزدم تیریز"، تصور این است که تقاضا برای سرمایه گذاری در پلاتین از سوی سرمایه گذارانی هدایت می شود که فکر می کنند از رالی های اخیر طلا و نقره جا مانده اند. همچنین احتمالا بخشی از این پول، سودهای به دست آمده در بازار طلا و نقره است که برای سرمایه گذاری در پلاتین که در مقایسه با سایر فلزات گرانبها ارزانتر است، استفاده می شود.

 

اکثر فلزات ارزشمند در سال 2020  عملکرد درخشانی داشته اند، چراکه دولتها و بانکهای مرکزی شامل بانک مرکزی آمریکا برای حمایت از اقتصادهای آسیب دیده از بحران شیوع ویروس کرونا تدابیر محرک مالی عظیمی را به اجرا گذاشتند و سرمایه گذاران نگران از ریزش ارزش ارزها ، متقاضی دارایی های امن شده اند.... قیمت طلا تا به اینجای سال29 درصد صعود کرده در حالی که قیمت پلاتین حدود سه درصد پایین تر بوده است.

نیتش شاه اضافه کرد که اگر همبستگی های قیمتی تارخی راهنما باشند ، پلاتین فلز بعدی برای انجام رالی قیمتی چشمگیر خواهد بود.

 تقاضای سرمایه گذاران و نگرانی ها نسبت به محدودیت عرضه پس از تعطیلی موقت معادن آفریقای جنوبی به دلیل قرنطینه، از قیمت پلاتین پشتیبانی کرده است. در حالیکه قیمت پلاتین از ریزش چشمگیری که در مارس داشت حدود 66 درصد بهبود یافته اما همچنان بسیار ارزان تر از طلاست و این فلز نقره ای کمتر از نصف قیمت طلا معامله می شود.

استیو دوون ،مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری آبردین استاندارد گفت :"در نهایت ، کسانی که سؤال می کنند که آیا روند صعود برای پلاتین وجود دارد ، می توانند عملکرد چشم انداز خود را حفظ کنند.".."در حالیکه طلا  توجه اصلی رسانه ها را همراه خود دارد ، اما در واقع پلاتین از زمان کمترین قیمت های خود در مارس بهرتین عملکرد را داشته است .

 

 

گروه بانکی "یو بی اس"  اخیرا در گزارش چشم انداز خود دیدگاهی صعودی در مورد طلا داشته ،قیمت هر اونس پلاتین را تا پایان سپتامبر و تا پایان سال2020 رقم 975 دلار  پیش بینی کرد که در مقایسه با قیمت فعلی 935 دلاری  از صعود بیشتر خبر می دهد. با این حال بانک هشدار داده که عوامل بنیادین  حامی بازار پلاتین در میان سایر فلزات ارزشمند، ضعیف ترین هستند.

"ویزدم تیریز" بر این باور است که در صورت بهبود سریعتر صنعت خودرو، پلاتین می تواند تا 12 ماه آینده  1000 دلار در هر اونس را لمس خواهد کرد، چراکه روند ترمیم صنایع خوردو سازی سریعتر از پیش بینی ها بوده است و پلاتین هم عمدتا در تولید مبدل های کاتالیزوری خودروهای دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد.

ریان  جیانوتو، رییس بخش تخقیقات موسسه گرانیت شیر گفت :" چاپ پول های بی حد و خصر فدرال رزرو و استهلاک ارزی جهانی فاکتور هدایت اولیه برای حرکت به سمت فلزات گرانبها است که شامل پلاتین نیز می شود."

 
اخبار مرتبط
نرخ اخزا در بازار این روزها به اعداد بالاتر از 35 درصدی رسیده است. سود آوری شرکت های بورسی در آخرین گزارش منتشر شده در سامانه کدال ارقامی را نشان می‌دهد که نسبت به دوره های قبل شرکت ها با حاشیه های سود خالص و ناخالص پایین‌تری گزارش شده‌اند و تعدادی از این شرکت‌ها در لبه مرز شناسایی زیان خالص هستند.
در بازار امروز 41 نماد در محدوده مثبت و 390 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 71 نماد در محدوده مثبت و 314 نماد در محدوده منفی معامله شدند.
همچنین نمادهای فملی، وبملت، نوری و وپارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و در مقابل نمادهای جم و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص برجای گذاشتند.
فرزاد وجیهی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خرید طلا برای حفظ سرمایه گزینه مناسبی است، گفت: خرید طلا تنها برای افرادی که به دنبال حفظ سرمایه هستند مناسب است. اما اگر کسی به دنبال کسب سود مازاد از تورم است باید در بازار بورس و صندوق‌های اعتباری سرمایه گذاری کنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها