چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 2024,May

وام برای اتباع خارجی و امکان دریافت وام از بانک های ایران

24 خرداد 1401
وام برای اتباع خارجی و امکان دریافت وام از بانک های ایران

وام برای اتباع خارجی

وام برای اتباع خارجی در صورت «احراز» و دارا بودن پروانه اقامت دائم می تواند اتفاق بیفتد تا از خدمات و تسهیلات بانکی بهره‌مندی شوند.

ابهام اصلی در وام برای اتباع خارجی

در خصوص اتباع خارجی همواره سؤالاتی مطرح بوده که حاکی از وجود ابهام در قوانین و مقررات یا تفاوت در استنباط همکاران بانکی راجع به مفهوم «اجازه اقامت دائم» است.

رفع ابهام توسط بانک مرکزی

با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده و نتایج حاصله از استعلام از پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)، تعریف کاملی به عنوان چارچوب جامع و مانع برای تشخیص «اجازه اقامت دائم» توسط بانک مرکزی ارائه شد تا مشکل وام برای اتباع خارجی حل شود.

تعریفی جامع از اقامت دائم
“اجازه اقامت دائم، اجازه اقامت یک‌ ساله تا سه ‌ساله‌ای است که توسط پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) صادر می‌گردد و با رعایت شرایط لازم قابل تمدید بوده و مستند آن مهر سبز رنگ با عبارت «پروانه اقامت» ـ بدون صفت «دائم» ـ مندرج در گذرنامه می‌باشد. این اجازه در هر لحظه که سازمان مذکور تشخیص دهد قابل ابطال است.”

تذکر بانک مرکزی به بانک ها در مورد قید دائم

“علی‌رغم استفاده از واژه «دائم» در عبارت «پروانه اقامت دائم»، این پروانه صرفاً به مدت یک تا سه سال معتبر بوده و هرچند قابل تمدید است؛ لیکن در صورت تشخیص پلیس مهاجرت، قابل ابطال نیز می‌باشد.

دلیل عدم همکاری بعضی بانک ها با اتباع خارجی برای وام
اعطای تسهیلات و ارائه خدمات بانکی به این ‌گونه افراد با ملحوظ نظر قرار دادن مدت یک تا سه ساله «پروانه اقامت» باید صورت بپذیرد و  لازم است کلیه پیش ‌بینی ‌های لازم راجع به مخاطرات احتمالی موجود در این امر که ناشی از علل مختلف از جمله ابطال «اجازه اقامت دائم» از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا و خروج از حوزه قضایی ایران بدون اطلاع بانک می‌باشد، انجام و در نظر گرفته شود.

دریافت وثیقه های محکم

دریافت وثایق کافی و قابل اتکاء (با آگاهی از قوانین راجع به مالکیت اموال غیرمنقول توسط اتباع خارجی) پوشش لازم باید تأمین شود؛ در غیر این‌صورت، بانک مسئول خسارات احتمالی خواهد بود.”

سوال در مورد دو رگه بودن

اگر فردی از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی ولادت یافته باشد با تغییر در قانون تابعیت از سال ۱۳۱۳ با پیشنهاد رئیس مجلس و تایید مشروطش یک فرد ایرانی دیگر شناخته می شود و مشکل یک فرد غیر ایرانی و تبعه خارجی در مسائل بانکی ندارد.

داشتن کد فراگیری برای اتباع خارجی

در صورتی برای اتباع غیرایرانی حساب افتتاح می ‌شود که علاوه بر داشتن گذرنامه و کد فراگیر، سابقه چک برگشتی و بدهی غیر جاری نداشته باشند. در این صورت این افراد می‌ توانند از خدمات سامانه ‌های بانکداری اینترنتی، تلفن‌ بانک و همراه بانک هم استفاده کنند.

اخبار مرتبط
گاهی به دلایل مختلف متقاضیان نمی‌توانند ضامنی معتبر برای ضمانت وام خود به بانک ارائه دهند. به همین دلیل دریافت وام برای این افراد به مراتب سخت‌تر می‌شود. اما بانک پاسارگاد در یکی از طرح‌های خود، این وام را بدون ضامن در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد .
مقدار سود وام خرید خودرو کارکرده را بانک‌ها تعیین می‌کنند؛ با این‌حال معمولاً سود وام خرید خودرو کارکرده بالاتر از وام‌های خودرو نو است. نکته مهم: شرایط اعلامی پرداخت وام خودرو در زیر توسط بانک ها ممکن است تغییر کرده باشد.برای اطلاعات تکمیلی به بانک مربوطه مراجعه فرمائید.
این طرح در راستای استقرار بانکداری جامع و توسعه خط کسب و کاری بانکداری شرکتی و تجاری و تمرکز بر مشتریان و معتبر طراحی شده است. این محصول قابلیت بهره برداری برای کلیه مشتریان حقیقی به صورت انفرادی یا پرسنل معرفی شده سازمان ها و شرکت ها به عنوان خریدار را دارا می باشد. با توجه به مزیت های رقابتی محصول بهین کارت ۲ نسبت به محصولات مشابه رقبا، این محصول می تواند به عنوان ابزار کارا مورد بهره برداری قرار گیرد.
از بهمن ماه سال گذشته که تسهیلات ودیعه مسکن در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسید بسیاری از مستاجران در پشت صف‌های بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن قرار گرفته اند در صورتی که همین افزایش ۵۰ میلیون تومانی تسهیلات در طی چند ماه گذشته آثار و تبعات خود را روی بازار اجاره گذاشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها