شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

نتیجه انتخابات آمریکا

24 خرداد 1401
نتیجه انتخابات آمریکا

 

فوری

  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شد سی‌ان‌ان: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شدشبکه CNN اعلام کرد جو بایدن، نامزد دموکراتها با پیروزی در ایالت پنسیلوانیا و اضافه‌شدن ۲۰ رای الکترال این ایالت به آرای الکترالش، به عنوان چهل‌وشمین رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد. با ۲۰ رای الکترال پنسیلوانیا، جو بایدن هم‌اکنون از مجموع ۵۳۸ رای الکترال، ۲۸۴ رای الکترال کسب کرده است. آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا:  بایدن: ۲۸۴ رای الکترال 

 ترامپ: ۲۱۴ رای الکترال 

بروز رسانی (ساعت 19 شنبه)

شمارش آراء در ایالت‌های سرنوشت‌ساز حاکی از پیشتازی بایدن در بسیاری از آن‌هاست.

بر اساس این گزارش، در جورجیا با ۱۶ رأی الکترال، ۹۹ درصد از آراء شمارش‌شده و بایدن حدود ۴ هزار و ۲۰ رأی بیشتر از ترامپ کسب کرده است.

در نوادا با ۶ رأی الکترال، ۸۷ درصد از آراء نوادا شمارش‌شده و بایدن با اختلاف بیش از ۲۲۶ هزار و ۵۷ رأی پیشتاز است.

در کارولینای شمالی با ۱۵ رأی الکترال، ۹۹ درصد آراء شمارش‌شده و ترامپ حدود ۷۶ هزار و ۵۰۰ رأی بیشتر از بایدن دارد.

در پنسیلوانیا با ۲۰ رأی الکترال، ۹۹ درصد از آراء پنسیلوانیا شمارش‌شده و بایدن ۲۸۸ هزار و ۷۷ رأی بیشتر از ترامپ به دست آورده است.

بروز رسانی (ساعت 18 روز جمعه)

بایدن در پنسیلوانیا هم ترامپ را پشت سر گذاشت

 ایالت پنسیلوانیا:

   شمارش ۹۸ درصد کل آرا بایدن با فاصله بیش از ۵ هزار رای جلوتر از ترامپ است.

بروز رسانی (جمعه ساعت 13)

فوری 

جورجیا بالاخره آبی شد و بایدن از ترامپ پیش افتاد 

شمارش آرا هنوز ادامه دارد.

بروزرسانی(ساعت 22:30 پنجشنبه)

آخرین وضعیت 4 ایالت سرنوشت ساز در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا:

  جورجیا 1 درصد فقط باقی مانده و فعلا ترامپ 13219 رای جلوتر است و باید 50 هزار رای دیگر شمارش شود.  

کارولینای شمالی حدود 6 درصد از آرا شمارش نشده و ترامپ 76701 رای جلوتر است و باید 348 هزار رای دیگر شمارش شود

. پنسیلوانیا 12 درصد آرا شمارش نشده و ترامپ فعلا 111400 رای جلوتر است و 876 هزار رای دیگر برای شمارش مانده است.

 نوادا 24 درصد آرا شمارش نشده و 386 هزار رای قابل شمارش وجود دارد و فعلا بایدن با 11438 رای جلوتر است. 


کمیته انتخابات ایالت نوادا: هنوز ۶۰ هزار رای شمارش نشده در نوادا وجود دارد دریافت آرای پستی و ثبت آن ادامه دارد و احتمالا تا شنبه و یک‌شنبه نتایج نهائی اعلام خواهد شد. 

هیچ اطلاعی در مورد وجود آرای غیرصحیح نداریم.

بروز رسانی (ساعت 2 بامداد پنجشنبه) 

نتایج جدید 

 ترامپ: ۲۱۴

 بایدن: ۲۶۴ 

 جو بایدن فقط ۶ رای الکترال تا پیروزی نهایی (270 رای الکترال) 

 

 شرایط در ۴ ایالت باقی‌مانده :اختلاف آرا در جورجیا و پنسیلوانیا بسیار کاهش یافته است و احتمال آن هست که هر لحظه بایدن در این دو ایالت هم رای برتری را بیاورد 

 

بایدن تنها ۶ رای الکترال تا کاخ سفید فاصله دارد, که فقط برتری در نوادا پیروز انتخابات خواهد شد.

بروز رسانی (ساعت 23 چهارشنبه)

آمار رسمی؛ بایدن 10 آرای الکترال ایالت سرنوشت‌ساز ویسکانسین را برد

نامزد حزب دموکرات 22 رای الکترال تا ورود به کاخ سفید نیاز دارد.

آمار گاردین از تعداد آرا: بایدن: 248 ترامپ: 214

تنها رای الکترال ۵ ایالت باقی مانده است و بایدن به ۲۲ رای الکترال برای رسیدن به کاخ سفید نیاز دارد

بروز رسانی (22:30 چهارشنبه)

ترامپ ۱ رأی الکترال دیگر کسب کرد و آرای الکترال او به ۲۱۴ رأی رسید.

 

بایدن همچنان با ۲۳۸ رأی الکترال پیشتاز است.

 

 هشت ایالتی که شمارش آرا هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است .:

هشت ایالت زیر ایالت‌هایی هستند که یا رقابت در آنها بسیار نزدیک است و یا هنوز فاصله زیادی تا کامل شدن شمارش آرا دارند: -پنسیلوانیا -میشیگان -جورجیا -آریزونا -کارولینای شمالی -ویسکانسین -نوادا -آلاسکا

بروز رسانی (ساعت 21 چهارشنبه)

آرای بایدن از ۷۰ میلیون گذشت و اختلاف رای مردمی خود را با ترامپ به ۲ درصد افزایش داد.

به نظر می‌رسد عمده آرای باقی‌مانده به بایدن خواهد رسید و این اختلاف بیشتر خواهد شد.

 بایدن بیشترین آرای تاریخ ریاست جمهوری آمریکا را بدست آورده است و رکورد اوباما را شکست برمر رییس گروه اوراسیا در پیام توییتری نوشت: بایدن تا کنون ۷۰ میلیون رای کسب کرده است. این بیشترین تعداد رای کسب شده توسط یک کاندیدا در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. 

آمار الکترال از صبح به روزرسانی نشده :

بایدن:238 رای

ترامپ: 213 رای

بایدن و ترامپ در دو ایالت ویسکانسین و پنسیلوانیا شانه به شانه در حال رقابتند 

 پنسیلوانیا ۲۰ رای و ویسکانسین ۱۰ رای الکترال در انتخابات آمریکا دارد 

در حال حاضر بایدن ۲۳۸ و ترامپ ۲۱۳ رأی الکترال را کسب کرده‌اند و هر کدام به ۲۷۰ رأی برسد پیروز انتخابات خواهد بود

ترامپ دقایقی پیش اعلام پیروزی کرد و گفت که در حال تقلب هستند و به دادگاه عالی خواهم رفت  

 در برخی مناطق اعلام اعداد را متوقف کرده اند. این یک تقلب عمومی در آمریکاست. این باعث شرمندگی است.  

به شما بگویم ما انتخابات را بردیم.  

اجازه نمی دهم پس از ساعت 4 رایی را اضافه کنند. به دادگاه عالی خواهم رفت و اجازه نخواهم داد 

بایدن در آرای مردمی از ترامپ پیش افتاد اما ۶۱ رای الکترال کلیدی را برای پیروزی نیاز دارد که عمدتا ترامپ تا این لحظه و شمارش ۱۱۰ میلیون رای پیش است.

پیروزی ترامپ در فلوریدا 🔹فاکس نیوز ترامپ را پیروز انتخابات در فلوریدا اعلام کرد. 🔹فلوریدا که یکی از ایالتهای کلیدی در نتیجه انتخابات است، 29 رای الکترال دارد.

♨️ بیش از ۱۰۰ میلیون رای شمارش شده است اما نتیجه قطعی را ایالت‌های حساس مشخص خواهد کرد که ترامپ در اکثر آن‌ها فعلا پیش است.

🔹امید دموکرات‌ها به آرای پستی

♨️ ترامپ در اکثر ایالت‌های حساس پیش افتاد 🔹اوهایو، پنسیلوانیا، فلوریدا فعلا برای ترامپ و کارولینای شمالی بایدن

وضعیت ترامپ و بایدن بر اساس آرای شمارش‌شده در ۷ ایالت کلیدی/ترامپ در اکثر این ایالتها از بایدن پیش افتاده است. فلوریدا 🔹در ایالت فلوریدا که ۲۹ رأی الکترال دارد تا این لحظه ۹۱ درصد از آرا شمارش شده و دونالد ترامپ با ۵۱.۳ درصد در برابر ۴۷.۸ درصد از جو بایدن پیشتاز است. جورجیا 🔹در ایالت کلیدی جورجیا با ۱۶ رأی الکترال، بر اساس شمارش ۴۶ درصد آرا، دونالد ترامپ ۵۶.۲ درصد از آرا و بایدن ۴۲.۷ درصد آرا را به دست آورده است. کارولینای شمالی 🔹کارولینای شمالی ۱۵ رأی الکترال دارد و جو بایدن ۵۰ درصد آرا و دونالد ترامپ ۴۸.۹ درصد آرا را به دست آورده است. این نتیجه بر اساس شمارش ۸۳ درصد از آرا است. میشیگان 🔹در این ایالت کلیدی که ۱۶ رأی الکترال دارد ۲۰ درصد از آرا شمارش شده و ترامپ با ۵۷.۵ درصد آرا از جو بایدن با ۴۰.۷ درصد آرا پیش افتاده است. اوهایو 🔹در ایالت اوهایو بر اساس شمارش ۶۹ درصد از آرا دونالد ترامپ با ۴۹.۶ درصد از آرا از جو بایدن پیش افتاده است. بایدن تا این لحظه ۴۹.۱ درصد آرا را از آن خود کرده است. این ایالت ۱۸ رأی الکترال دارد. پنسیلوانیا 🔹در این ایالت ۱۵ درصد از آرا شمارش شده و جو بایدن با ۵۵.۵ درصد از آرا از دونالد ترامپ که ۴۳.۴ درصد از آرا را به دست آورده پیش افتاده است. این ایالت ۲۰ رأی الکترال دارد. ویسکانسین 🔹این ایالت ۱۰ رأی الکترال دارد. بر اساس شمارش ۲۳ درصد از آرا دونالد ترامپ ۵۲.۲ درصد از آرا و جو بایدن ۴۶.۳ درصد از آرا را به دست آورده است. 

شمارش آرا در فلوریدا و جورجیا زودتر از سایر ایالت‌های 

نیویورک ‌تایمز: انتظار می‌رود که شمارش آرا در فلوریدا و جورجیا زودتر از سایر ایالت‌های رقابتی آغاز شود.  پیروزی بایدن در هریک از این دو ایالت، وی را در موقعیت پیروزی قرار خواهد داد؛ اما ترامپ حتی در صورت پیروزی در این دو ایالت باید منتظر شمارش آرا در ایالت‌های غرب میانه (از جمله میشیگان و ویسکانسین) بماند.

سبقت دور از نتظار جو بایدن در نتایج اولیه شمارش آرا /خیز بلند موج آبی برای فتح کاخ سفید؟

همزمان با برگزاری آخرین مرحله رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا، روند شمارش آرای غیرحضوری نیز در برخی ایالت‌ها آغاز شده، و بر اساس گزارش‌های اولیه به نظر می‌رسد جو بایدن تا اینجای کار، عملکردی قابل قبول و حتی فراتر از انتظار رقم زده است.

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی مراکز اخذ و شمارش آرای انتخاباتی در ایالت‌های مختلف، تاکنون در سطح ملی جو بایدن 85/6 درصد و دونالد ترامپ 14 درصد از آرای شمارش شده را شامل می‌شوند.

با توجه به حضور حداکثری حامیان حزب دموکرات در انتخابات زودهنگام (بصورت پستی یا حضوری)، برتری چشمگیر جو بایدن در آرای زودهنگام چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسید. با این حال نمی‌توان از نشانه‌های واضح این فاصله چشمگیر -حتی در آرای زودهنگام- نیز چشم‌پوشی کرد. بطوریکه برخی از حامیان دموکرات‌ها نسبت به بازسازی دیوار آبی (بازپس‌گیری میشیگان، ویسکانسین و فلوریدا از چنگ ترامپ و جمهوری‌خواهان) امیدوار شده‌اند، و برخی نیز این نتایج را اولین نشانه‌های خیزش تمام‌قد موج آبی برای فتح حداکثری آرای الکترال ایالتی (حتی ایالت‌های سنتاً قرمز مثل تگزاس و جورجیا) می‌دانند.

با توجه به نقش تعیین‌کننده ایالت‌های میدان نبرد (کلیدی یا چرخشی) نگاهی به نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در این ایالت‌ها خواهیم داشت.

 

تعویق در اعلام نتیجه انتخابات در ایالت کلیدی کارولینای شمالی ,نتیجه ساعت 20:15 به وقت محلی (4:45 دقیقه بامداد به وقت تهران) اعلام می شود.

در انتخابات آمریکا ترامپ برنده است یا بایدن؟

نشریه اکونومیست بر اساس مدل‌های پیش بینی خود، شانس بایدن در برابر ترامپ برای کسب آرا الکترال را ۹۷ درصد در برابر ۳ درصد پیش بینی کرد. بنا به پیش بینی این نشریه، بایدن ۹۹ درصد شانس کسب آرای کلی را دارد. بر اساس پیش بینی اکونومیست بایدن ۳۵۶ رای الکترال را کسب خواهد کرد. در مقابل سهم ترامپ از آرای الکترال تنها ۱۸۲ رای پیش بینی شده است.

 

نیویورک تایمز: رابرت کاهالی که نتیجه انتخابات سال ٢٠١۶ را به درستی پپیش بینی کرده بود می گوید اطمیان دارد که ترامپ مجددا پیروز می شود. 

مورخی که از سال ١٩٨۴ نتیجه همه انتخابات ها را به درستی پیش بینی کرده، می گوید ترامپ بازنده این انتخابات است.

آلن لیچمن استاد دانشگاه و محقق حوزه تاریخ سیاسی که مدل پیش بینی انتخابات وی از سال ١٩٨۴ به طور صحیح هر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را پیش بینی کرده است، به فاکس نیوز گفت بر اساس مدل او، ترامپ تا چند ماه پیش شانس بیشتری برای پیروزی داشت اما همه گیری کرونا و نا آرامی های اخیر نتیجه را تغییر داد.

وی افزود: "پیش بینی من این است که دونالد ترامپ دور دوم ریاست جمهوری را از دست می دهد و جو بایدن رئیس جمهور بعدی ایالات متحده خواهد شد."

پیشتازی بایدن در ۶ ایالت تعیین‌کننده

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی جو بایدن در شش ایالت تعیین‌کننده که ترامپ هدف قرار داده بود با اختلاف اندکی نسبت به ترامپ اکثریت آرا را در اختیار دارد.

آریزونا،فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین این شش ایالت هستند.

برتری ۱۰.۹ درصدی بایدن در آخرین نظرسنجی ها

بر اساس نظرسنجی USC Daybreak، که به صورت روزانه آپدیت می شود، جو بایدن با ۱۰.۹ درصد پیشتاز رقابت است.

نحوه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تعداد آرای مردم به تنهایی تعیین‌کننده پیروز نهایی انتخابات نیست. بلکه آن چیزی که برنده را مشخص می‌‌کند تعداد آرای الکترال هر ایالت است. تعداد آرای الکترال‌ در سراسر امریکا ۵۳۸ رای است و کاندیدی که بتواند ۲۷۰ (۵۰ درصد آرا + یک رای) را به دست بیاورد به کاخ سفید می‌رود.

219

ترامپ جمهوری‌خواه

319

بایدندموکرات

270 رای برای پیروزی

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به‌طور سنتی از دهکده دیکسویل ناچ در ایالت نیوهمپشایر آغاز می‌شود. در این دوره نیز اهالی این دهکده در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه به وقت محلی پای صندوق رأی حاضر شدند و تمامی آرای به صندوق ریخته شده در این دهکده، به نفع جو بایدن نامزد دموکرات‌ها بود.

در این دهکده کم‌جمعیت که تنها ۱۲ نفر در آن زندگی می‌کنند، ۵ نفر رأی دادند و تمامی آنها بایدن را برای ریاست جمهوری کشورشان برگزیدند. در انتخابات سال ۲۰۱۶ دو نفر به دونالد ترامپ و چهار نفر به هیلاری کلینتون رأی داده بودند.

یک رسانه فرانسوی در گمانه زنی از بخت نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه در پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت نتایج اولیه می‌تواند برای جو بایدن مطلوب باشد اما دونالد ترامپ می‌تواند ساعات پایانی انتخابات را با برتری به پایان برساند.

روزنامه «اوئست فرانس» سه‌شنبه شب در گزارشی با عنوان «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ بایدن یا ترامپ؟ برنده انتخابات را چه زمانی خواهیم شناخت؟» با برشمردن احتمال‌ها در خصوص نتایج انتخابات نوشت: در برخی ایالت‌های مهم مانند آریزونا ، آرای پستی می‌تواند در بالادست شمارش شود، بنابراین نتایج اولیه می‌تواند برای جو بایدن مطلوب باشد و با شمارش آرای حضوری، نتایج به نفع ترامپ به سرانجام برسد. اما در دیگر ایالات مانند پنسیلوانیا عکس این امر صادق است.

این رسانه فرانسوی نوشت: نتایج آرای حضوری پیش از آرای پستی مشخص خواهد شد که قبلا شمارش نشده‌اند. علاوه بر این، ممکن است آرا تا روز جمعه ششم نوامبر ادامه داشته باشد. دونالد ترامپ می‌تواند شب انتخابات را با برتری به سرانجام برساند، سپس ، جوبایدن پیش از پایان هفته از او پیش بگیرد. در اوهایو که یک ایالت همچنان بلاتکلیف است آرا می‌تواند حداکثر ۱۰ روز پس از سوم نوامبر برسند.

اوئست فرانس اضافه کرد: در نهایت، دو کمپین انتخاباتی به معنای واقعی کلمه، ارتش وکلا را بسیج کرده‌اند، بنابراین نتایجی که اعلام شده قابل تجدیدنظر خواهد بود.

رای الکترال چیست؟

سیستم سیاسی امریکا فدرالی است. یعنی هر ایالت می‌تواند جدای از دیگر ایالت‌ها تصمیم بگیرد و قوانین خود را داشته باشد.
هر ایالتی تعداد متفاوتی نماینده در مجلس نمایندگان و سنای این کشور دارد. تعداد نمایندگان (الکترال‌ها) در هر ایالت با دیگری متفاوت است. در شمارش آرا برای انتخابات ریاست جمهوری، آرای الکترال اهمیت ویژه دارد.
برای مثال ایالت کالیفرنیا با حدود ۳۹ میلیون نفر جمعیت، ۵۳ نماینده در مجلس نمایندگان و ۲ سناتور در مجلس سنا دارد. پس این ایالت در مجموع ۵۵ الکترال (نماینده برگزیده) دارد. در زمان انتخابات، این ۳۹ میلیون نفر به نامزد دلخواه خود رای می‌دهند. با شمارش آرای مردمی، مشخص می‌شود که نماینده دموکرات رای بیشتری دارد یا نماینده جمهوری‌خواهان. برای مثال اگر نماینده دموکرات‌ها در این ایالت رای مردمی بیشتری داشته باشد، ۵۵ رای الکترال را به دست می‌آورد. یا مثلا تعداد آرای الکترال تگزاس ۳۸ رای است. در این ایالت اگر نامزد جمهوری‌خواهان بیشترین آرای مردمی را کسب کند، ۳۸ رای الکترال را کسب می‌کند. هر کدام از کاندیداها که بتواند از مجموع ۵۳۸ رای الکترال ۲۷۰ رای را کسب کنند، برنده انتخابات است.

نماد اختصاری نام ایالت تعداد رای
CA کالیفرنیا 55
TX تگزاس 38
NY نیویورک 29
FL فلوریدا 29
IL ایلینویز 20
PA پنسیلوانیا 20
OH اوهایو 18
GA جورجیا 16
MI میشیگان 16
NC کارولینای شمالی 15
NJ نیوجرسی 14
VA ویرجینیا 13
WA واشنگتن 12
IN ایندیانا 11
MA ماساچوست 11
TN تنسی 11
AZ آریزونا 11
WI ویسکانسین 10
MN مینه سوتا 10
MD مریلند 10
MO میسوری 10
AL آلاباما 9
SC کارولینای جنوبی 9
CO کلرادو 9
LA لوئیزیانا 8
KY کنتاکی 8
CT کنتیکت 7
OR اورگان 7
OK اوکلاهاما 7
NV نوادا 6
AR آرکانزاس 6
IA آیوا 6
KS کانزاس 6
UT یوتا 6
MS می سی سی پی 6
NM نیومکزیکو 5
WV ویرجینیای غربی 5
NH نیوهمپشایر 4
NE نبراسکا 4
ID آیداهو 4
HI هاوایی 4
RI رودآیلند 4
VT ورمونت 3
SD داکوتای جنوبی 3
MT مونتانا 3
ND داکوتای شمالی 3
ME مین 3
WY وایومینگ 3
WA واشنگتن دی سی 3
DE دلاویر 3
AK آلاسکا 3
ME بخش دوم کنگره‌ای ایالت مین 1
NE بخش دوم کنگره‌ای نبراسکا  

 

الکترال‌ها چه کسانی هستند؟

الکترال‌ها در حقیقت نماینده مجلس نمایندگان و مجلس سنا هستند. یعنی افرادی که در یک فرایند انتخاباتی از سوی مردم انتخاب شده‌اند و نخبگان هر ایالت محسوب می‌شوند. هر ایالت دو سناتور دارد اما تعداد اعضای مجلس نمایندگان در هر ایالت متفاوت است.
در مواردی ممکن است، آرای مردمی به نفع یک حزب باشد، اما مجموع آرای الکترال حزب رقیب بیشتر باشد. نزدیک‌ترین نمونه، انتخابات ۲۰۱۶ است که آرای مردمی هیلاری کلینتون ۳ میلیون رای بیشتر از دونالد ترامپ بود. اما چون ترامپ رای اکثریت الکترال را داشت، به کاخ سفید راه یافت.
در سال‌های 1824، 1876، 1888، 2000 و 2016 برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بود.

چرا در میان ایالت‌های آمریکا، برخی سرنوشت‌سازند؟

با توجه به اینکه دو حزب در امریکا به رقابت با هم می‌پردازند، تکلیف بسیاری از ایالت‌ها از قبل مشخص است. چون همه می‌دانند که در برخی از ایالت‌ها اکثریت طرفدار جمهوری‌خواهان هستند و در برخی دیگر اکثریت با طرفداران حزب دموکرات است. یعنی در هر کدام از این ایالت‌ها، یکی از احزاب شانس پیروزی بیشتری دارد و این نتیجه تا حدود زیادی از قبل مشخص است. اما در برخی از ایالت‌ها، آرای مردم به هم نزدیک است و اینکه کدام نامزد رای الکترال آن ایالت را به دست می‌آورد از قبل مشخص نیست. به این ایالت‌های سرنوشت‌ساز، «میدان نبرد» (battleground) می‌گویند. ایالت فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا، جورجیا، کارولینای شمالی، نیوهمپشیر و مینه‌سوتا ایالت‌های سرنوشت‌ساز محسوب می‌شوند که این ۹ ایالت روی هم رفته 121 رای الکترل دارند که معادل ۲۲درصد کل آرای الکترال است. برای مثال ایالت فلوریدا یکی از حساس‌ترین این ایالت‌های رقابتی است. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانست با ۱.۳ درصد اختلاف هیلاری کلینتون را در این ایالت شکست دهد. چهارسال قبل از آن، باراک اوباما توانسته بود میت رامنی جمهوریخواه را در این ایالت با کمتر از ۰.۸ درصد اختلاف شکست دهد.

نماد اختصاری نام ایالت درصد آرای ترامپ درصد آرای بایدن
WI ویسکانسین (10) 44.1 ٪ 50.7 ٪
MN مینه سوتا (10) 43.7 ٪ 48.0 ٪
NC کارولینای شمالی (15) 47.8 ٪ 47.2 ٪
FL فلوریدا (29) 47.3 ٪ 48.3 ٪
GA جورجیا (16) 47.8 ٪ 47.6 ٪
PA پنسیلوانیا (20) 46.3 ٪ 49.2 ٪
OH اوهایو (18) 47.4 ٪ 46.2 ٪
MI میشیگان (16) 44.7 ٪ 49.8 ٪
IA آیوا (6) 47.2 ٪ 45.8 ٪
AZ آریزونا (11) 46.8 ٪ 47.7 ٪
NV نوادا (6) 45.0 ٪ 48.6 ٪
TX تگزاس (38) 47.7 ٪ 46.5 ٪

انواع شیوه‌های رای دهی

اکثر مردم امریکا در روز رای‌گیری و با حضور در شعبه‌های رای‌گیری، در انتخابات شرکت می‌کنند. اما امکان رای‌دهی غیابی از طریق پست وجود دارد. همچنین امکان رای‌دهی پیش از موعد.(نکته قابل توجه درباره انتخابات ۲۰۲۰ این است که تا کنون بیش از ۶۰ میلیون نفر در رای‌دهی پیش از موعد شرکت‌ کرده‌اند که بالاترین اقبال مردمی به انتخابات طی بیش از یک قرن است. شیوع ویروس کرونا مهم‌ترین عاملی است که مردم امریکا را به رای‌دهی پیش از موعد تشویق کرده است.)
رای‌دهی غیابی: رأی‌دهندگانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در روز انتخابات پای صندوق‌های رأی حاضر شوند می‌توانند رأی خود را با با برگه رای غیابی بفرستند. این برگه‌ها معمولاً با پست فرستاده می‌شود.
رای‌دهی پیش از موعد : رای‌دهی پیش از موعد، روشی رسمی است که طی آن شهروندان می‌توانند پیش از روز انتخابات آرای خود را ارسال کنند. شهروندان آمریکایی در ۳۳ ایالت بدون هیچ عذری می‌توانند رأی خود را پیش از موعد بدهند.

نتیجه انتخابات کی مشخص می‌شود؟

شمارش کل آرای مردمی ممکن است چندین روز طول بکشد اما نامزد پیروز تا ساعات اولیه روز بعد از برگزاری انتخابات مشخص می‌شود. اما در انتخابات ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا احتمال افزایش آرای پستی بسیار زیاد است. به همین دلیل برخی می‌گویند شاید اعلام نتیجه نهایی انتخابات، چندین روز طول بکشد.

نامزد پیروز کی به کاخ سفید می‌رود؟

قدرت در روز ۲۰ ژانویه طی مراسم تحلیف به برنده انتخابات تفویض می‌شود و نامزد برنده برای چهار سال به کاخ سفید می‌رود.

تاریخچه احزاب در آمریکا

در آمریکا دو حزب عمده سیاسی، دموکرات و جمهوری‌خواه فعال هستند.
حزب آزادی‌خواه، حزب سبز و حزب قانون اساسی نیز در آمریکا فعالیت می‌کنند. اما قدرت سیاسی عمده در اختیار دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها است.
حزب دموکرات در سال 1828 به‌عنوان حزب طرفدار برده‌داری کار خود را آغاز کرد. اولین رئیس‌جمهور این حزب  اندرو جکسون (Andrew Jackson) در سال 1829 و ۷امین رئیس‌جمهور آمریکا بود.

حزب جمهوری‌خواه نیز در سال 1854 به‌عنوان حزب ضد-برده‌داری تاسیس شد. اولین رئیس‌جمهور این حزب هم آبراهام لینکلن در سال 1861 و ۱۶امین رئیس‌جمهور آمریکا بود.
با این‌همه در طول رکود بزرگ اقتصادی در بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ و جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا بین سال‌های ۱۹۵۵ تا 1968، این حزب دموکرات بود که به‌عنوان حزب طرفدار برابری نژادی شناخته شد.

حزب جمهوری‌خواه یا جی‌او‌پی ( Republican Party)

این حزب در سال ۱۸۵۴ توسط فعالان ضد برده‌داری در آمریکا تأسیس شد. جمهوری‌خواهان اصولا محافظه‌کار تلقی می‌شوند و تمایلات آن‌ها بیشتر به سمتلیبرالیسم کلاسیک است.
جمهوری‌خواهان در سال‌های اخیر، خواهان مالیات کمتر، حق مالکیت بر اسلحه و محدودیت بیشتر برای مهاجران بوده‌اند و آرای بیشتری در مناطق روستایی دارند.
19 رئیس جمهور منتخب آمریکا عضو حزب جمهوری خواه بوده‌اند.

اصول کلی:

  • طرفدار کوچک شدن دولت و عدم دخالت آن در اقتصاد هستند.
  • با گرفتن مالیات بیشتر از ثروتمندان مخالفند.
  • به توسعه منابع سنتی انرژی تمایل بیشتری دارد.
  • این حزب گرایش بیشتری به مذهب دارد و با سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان موافق نیست.
  • در عرصه سیاست خارجی؛ جمهوریخواهان طرفدار افزایش بودجه نظامی کشور هستند و معتقدند سیاست خارجی آمریکا باید تهاجمی باشد.

 

حزب دموکرات‌  (Democratic Party)

حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا در سال ۱۸۲۸ بنیان‌گذاری شده و قدیمی‌ترین حزب فعال در جهان است. این حزب مواضع لیبرال دارد. این حزب معتقد به گسترش دخالت دولت در زندگی مردم و فراهم کردن خدمات رفاهی بیشتر با کمک مالیات‌هاست.  زرفداران این حزب بیشتر در مناطق شهری هستند.

اصول کلی:

  • طرفدار دخالت بیشتر دولت و افزایش اختیارات آن در امور اقتصاد است.
  • این حزب طرفدار افزایش مالیات است تا بتواند خدمات رفاهی را گسترش دهد.
  • طرفدار بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر است.
  • برای کاهش تبعیض علیه همجنسگرایان و کاهش دخالت دولت در سقط جنین تلاش کرده است.
  • در سیاست خارجه طرفدار مصالحه و راه حل‌های دیپلماسی هستند و تمایل کمتری به دخالت نظامی دارند.

 

لیست رئیس‌جمهورهای آمریکا از زمان انقلاب اسلامی و وضعیت تحریم‌ها

جیمی کارتر (Jimmy Carter)

۳۹‌-مین رئیس‌جمهور آمریکا

بین سال‌های 1977 تا  1981و از حزب دموکرات بود.

وضعیت روابط ایران و آمریکا و تحریم‌ها

در ۱۳ آبان 1358 تنش در روابط ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی و پس از تسخیر سفارت آمریکا (یا لانه جاسوسی) توسط دانشجویان در تهران، به سطح بالاتری رسید. در ماه‌های آبان و آذر همین سال جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران امضا کرد. در این تحریم‌ها واردات کالا از ایران ممنوع و ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران مسدود شدند.

 

رونالد ریگان (Ronald Reagan)

40-مین رئیس‌جمهور آمریکا

بین سال‌های 1981 تا 1989 و از حزب جمهوری‌خواه بود.

وضعیت روابط ایران و آمریکا و تحریم‌ها

در ۲۹ دی‌ماه سال 1367 دولت آمریکا به ریاست جمهوری رونالد ریگان ایران را حامی دولتی تروریسم خواند.

 

جورج اچ. دابلیو بوش (George Herbert Walker Bush) یا همان «جورج بوش پدر»

۴۱-مین رئیس‌جمهور آمریکا

بین سال‌های 1989 تا 1993 و از حزب جمهوری‌خواه بود.

وضعیت روابط ایران و آمریکا و تحریم‌ها

در سال 1371 و در دوره ریاست جمهوری جورج بوش پدر، کنگره آمریکا قانون ممنوعیت فروش سلاح به ایران و عراق را تصویب کرد. در این قانون، کنگره تصویب کرده بود که هرگونه فروش یا صادرات کالا یا فناوری از آمریکا به ایران و عراق که باعث دستیابی این دو کشور به سلاح‌های شیمایی، بیولوژیکی، هسته‌ای یا هر سلاح پیشرفته‌ای گردد، ممنوع است.

 

بیل کلینتون (Bill Clinton)

۴۲-مین رئیس‌جمهور آمریکا

بین سال‌های 1993 تا 2001 و از حزب دموکرات

وضعیت روابط ایران و آمریکا و تحریم‌ها

در ۱۵ مرداد سال 1375 و در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون، کنگره آمریکا تحریم‌هایی  راعلیه ایران و لیبی تصویب کرد. بعدا  آمریکا لیبی را از این تحریم‌ها مستثنا کرد و این تحریم‌ها تنها علیه ایران اعمال شدند.

هدف این تحریم‌ها جریمه شرکت‌هایی بود که می‌خواستند در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند. طبق این تحریم‌ها دولت آمریکا می‌بایست هر شرکت یا مجموعه‌ای خارجی را که سالانه بیش از ۲۰ میلیون دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند، جریمه و مجازات می‌کرد. این تحریم‌ها با اعتراض دولت‌هایی اروپایی بعد از سال 1389 معلق نشدند.

بیل کلینتون در دوره ریاست جمهوری خود یک دستور اجرایی دیگر را نیز در این زمینه امضا کرد که طبق آن هرگونه واردات و صادرات کالا و خدمات از آمریکا به ایران و از ایران به آمریکا ممنوع شد.

 

جورج دابلیو بوش (George W. Bush) یا همان «جورج بوش پسر»

43-مین رئیس‌جمهور آمریکا

بین سال‌های 2001 تا 2009 و از حزب جمهوری‌خواه

وضعیت روابط ایران و آمریکا و تحریم‌ها

در ۴ فرودین سال ۱۳۸۶ و در دوره ریاست جمهوری جورج بوش پسر، شورای امنیت سازمان ملل به بهانه عدم پایبندی ایران به درخواست این شورا جهت تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم، قطعنامه 1747 را علیه ایران تصویب کرد. این اتفاق تحریم‌ها علیه ایران را شدت بخشید.

در ۱۳ اسفند سال 1386 شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 1803 علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تصویب کرد. این قطعنامه نیز بار تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داد.

 

باراک اوباما (Barack Hussein Obama II)

44-مین رئیس‌جمهور آمریکا

بین سال‌های 2009 تا 2017 و از حزب دموکرات

وضعیت روابط ایران و آمریکا و تحریم‌ها

در ۱۹ خرداد 1389 هم‌زمان با ریاست باراک اوباما در کاخ سفید، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 1929 را علیه ایران تصویب کرد. این قطعنامه ممنوعیت‌های بیشتری بر تبادلات ایران اعمال کرد. طبق این قطعنامه ایران از آزمایش‌ موشک‌های بالستیک باقابلیت حمل کلاهک هسته‌ای منع گردید. همچنین بر اساس این قطعنامه فروش سیستم‌های مورداستفاده در سلاح‌ها به ایران ممنوع شد.

در ۳ تیر سال 1389 کنگره آمریکا تحریم‌هایی جدیدی علیه ایران تصویب کرد. این تحریم‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌هایی را که در بخش انرژی یا فروش محصولات پالایش‌شده نفتی فعالیت می‌کردند، شامل می‌شدند. همچنین بانک‌های خارجی که با بانک‌های مشخص‌شده‌ای در ایران تبادل مالی می‌کردند، هدف دیگر این تحریم‌ها بودند.

دو روز بعد از این تصمیم کنگره آمریکا، در تاریخ ۵ تیر سال 1389 اتحادیه اروپا با اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرد. این تحریم‌ها افراد، شرکت‌ها و مجموعه‌هایی را که مستقیما با برنامه هسته‌ای ایران و حوزه‌های دیگر آن در ارتباط بودند، شامل می‌شدند.

در ۱۰ دی ۱۳۹۰ کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به دولت آمریکا اجازه می‌داد تحریم‌های جدیدی علیه بانک مرکزی ایران و بانک‌های کشورهای ثالث درصورتی‌که این کشورها واردات نفت از ایران را طی شش ماه کاهش ندهند، اعمال کند.

در بهمن‌ماه 1390 اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات نفت از ایران را تصویب کرد. کنگره آمریکا نیز شرکت‌هایی را که با ایران به تجارت می‌پرداختند، تحت قانون «کاهش تهدید ایران» به تحریم‌های ثانویه تهدید کرد.

این قانون همچنین ممنوعیت‌ها را علیه اشخاص آمریکایی یا شرکت‌های خارجی تحت کنترل اشخاص آمریکایی در ارتباط با ایران، افزایش داد.

در بهمن سال ۱۳۹۱ دوباره کنگره آمریکا قانون جدیدی تصویب و در آن افراد و شرکت‌هایی را که با ایران به تجارت می‌پرداختند، به تحریم‌های ثانویه تهدید کرد.

در ۳ آذرماه 1392 «توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای ایران» (JPOA) بین ایران و گروه ۵+۱ یعنی آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه امضا شد.

این توافقنامه برای «رسیدن به یک راه‌حل جامع بلندمدت و موردتوافق طرفین» و باهدف «تضمین نمودن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران» امضا گردید. در این توافق طرفین «به‌صورت داوطلبانه» متعهد شدند تا اقدامات متقابلی را به‌عنوان گام اول یک راه‌حل جامع انجام دهند.

ایران موافقت کرد غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیم را متوقف کند و همچنین اجازه نصب دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در سایت‌های هسته‌ای خود بدهد و در مقابل به بخشی از دارایی‌های مسدود شده خود دست یابد.

آمریکا نیز پیشنهاد کرد تهدید تحریم‌ها علیه شرکت‌های خارجی را که با صنایع خودروسازی و پتروشیمی ایران در ارتباط بودند، بردارد.

در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ایران و کشورهای گروه 5+1 «برنامه جامع اقدام مشترک» (JCPOA) یا همان برجام را امضا کردند. در قرارداد برجام ایران متعهد شد که برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت در حد چشم‌گیری کاهش یابند.

در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 2231 را تصویب کرد. در این قطعنامه تصویب شد که درصورتی‌که ایران شروط توافق شده در برجام را پیاده کند، تحریم‌های این شورا علیه ایران برداشته خواهند.

در ۲۶ مهر 1394، ایران و گروه 5+1 به‌صورت رسمی توافق برجام را اجرایی کردند. دولت ایران گام‌هایی برای محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای خود برداشت. دولت باراک اوباما نیز دستور داد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در «روز اجرا» تعلیق گردند. اتحادیه اروپا نیز قوانینی برای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای در «روز اجرا» تصویب کرد.

در 26 دی‌ماه 1394 آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید و «روز اجرا» را در قطعنامه 2231 شورای امنیت مشخص کرد. دولت آمریکا تحریم‌های هسته‌ای ثانویه را تعلیق کرد اما تحریم‌های اولیه سر جای خود باقی ماندند.

این تحریم‌های اولیه بسیاری از فعالیت‌های تجاری بین ایران و آمریکا شامل صادرات کالا و خدمات از آمریکا به ایران را ممنوع می‌کردند. اما شرکت‌های بوئینگ و ایرباس و شاخه‌های خارجی شرکت‌های بین‌المللی آمریکایی مستثنا بودند.

در ۱۱ آذر ۱۳۹۵ کنگره آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را که در ۱۵ مرداد سال 1375 و در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون تصویب‌شده بود، ۱۰ سال تمدید کرد. این مصوبه در ۲۵ آذرماه به قانون تبدیل شد.

 

دونالد ترامپ (Donald John Trump)

۴۵-مین رئیس‌جمهور آمریکا

از سال 2017 تا امروز و از حزب جمهوری‌خواه

وضعیت روابط ایران و آمریکا و تحریم‌ها

در ۲۷ اردیبهشت 1396 دونالد ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کرد.

در ۲۶ تیر 1396 دونالد ترامپ با بی‌میلی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد.

در ۳ مرداد ۱۳۹۶ مجلس نمایندگان آمریکا تحریم جدیدی را علیه ایران، روسیه و کره شمالی تصویب کرد.

در ۲۱ مهر ۱۳۹۶ دونالد ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکرد. او گفت که اگر کنگره نگرانی‌های وی در خصوص پایبندی ایران به برجام را رفع نکند، او آمریکا را از برجام خارج می‌کند. بااین‌همه دونالد ترامپ تعلیق تحریم‌ها را امضا کرد.

در ۲۲ دی ۱۳۹۶ دونالد ترامپ دوباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را امضا کرد. اما گفت که اگر کنگره قانونی برای رفع ایرادات این توافق را تصویب نکند، او تحریم‌های هسته‌ای را بازمی‌گرداند.

در ۱۸ اردیبهشت 1397 دونالد ترامپ رسما آمریکا را از توافق هسته‌ای برجام خارج کرد. فردریکا موگرینی مسئول سیاست‌ خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد «اتحادیه اروپا مصمم است این توافق را حفظ کند».

در ۱۹ اردیبهشت 1397 ایران، روسیه و کشورهای اروپایی تاکید کردند که علی‌رغم بیرون رفتن آمریکا از برجام این توافق را حفظ می‌کنند.

در ۱۶ مرداد 1397 آمریکا دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرد. این تحریم‌ها صنعت هوایی، فرش، خاویار، پسته، طلا و خودروسازی ایران را شامل می‌شدند.

در ۱۴ آبان 1397 دور دوم تحریم‌های آمریکا نیز تصویب شد.

در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ دولت آمریکا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. این اولین بار بود که دولت آمریکا یک نیروی نظامی رسمی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌داد.

در ۱۸ اردیبهشت 1398 دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه صنعت معدن و فولاد ایران تصویب کرد.

در ۱۴ تیر ۱۳۹۸ دونالد ترامپ تحریم‌هایی را علیه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و همچنین تحریم‌های مالی جدیدی را امضا کرد.

در ۱۰ مرداد 1398 دولت آمریکا، دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد.

در ۱۲ شهریور 1398 دولت آمریکا سازمان هوافضای ایران را با این ادعا که این سازمان به توسعه موشک‌های بالستیک می‌پردازد، تحریم کرد.

ترامپ:306 رای الکترال به دست می آورم!

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» اعلام کرد: زمانی که پیروزی از راه برسد، آن را اعلام خواهم کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص گفت: اما تنها زمانی دست به این کار خواهم زد که از پیروزی مطمئن باشم. منظورم این است که دلیلی برای بازی کردن وجود ندارد. به نظرم شانس خوبی برای پیروزی قاطع وجود دارد.

«دونالد ترامپ»  در ادامه ادعا کرد: ما  احساس خیلی خوبی داریم. در انتخابات جاری دست‌کم ۳۰۶ رای الکترال به دست خواهم آورد. 

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و چالش آرای پستی

اظهارات مداوم «دونالد ترامپ» مبنی بر جعلی بودن نظرسنجی‌ها، تاکید چندماهه وی بر تقلب انتخاباتی و نقد شدید بر ۹۵ میلیون رای پستی از نشانه‌هایی است که رئیس‌ جمهوری مستقر حاضر به پذیرش شکست احتمالی نیست و در این صورت ناظران نیز درگیری خیابانی و نزاع داخلی را دور از ذهن نمی‌دانند.

امروز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان) روزی است که سرنوشت سیاسی ترامپ ۷۴ ساله از حزب جمهوریخواه و رقیب وی، «جو بایدن» ۷۷ ساله از طیف دموکرات به دست مردم این کشور رقم می خورد. البته اکثر نظرسنجی ها از پیشگامی و پیروزی بایدن خبر می دهند. مدیران موسسه های افکارسنجی اصرار دارند که نواقص چهار سال پیش که از پیش بینی پیروزی ترامپ بر «هیلاری کلینتون» ناکام مانده بود، اینک برطرف شده و احتمال غلط از آب درآمدن نتایج نظرسنجی ها بسیار پایین است. اما ترامپ رویکردی مشابه رقابت های ۲۰۱۶ دارد. او از یک سو با جعلی خواندن نظرسنجی ها، نتایج آن را رد می کند و از سوی دیگر معتقد است که جمهوریخواهان معمولا در نظرسنجی ها مشارکت نمی کنند.

آرای پستی بزرگترین چالش انتخاباتی

بزرگترین چالش انتخابات امسال که تفاوتی چشمگیر با انتخابات دوره های قبل دارد به آرای پستی ارتباط می یابد. از ماه‌ها پیش میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های بر سر رای دادن از طریق پست، که به دلیل شیوع شدید کرونا در ایالات متحده در دستور کار قرار گرفته اختلاف نظر شدیدی وجود دارد. به دلیل وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، شمار بیشتر شهروندان آمریکایی از امکان تحویل آرای پیش از موعد خود، چه از طریق پست و چه تحویل شخصی، استفاده کرده‌اند. شمار این افراد در آستانه برگزاری انتخابات به ۹۵ میلیون نفر رسیده است.

وبسایت «الکشن پروجکت» در تازه ترین گزارش خود، آمارهایی را در ارتباط با آرای پستی انتشار داده که ۱۳ ایالت مهم را شامل می شود؛ ایالت هایی از قبیل کالیفرنیا، کلرادو، فلوریدا، آیووا، مریلند، مین، کارولینای شمالی، نیوجرسی، نیومکزیکو، نوادا، اوریگون، پنسیلوانیا و یوتاه.

بر پایه این گزارش، از مجموع آرای دریافت شده در ۱۳ ایالت نامبرده، دموکرات‌ها بیش از ۲۵ میلیون رای معادل ۴۴.۱ درصد از آرای به صندوق انداخته شده را در اختیار دارند. در حالی که حزب جمهوری‌خواه درخواست ۱۴ میلیون رای پستی معادل ۲۶.۲ درصد از کل آرا را داشته‌اند. اقلیت حاضر در انتخابات ۰.۷ درصد درخواست رای داشتند در حالی که بیش از ۱۶ میلیون درخواست معادل ۲۹ درصد از درخواست آرای پستی متعلق به افرادی بوده که هیچ وابستگی به حزب خاصی نداشته‌اند.

اخذ ۹۵ میلیون رای زودهنگام در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی رقم خورده که در انتخابات سال ۲۰۱۶ که به پیروزی ترامپ انجامید، در مجموع ۱۳۶.۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده بودند. به عبارت دیگر آمار شرکت‌کنندگان در فرآیند رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اکنون به حدود دوسوم کل شرکت‌کنندگان در انتخابات قبلی رسیده است.

 طرح موضوع تقلب در انتخابات از سوی ترامپ

با نگاهی هر چند اجمالی به آرای پستی و زودهنگام و همچنین همسنجی آن با انتخابات چهار سال پیش، ناظران احتمال تنش زا بودن آن را بالا می دانند. به ویژه اینکه ترامپ نگاه مثبتی به این آرا ندارد و چندی پیش نیز در صفحه توئیتری خود نوشته بود: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که انتخاب شفاف است، اما مطمئن نیستم که بتواند اینگونه باشد.»

در همین ارتباط «فواد ایزدی» استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در میز گرد ایرنا؛  با بیان اینکه اگر ترامپ بازنده انتخابات و فاصله شکست او از بایدن نزدیک باشد، وی تقلب در انتخابات را بهانه‌ای برای دعوا قرار خواهد داد، تاکید کرد: موضوعی که ترامپ ادعای تقلب را در آن دارد، آرا  پستی است. در آمریکا هر فرد باید تنها در شهر خود رای دهد. حال اگر فردی در زمان انتخابات در شهر خود حضور نداشته باشد، می تواند پیش از آن درخواست برگه رای کرده و نامزد خود را تعیین و برگ رای را پست کند.

از نگاه وی، موضوع مورد بحث ترامپ این است که اکنون در ایالت هایی که تحت کنترل دموکرات ها است، برای همه افراد حتی آنهایی که درخواست رای پستی نکردند، به بهانه کرونا برگ رای ارسال می شود. بنابراین دعوا بر سر ارسال برگه‌های رای فله‌ای است. ترامپ معتقد است، برگه رای حتی به آدرس افرادی که فوت شده‌اند نیز ارسال شده و امکان دارد، شخص دیگری به‌جای آنان رای دهد.

احتمال لشکرکشی خیابانی

ناظران بر این باورند در آستانه انتخابات آمریکا، آتش جنگ داخلی در این کشور زبانه کشیده است که در فضای پسا انتخابات شاهد لشکرکشی خیابانی از سوی دو رقیب انتخاباتی باشیم. درگیری بین گروه حامیان ترامپ و مخالفان او در «بورلی هیلز» کالیفرنیا، زخمی شدن ده ها تن در درگیری های صورت گرفته در «نوادا»، به آتش کشیدن صندوق های رای در «بوستون» ایالت ماساچوست و ایالت «کالیفرنیا» از جمله نشانه‎هایی است که همگان درباره امکان بروز آشفتگی و جنگ داخلی در امریکا هشدار می دهند؛ خطری که ترامپ نیز با اظهارت خود به تنش ها دامن می زند.

موضع گیری اخیر ترامپ در حمایت از مهاجمان به اتوبوس‌های تیم انتخاباتی بایدن یکی از این مواضع تنش زا و خطرناک است. روز شنبه عده‌ای از هواداران ترامپ سوار بر خودرو، یکی از اتوبوس‌های تیم انتخاباتی بایدن را در محاصره خود گرفته و تلاش کردند، این اتوبوس را از جاده منحرف کنند؛ درگیری که باعث لغو برنامه تبلیغاتی دموکرات ها در تگزاس شد اما ترامپ بجای محکوم کردن چنین اقدامات غیرقانونی و نامتعارف، مهاجمان را «میهن‌پرست» خواند. بی تردید ادامه این وضعیت همانند آتش زیر خاکستر است که تداوم و تشدید آن، آمریکا را در بحرانی داخلی و عمیق فرو خواهد برد.

بنا بر اعلام مقامات انتخاباتی، تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی در رای گیری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شرکت کرده اند.

شبکه سی ان ان به نقل از منابع آگاه از کاهش تعداد مهمانان ترامپ در کاخ سفید به ۲۵۰ تن خبر داد. ترامپ در نظر دارد با برگزاری ضیافت شامی به استقبال پیروزی خود در انتخابات ۲۰۲۰ برود.

 

شرکت بیل و هیلاری کلینتون در رای گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

 بیل کلینتون در توئیتی نوشت: من و هیلاری با افتخار به بایدن و هریس رای دادیم. آنها بی امان برای ترمیم اختلافات مان و ساخت آینده ای بهتر برای همه ما تلاش می کنند اگر رای نداده اید امروز رای بدهید.

اخبار مرتبط
به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.
بازار ایران متأسفانه شاهد حضور کالاهای تقلبی در انواع مختلف، ازجمله لوازم آرایشی، شوینده، موبایل، شیرآلات، دلار، زعفران، لپ‌تاپ، عطر و ادکلن و... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها