جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

حقوق بازنشستگان در مرحله دوم همسازی چقدر زیاد می شود؟

24 خرداد 1401
حقوق بازنشستگان در مرحله دوم همسازی چقدر زیاد می شود؟

به گزارش بانک اول بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی منتظر اعلام رقم اعتبار جدید در بودجه ۱۴۰۰ بودند،‌ رقمی که به گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه حدود ۹۰ هزار میلیارد اعتبار غیر نقدی است که البته برای طرح های دیگر هم در نظر گرفته شده است. در طرح همسان سازی حقوق، دولت اعلام کرد حقوق بازنشستگان را به حداقل ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم‌پایه می رساند.

 

در این طرح حقوق دریافتی ۱.۵ میلیون بازنشسته کشوری و ۷۰۰ هزار بازنشسته لشکری بهبود قابل‌توجهی پیدا کرد، اما ۳.۵ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها حداقل‌بگیر هستند، از اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان راضی نبودند. به همین دلیل چشم امید بیشتر آنها به لایحه بودجه ۱۴۰۰ و اعتبار کافی برای اجرای مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود.

 

 

۹۰ هزار میلیارد اعتبار و کلی شریک

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است: «دولت با توجه به بند (و) تبصره (۲) بالغ بر ۹۰هزار میلیارد تومان منابع برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی لحاظ کرده است»؛ اما بررسی دقیق لایحه نشان می‌دهد که این گفته نوبخت همه ماجرا نیست.

 

اکبر شوکت عضو هیئت امنای تامین اجتماعی هم از این شیوه بودجه‌ریزی دولت گله‌مند است و در گفت‌وگو با خراسان می گوید:« بودجه پیش‌بینی‌شده در لایحه ۱۴۰۰ برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به این سازمان، به طور مستقل در نظر گرفته نشده بلکه در یک ردیف ۹۰ هزار میلیاردی آمده و شریک‌هایی هم برایش درنظر گرفته شده است؛ البته آن‌طور که آقای نوبخت به طور شفاهی اعلام کرده، ۳۰ درصد از این ۹۰ هزار میلیارد تومان مربوط به تامین اجتماعی می شود.»

 

شوکت معتقد است این نوع همسان‌سازی‌ها دردی از بازنشستگان دوا نمی‌کند، او در ادامه توضیح می دهد:« با این حساب ۲۷ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی می‌رسد که ۱۶ هزار میلیارد تومان آن مربوط به همسان‌سازی فعلی (۵۰ درصد باقی مانده از اعتبار ۳۲ هزار میلیاردی تخصیص‌یافته) خواهد بود و فقط ۱۱ هزار میلیارد به عنوان پرداخت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی باقی می‌ماند که مبلغ قابل اعتنایی نخواهد بود. تنها راه حل این مشکل، افزایش سالانه حقوق‌ها متناسب با تورم است که در صورت اجرای آن، دیگر هیچ نیازی به همسان‌سازی هم نخواهد بود.»

اخبار مرتبط
وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه یا کانال سوت‌زنی برای مشاوران املاک از دیگر راهکارها برای جلوگیری از تخلف مشاوران املاک برای قرارداد اتباع غیر مجاز است گفت: افراد می توانند در صورتی مشاور املاکی این تخلف را انجام داد موضوع را به متولی رسیدگی اطلاع دهد.
این در حالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند؛ لذا، این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.
بخش عمده‌ای از اصلاحات در این زمینه پیرامون امنیت شغلی کارگران است که رعیتی فرد، معاون وزیرکار درباره اصلاح قانون کار و پیشنهادات دولت گفته است: قبلاً برای مشاغل غیرمستمر و پروژه‌ای این قانون در دولت قبل مطرح شد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول کشید، تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند. چون قبلاً کارگران پروژه‌ای مشمول مقرری بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته کلیه نیروهای پروژه‌ای مشمول این قانون شدند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ موکول شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات