شنبه, 15 اردیبهشت 1403 2024,May

منتظر کاهش قیمت دلار در سال جدید نباشید!

24 خرداد 1401
منتظر کاهش قیمت دلار در سال جدید نباشید!

به گزارش بانک اول، علی اصغر سمیعی زفرقندی در خصوص قیمت نهایی دلار در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: قیمت نشان دهنده ارزش هر کالا و به دوگونه معین می شود؛ نخست صورت واقعی که نشان دهنده ارزش واقعی آن کالا است و دیگر اینکه به صورت غیر واقعی باشد. یعنی بی‌جهت بالا باشد که اصطلاحاً می‌گویند دارای حباب است یا بی‌جهت پایین باشد که اصطلاحا می‌گویند فنر قیمت جمع شده است.

وی ادامه داد: در هر دو صورت آن چیزی که باعث به وجود آمدن قیمت برای یک کالا می‌شود ، همانا اصل "عرضه و تقاضا " است، ولی در زمانی که قیمت غیر واقعی می شود، نشان می دهد که " عرضه و تقاضا " دستکاری شده است،

سمیعی بیان کرد: در رابطه با قیمت ارز عرضه‌کننده عمده و اصلی و کنترل کننده صادرات دولت است. همچنین کنترل تقاضا توسط وضع کننده مقررات برای واردات توسط دولت امکان پذیر است و می‌توانیم بگوییم هرگاه قیمت‌ها به طور غیر واقعی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت واقعی قرار بگیرد تاثیرگذار اصلی دولت ها هستند.

وی تصریح کرد: اگر تلاطم معنی داری در بازار ارز رخ دهد ، حداقل کار مسئولین اقتصادی کشور، عدم مداخله به موقع توسط تزریق مثبت و منفی برای متعادل و واقعی و واحد نگاه داشتن نرخ ارز است. در حال حاضر هیچ دلیل روشنی برای کاهش واقعی نرخ ارز مشاهده نمی‌شود، مگر اینکه بازهم مدیریت بازار بخواهد با دستکاری عرضه و تقاضا بر روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: یک راه دیگر برای کاهش یا حداقل ثابت نگاه داشتن نرخ ارز وجود دارد. البته این راه قدری مشکل و به اراده و جرات نیاز دارد. لازم به ذکر است که اراده و جرئت در مسئولین اقتصادی کشور مشاهده نمی شود. در صورتی که نرخ تورم و به دنبال آن نرخ بهره کاهش یابد, امید فراوانی به شکوفایی اقتصادی در کشور به وجود می آید.

اخبار مرتبط
مجموع تعداد مهاجران افغانی در سال جاری بیشتر هم شده و حدود ۹ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها از این افزایش بی‌رویه، استفاده از منابع کشور در شرایط بحرانی اقتصاد است. در این اینفوگرافی بررسی می کنیم که هر ایرانی در سال، چقدر از جیب برای تامین معیشت مهاجران خرج می‌کند.
مبلغ این سهمیه ۱۳ هزار یورو و به صورت سالیانه است که در وجه دانشگاه واریز می‌شود. علاوه بر این بابت هزینه‌های اقامت نیز حداکثر ماهیانه ۱۵۰۰ یورو به فرد دانشجو و ۵۰۰ یورو به ازای هر عضو همراه دانشجو (تنها همسر و فرزندان)، پرداخت می‌شود.
ولین سناریو احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار است چرا که غالبا تتر نقش لیدر در بازار ارز را بازی می‌کند؛ پیش از بازار آزاد شروع به افزایش می‌کند و وقتی بازار در مسیر نزولی قرار میگیرد از دلار تهران پایین‌تر معامله شده و بازار ارز را با خود به پایین می‌کشد. به همین خاطر یک سناریو انتظار ادامه روند نزولی در بازار ارز است ولی در نقطه مقابل باتوجه به قرارگیری حباب درهم در کانال منطقی صد تومانی و مقاومت دلار تهران در روز جاری در برابر کاهش، این تصور هم وجود دارد .
دومین حراج سکه در سال جدید بناست دوشنبه آینده با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته بندی برگزار شود. یازدهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها