شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

خرید قسطی خودرو + شرایط و مدارک لازم

24 خرداد 1401
خرید قسطی خودرو + شرایط و مدارک لازم

به گزارش بانک اول برای خرید خودرو در ایران روش‌های زیادی وجود دارد که روش پیش فروش، ‌مشارکت در تولید، فروش فوق‌العاده و فروش اقساطی را شامل می‌شود.

بنابراین افراد حقیقی خریدار می‌توانند بر حسب شرایط اقتصادی و نیازی که دارند از روش‌های گفته شده استفاده کنند و صاحب خودرو شوند.

در خرید به روش اقساطی موضوعات زیادی وجود دارند که با اعمال آن‌ها خرید آسان‌تری اتفاق می‌افتد. اولین موضوع اینکه اغلب افرادی که به خرید اقساطی روی می‌آورند توان پرداخت هزینه‌های بالا را ندارند بنابراین تعداد اقساط پرداختی و پیش پرداخت بسیار مهم است.

همچنین فاصله بین اقساط پرداختی می‌تواند شرایط را برای خریدار سخت‌تر یا آسان‌تر کند. موضوع بعدی که برای خریدار مهم است زمان تحویل خودرو است.

درست است که خریدار هزینه‌های خودرو را به صورت قسطی پرداخت می‌کند اما انتظار دارد که خودرو را در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرد و بقیه اقساط را زمانی پرداخت کند که خودرو را تحویل گرفته است.

فروش اقساطی و شرایط مشتری

برای خرید اقساطی ماشین سایت‌های مختلف زیادی وجود دارند که متعلق به شرکت‌های متفاوتی هستند. هر کدام از شرکت‌ها با توجه به ساختاری که دارند خودروهای شرکت‌های مختلف مانند ایران خودرو،‌ سایپا،‌ بهمن موتور، کرمان موتور یا خودروهای خارجی و چینی را می‌فروشند.

از طرفی گاهی پیش می‌آید که خود این شرکت‌ها نیز اعلام فروش اقساطی خودرو می‌کنند که مشتری‌ها با ثبت‌نام می‌توانند از شرایط این نوع فروش استفاده کنند.

برای اینکه شما بتوانید خرید اقساطی آسانی را تجربه کنید باید با توجه به مواردی که در بخش قبلی گفته شد یک شرکت را انتخاب کنید. به علاوه این موضوع را نیز در نظر بگیرید که تعداد و میزان اقساط در خرید قسطی می‌تواند از پیش تعیین شده باشد و یا اینکه براساس شرایط مشتری تغییر کند.

بنابراین در انتخاب شرکت مناسب می‌توانید این موضوع را نیز در نظر بگیرید و وارد شرکتی شوید که بسته به شرایط شما بتواند اقساط را برنامه‌ریزی کند.

 

قوانین مختلف فروش اقساطی خودرو

خرید اقساطی خودرو می‌تواند از طریق شرکت‌های مختلفی اجرایی شود اما در نهایت تمام این شرکت‌ها با کمی تفاوت قوانین فروش اقساطی دارند.

در این نوع فروش اولین موضوع این است که شما به عنوان خریدار چه مبلغی را باید به عنوان پیش پرداخت و چه مبلغی را به عنوان اقساط پرداخت کنید.

اغلب شرکت‌ها در تعیین پیش‌پرداخت عدد ۵۵ درصد از کل مبلغ خودرو را در نظر می‌گیرند و مابقی را به صورت قسطی از مشتری دریافت می‌کنند.

موضوع بعدی سند خودروی خریداری شده است که به دلیل قسطی بودن خودرو به طور معمول در رهن شرکت قرار دارد. درباره این قانون اغلب شرکت‌ها ۳ دانگ از خودرو را در رهن خود نگه می‌دارند و پس از مالکیت خریدار از رهن خارج می‌شود.

در فروش اقساطی بعضی شرکت‌ها این امکان را برای مشتری می‌گذارند که در زمان پرداخت اقساط در صورت تمایل خودروی خود را تعویض کنند.

یکی از قوانین شرکت‌ها که می‌تواند شما را در خرید اقساطی خودرو کمک کند این است که شرکت تا قبل از تحویل خودرو هیچ مبلغی را از شما دریافت نکند در این صورت شما می‌توانید با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.

خودرو اقساطی تحویل فوری

در سال‌های اخیر شرکت‌های ایران خودرو، بهمن موتور، و سایپا کمتر فروش اقساطی داشته‌اند اما تازه‌ترین فروش اقساطی متعلق به شرکت بهمن خودرو است که در ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ اجرایی شد.

در این طرح فروش بهمن موتور وانت مزدای کارای دوکابین و تک کابین را به صورت نقدی و اقساطی عرضه کرد. اقساط پرداختی این خودروها از ۲۴ ماه تا ۴۸ ماه بودند و مشتری می‌توانست از دو روش خرید با ضامن و بی ضامن استفاده کند.

اگر شما تمایل داشتید تا ۲۴ ماهه قسط پرداخت کنید در آن صورت ۱۲ فقره چک تحویل می‌دادید و در بقیه شرایط ۱۸ و ۳۶ فقره چک لازم بود.

برای کسب اطلاعات دقیق درباره این فروش می‌توانید از سایت  https://bahman.co استفاده کنید.

آخرین فروش اقساطی ایران خودرو با تحویل فوری نیز در ۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد که شرکت خودروهای پژو ۴۰۵ بنزینی و پارس TU5 را با تعداد محدودی عرضه کرد. برای خرید اقساطی خودرو از ایران خودرو باید به سایت www.ir.ikco.esale   مراجعه کنید و پس از ثبت‌نام پیش پرداخت لازم را پرداخت کنید.

در آن سال پژو ۴۰۵ بنزینی با رنگ متال خاکستری و نقره‌ای با قیمت فروش ۶۳ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شد. پژو پارس TU5 نیز با قیمت ۸۵ میلیون و ۵۰۰ تومان با رنگ‌های سفید، خاکستری، مشکی و نقره‌ای ارائه شد.

در شرایط اقساطی خریدار ۹۰ درصد قیمت را در پیش پرداخت به حساب شرکت واریز و مابقی را در دو چک با فواصل ۶ ماهه پرداخت می‌کرد.

برای فروش‌های قسطی در سایت‌های سایپا، ایران خودرو و بهمن موتور همیشه چک‌های مشتری‌ها باید از نوع چک سامانه صیاد و مشتری نباید سابقه چک برگشتی داشته باشد.

در این نوع خریدهای اقساطی خریدار باید پرینت حساب جاری خود شامل ۳۰ گردش آخر، وکالت نامه فک پلاک، فرم قرارداد فروش رهنی، فرم تعهدنامه، قبض تلفن محل سکونت و کپی کارت ملی و شناسنامه را ارائه دهد.

توجه کنید تمام مشخصات کارت ملی،‌ شناسنامه، چک‌ها، پرینت حساب و مشخصات ارائه شده همگی باید یکی و متعلق به متقاضی خرید باشند.

بعد از گذراندن این مراحل مشتری به یکی از نمایندگی‌های مجاز که خود انتخاب کرده مراجعه می‌کند تا شرکت امکان اعتبار سنجی داشته باشد.

 پس از بررسی اطلاعات توسط شرکت و بررسی اعتبار چک‌ها اگر به هر دلیلی اطلاعات غلط باشند یا فرد سابقه چک برگشتی داشته باشد شرکت قرارداد را به صورت یک طرفه لغو می‌کند و مبلغ واریزی مشتری را پس می‌دهد.

درباره شرکت سایپا نیز باید بگوییم که به تازگی فروش اقساطی نداشته است و برای خرید اقساطی محصولات شرکت سایپا باید از طریق شرکت‌های دیگر اقدام کنید.

اخبار مرتبط
با این حال چند روز پیش سخنگوی تعزیرات حکومتی اعلام کرد که بنا به دستور رئیس جمهور مقرر شده تولید این خودرو در سال جاری نیز ادامه یابد. بر همین مبنا هم شرکت ایران خودرو با اعلام قیمت جدید برای پژو پارس، اقدام به ارسال فراخوان به متقاضیان کرد.
قیمت کارخانه ای فردا موتورز برای سوبا m۴ صفر مدل ۱۴۰۲ یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. با مطالعه جدول زیر اطلاعات کاملی درباره قیمت روز انواع خودرو فردا به دست خواهید آورد.
به عنوان مثال فردی کارت سوخت خود را به صورت کامل با قیمت ۳۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته است. حتی امکان ثبت در دفتر اسناد هم برای فروش و انتقال کارت سوخت اعلام می‌شود.
وزیر صمت درباره برنامه های وزارت صمت در خصوص افزایش تولید خودرو و واردات خودرو از کشورهای آفریقایی توضیحاتی داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
وحید نجفی
ارسال شده در : جمعه 20 آبان 1401

سلام من یه ماشین اقساطی میخواستم ممنون میشم منو راهنمای کنید

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها