دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

افزایش وام مسکن ملی ناچیز بود/ با 150 میلیون تومان نمی‌توان 20 متر خانه خرید

24 خرداد 1401
 افزایش وام مسکن ملی ناچیز بود/ با 150 میلیون تومان نمی‌توان 20 متر خانه خرید

به گزارش بانک اول جعفر قادری، افزایش وام مسکن ملی به 150 میلیون تومان را کافی ندانست و اظهار داشت: وام مسکن ملی باید به اندازی افزایش پیدا کند که بخش قابل توجهی از هزینه خرید مسکن را برای خانوار پوشش دهد، اما اگر هزینه‌های خرید مسکن را پوشش ندهد، در مردم برای طرح ملی مسکن ایجاد انگیزه نخواهد کرد.

 

با 150 میلیون تومان وام نمی‌توان خانه 20 متری خرید

وی گفت: هرچند دولت با محدودیت‌ منابع مالی مواجه است، اما با وام 150 میلیون تومانی فقط در روستاها می‌توان مسکن ساخت و این مبلغ کفاف ساخت مسکن در شهرها را نمی‌دهد؛ به عبارتی با 150 میلیون تومان وام نمی‌توان 20 متر از یک واحد مسکونی را در شهرهای بزرگ خریداری کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مبلغ وام باید به میزانی باشد که حداقل 50 درصد هزینه خرید مسکن را پوشش دهد.

جواد حق شناس معاون بنیاد مسکن در یک نشست خبری از احتمال افزایش وام مسکن ملی از 100 میلیون تومان به 150 میلیون تومان خبر داد و گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با افزایش وام مسکن ملی به 150 میلیون تومان موافقت شده و در مرحله اجرا قرار دارد.

 

بازار مسکن در انتظار انتخابات

قادری در تحلیل متغیرهای اثرگذار بر رکود بازار مسکن گفت: بازار مسکن مانند سایر بازارها در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است و تا آن زمان نمی‌توان انتظار بهبود یا خروج بازار مسکن از رکود را داشت.

به گفته او؛ رکود تورمی در بخش مسکن بسیاری از سازندگان و انبوه‌سازان را با مشکل مواجه ساخته و آنها را نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش دلسرد کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر وضعیت اقتصادی به یک ثبات نسبی دست پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که رکود از بازار مسکن رخت خواهد بست و رونق و توسعه به آن باز‌می‌گردد.

اخبار مرتبط
متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده اند در حال حاضر هیچ قرارداد مشخصی در دست ندارند و تنها در اولویت تخصیص پروژه قرار گرفته اند و اگر متقاضیان در طول روند اجرای پروژه امکان تامین منابع مالی خود رانداشته باشند ناچار مجبور به جابه جایی و یا حذف متقاضیان هستیم بنابراین خرید وفروش امتیاز پروژه های نهضت ملی مسکن ممنوع است.
: بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ شناسه (کد) رهگیری الزامی است.
یکی از رایج‌ترین شایعات در فروش ملک این است که اگر معامله‌ای انجام شود و ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت فروشنده پشیمان شود می‌تواند مبلغی را که به عنوان پیش پرداخت از خریدار دریافت کرده است را پس بدهد و معامله یا قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کند. این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و خریدار و فروشنده اگر قرارداد ملکی را تنظیم و امضا کنند باید به تمام تعهدات خود که در آن قرارداد درج شده است عمل کنند. تنها زمانی میتوانند قرارداد را فسخ کنند که از خیارات قانونی استفاده کنند.
عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک گفت: اخیرا شنیده می‌شود که برخی مبادلات در بازار مسکن از طریق دلار و بیت‌کوین انجام می‌شود که به نظر من علت آن ایجاد سامانه خودنویس و نبود واسطه برای مدیریت قراردادها است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها