جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

‍‍‍رئیس دیوان عدالت اداری: سود، جریمه و کارمزد وام کشاورزان خسارت دیده بخشیده شد

24 خرداد 1401
 ‍‍‍رئیس دیوان عدالت اداری: سود، جریمه و کارمزد وام کشاورزان خسارت دیده بخشیده شد

به گزارش بانک اول رئیس دیوان عدالت اداری گفت: با رأی هیئت عمومی دیوان؛ سود، جریمه و کارمزد وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه، مشمول بخشودگی قرار گرفت.

به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه؛ رئیس دیوان عدالت اداری گفت: با رأی هیئت عمومی دیوان؛ سود، جریمه و کارمزد وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه، مشمول بخشودگی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق در همین زمینه افزود: دیوان عدالت اداری براساس قانون اساسی تنها مرجع قضایی رسیدگی به تظلمات آحاد مردم در برابر قدرت حاکمه است.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: در سال ۹۶ براساس بند (خ) ماده (۳۳) برنامه ششم توسعه قانونی مصوب شد کشاورزانی که بر اثر حوادث غیر مترقبه متضرر می‌شوند وام به آن‌ها تعلق بگیرد و سود وام و جریمه تأخیر گرفته نشود و مدت سه سال هم بازپرداخت شان به عقب بیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق گفت: هیئت وزیران در سال ۹۷ بخشنامه‌ای صادر و درباره این قانون، محدودیت ایجاد کرد به این ترتیب که این بخشنامه کسانی را که وام دریافت کرده اند به دو بخش تبدیل کرد؛ کسانی که منبع مالی وام دریافتی شان خود بانک باشد هیچ سود و جریمه‌ای به آنان تعلق نمی‌گیرد، اما کسانی که منبع مالی شان صندوق توسعه ملی باشد، جریمه تأخیر و سود باید بدهند.

وی افزود: کشاورزان بر همین اساس متضرر شدند و تعدادی از آن‌ها به دیوان عدالت اداری دادخواست دادند تا اینکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این بخشنامه را ابطال کرد و بر این اساس همه کشاورزان اعم از اینکه منبع مالی وام شان صندوق توسعه ملی یا خود بانک باشد، مشمول قانون هستند و دولت مکلف است همه این کشاورزان را مشمول ابطال این بخشنامه قرار دهد.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: بنابر این همه کشاورزانی که وام دریافت کرده اند بدون این که به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند، می‌توانند به بانک مربوطه مراجعه کنند؛ ما ابلاغ کرده ایم و دولت مکلف است عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رأی دیوان از چه زمانی قابل اجراست، گفت: این رأی از همین الان لازم الاجراست و براساس ماده (۱۳) قانون دیوان عدالت اداری بخشنامه دولت از روز تصویب ملغی می‌شود و همه کسانی که از آن روز تا الان متضرر شده اند؛ مشمول این بخشنامه هستند و گویی چنین بخشنامه‌ای اصلاً وجود نداشته است و اگر در این مدت از کسی جریمه دیرکرد هم دریافت شده است باید به آن‌ها برگردانده شود.

اخبار مرتبط
در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از مجموعه‌ای از وام‌های تحصیلی بهره‌مند شوند که در ابتدای هر ترم تحصیلی قابل درخواست هستند.
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. مستاجران، برای اینکه امکان ثبت نام در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و دریافت وام اجاره خانه را داشته باشند، همچون، ثبت نام در سامانه ثبت نام مسکن اولی ها​، لازم است دارای شرایط لازم باشند؛ از جمله اینکه متاهل یا سرپرست خانوار باشند، اجاره نامه آن ها رسمی بوده یا در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، ثبت شده و تاریخ انعقاد قرار داد اجاره آنها، تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.
شرکت‌های اعتبارسنجی باید امکان دریافت گزارش و امتیاز اعتباری را از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل فراهم کنند و اشخاص بتوانند از تغییرات مهم در گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری خود مطلع شوند؛ به طوری که تاثیر رفتارهای مثبت و منفی را بر امتیاز اعتباری خود به خوبی حس کنند. امروزه در بسیاری از کشورها، دریافت گزارش اعتبارسنجی به صورت آنلاین و در کمتر از چند ثانیه امکانپذیر است.
وام ودیعه مسکن فقط برای افرادی است که هیچ ملکی به نامشان نیست. به همین دلیل ارائه اجاره‌نامه، شرط اصلی پرداخت این وام اعلام شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها