پنجشنبه, 20 اردیبهشت 1403 2024,May

مالیات خانه خالی خود را چگونه حساب کنیم؟

24 خرداد 1401
مالیات خانه خالی خود را چگونه حساب کنیم؟

به گزارش بانک اول این ماده قانونی، مهلت معافیت خالی مانده یک واحد مسکونی را ۱۲۰ روز تعیین کرده که با توجه به آغاز پنجمین ماه از سال و اتمام مهلت ۱۲۰ روزه به مالکان این واحدهای خالی از سکنه، مالکان باید منتظر دریافت برگ‌های مالیاتی باشند.

اما مالیات بر اجاره بها چگونه محاسبه می‌شود؟ بر اساس ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مالکان واحدهای مسکونی بالای ۱۵۰ متر در تهران و ۲۰۰ متر در سایر شهرها می‌بایست ۷۵ درصد درآمد خود از محل اجاره را مالیات دهند و ۲۵ درصد آن معاف از مالیات است.

اما بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، مالک هر واحد مسکونی خالی از سکنه یا بدون کاربر با هر متراژی باید مالیات بدهد.

فرمول محاسبه مالیات بر اجاره ملک (مطابق ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم)

۱. در قدم اول باید اجاره سالانه (مجموع اجاره بهایی که هر ماه دریافت می‌شود) در صورتی که ودیعه (پول پیش) تعیین نشده باشد، با استفاده از فرمول «ضریب کردن اجاره ماهانه در ۱۲» مشخص شود

۲. اگر مبلغی هم به عنوان پول پیش به صاحب ملک پرداخت شده باشد، باید ۱۸ درصد از مبلغ رهن را محاسبه کرده و حاصل آن را با اجاره سالانه جمع کرد.

۳. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، ۲۵ درصد درآمد اجاره، از مالیات معاف است؛ لذا برای محاسبه مالیات بر اجاره، عدد به دست آمده (مجموع اجاره سالانه و ۱۸ درصد پول پیش) باید در ۷۵ درصد ضرب شود.

۴. نرخ مالیات بر درآمد از محل اجاره سالانه تا ۳ میلیون تومان، ۱۵ درصد و سالانه ۳ تا ۱۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد محاسبه می‌شود.

۵. اگر مجموع اجاره سالانه ملک، ۵ میلیون تومان باشد، ۳ میلیون تومان از آن با نرخ مالیاتی ۱۵ و ۲ میلیون تومان آن با نرخ ۲۰ درصد محاسبه خواهد شد.

مثال برای محاسبه مالیات بر اجاره (غیر از خانه‌های خالی)

فرض کنید مبلغ رهن ملکی ۵۰ میلیون و مبلغ اجاره آن، ماهیانه ۲ میلیون تومان است. برای محاسبه مالیات بر اجاره ملک باید ابتدا ۱۸ درصد از مبلغ پول رهن را محاسبه کنیم که ۹ میلیون تومان می‌شود؛ درآمد یک سال اجاره بها نیز ۲۴ میلیون تومان شده و مجموع این دو عدد، ۳۳ میلیون تومان می‌شود؛ با کسر ۲۵ درصد از این رقم که معاف از مالیات خواهد شد، ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به عنوان مالیات سالانه این درآمد از مالک دریافت می‌شود.

مثال برای محاسبه مالیات بر خانه خالی با اجاره بهای معمولی

در صورتی که ملک مورد اشاره، خالی باشد، در سال نخست خالی بودن ملک، باید ۶ برابر این رقم را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند که رقم نجومی ۱۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

از آنجایی که بخش مهمی از واحدهای خالی از سکنه، در محلات لوکس و گران قیمت تهران یا کلانشهرها قرار دارد، با توجه به بالا بودن اجاره بها، رقم مالیاتی که از مالک آن دریافت خواهد شد، بیسار بیشتر خواهد بود.

مثال برای محاسبه مالیات خانه‌های خالی با اجاره‌های بالا

به عنوان مثال اجاره بها در حال حاضر برای واحد ۱۰۰ متری در محله سعادت آباد تهران، ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه (پول پیش) و ۱۰ میلیون تومان اجاره ماهانه است.

مجموع درآمد اجاره سالانه این واحد (۱۲۰ میلیون تومان) به اضافه ۱۸ درصد رقم ودیعه (۹۰ میلیون تومان) ۲۱۰ میلیون تومان است که ۷۵ درصد آن ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد.

۶ برابر این رقم نیز که به عنوان مالیات بر خانه‌های خالی دریافت می‌شود، ۹۴۵ میلیون تومان خواهد شد که مبلغ قابل توجهی بوده و به اندازه کافی برای بازارپذیر کردن واحدهای خالی، «اثرگذار» و برای جلوگیری از حبس خانه‌ها، «بازدارنده» است.

این رقم برای مالکان حقوقی واحدهای بدون سکنه، ۲ برابر جریمه مالیاتی مالکان حقیقی محاسبه خواهد شد.

پیش بینی درآمد احتمالی یک سال دولت از محل مالیات بر خانه‌های خالی

در صورتی که از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده، مالکان تنها ۵۰۰ هزار واحد خالی از سکنه، مالیات دهند و متوسط رقم مندرج در هر برگه مالیاتی، ۱۵۰ میلیون تومان باشد، دولت می‌تواند در سال جاری درآمدی معادل ۷۵ هزار میلیارد تومان درامد به دست بیاورد.

اخبار مرتبط
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از هدیه ۴۰۰ هزار تومانی خرید کتاب برای این افراد خبر دارد
ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻟﻮحﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﺴﺘﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﺑﯿﻦ ﺭﺍﻫﯽ، ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎﻣﻮﺭﺍﻥ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﮔﺎﻩﻫﺎﯼ ﻭﯾﮋﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻟﻮﺡﻫﺎ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﺮﻕ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺷﯿﮑﺎﮔﻮ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ می‌شدﻧﺪ، ﺍﯾﻦ ﻟﻮﺡ ﻭ ۳۰۰ ﻟﻮﺡ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۸۳ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ.
در شرایطی که بحث درباره مالیات بالا گرفته، سخنگوی سازمان امور مالیاتی توضیحاتی درباره شیوه مالیات‌ستانی دولت از افراد و مشاغل ارائه داده تا ابهامات مطرح‌شده تا حدودی رفع شوند
وزیر نفت در ادامه گفت: اگر بخواهیم یک پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای احداث کنیم، حداقل سه تا چهار سال زمان می‌برد و حداقل سه تا چهار میلیارد دلار بار مالی دارد تا بتواند ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌کند. این یعنی ما باید سالی چهار پالایشگاه احداث کنیم که این میزان از مصرف را در مواقع اضطرار و این میزان مصرف، شرایط را کنترل کنیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها