ﺳﻪشنبه, 1 خرداد 1403 2024,May

۳ سیگنال مهم برای خریداران طلا / منتظر چه باشیم افزایش یا کاهش؟

24 خرداد 1401
۳ سیگنال مهم برای خریداران طلا / منتظر چه باشیم افزایش یا کاهش؟

به گزارش بانک اول، قیمت طلا در پایان هفته گذشته در همان نرخ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان درجا زد و به نظر می‌رسد در روزهای آینده روزهای مشابه هفته گذشته داشته باشد.

قیمت جهانی طلا به زیر ۱۸۰۰ دلار مجددا برگشته، شاخص جهانی دلار صعودی شده و در بازار داخلی نیز به توجه به نزدیک شدن به ایام محرم میزان تقاضا کاهش قابل توجه داشته است.

قیمت هر اونس طلا به ۱۷۶۲ دلار رسیده که این رقم حاکی از سقوط به زیر ۱۸۰۰ دلار است. اتفاقی که آینده طلا حداقل در کوتاه‌مدت را با ابهام بیشتری مواجه کرده است.

علاوه بر این، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات اول وقت شنبه با ۰.۶۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۱۷ واحد بسته شد. تقویت شاخص دلار خبر خوبی برای طلا نیست.

 

دنیای اقتصاد هم درباره بازار جهانی طلا نوشته است: بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز جمعه، در انتظار انتشار گزارش‌های اقتصادی از اشتغال آمریکا که به نظر می‌رسد برای روند قیمت طلای جهانی ناامیدکننده باشد، با افت قیمتی روبه‌رو شد. علاوه بر گزارش‌های اقتصادی آمریکا، رشد ارزش دلار شاخص نیز کاهش اونس طلا را تشدید کرد و باعث شد تا در ساعت ۲۰ به وقت تهران قیمت هر اونس طلا به ۱۷۶۲ دلار سقوط کند. آنچه مانع افت بیشتر قیمت طلای جهانی شد، اظهارات مقامات فدرال‌رزرو در مورد بالا بردن نرخ بهره و محدودتر شدن برنامه خرید اوراق قرضه بود. بنابراین تحلیلگران این بازار بر این باورند که اظهارات اخیر مقامات مختلف فدرال‌رزرو حاکی از این است که موازنه قدرت به نفع طرفداران افزایش سریع‌تر نرخ بهره بوده که این موضوع تاثیر خوبی برای طلا نخواهد داشت.

در بازار داخل نیز نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا درباره پیش‌بینی خود از وضعیت بازار طلا گفته است: خرید طلا در ماه محرم کمتر می‌شود. حتی در این هفته هم مردم کمتر خرید کردند. احتمالا در هفته سوم مرداد طلا در دامنه یک میلیون و ۹۰ هزار تومان و سکه در محدوده ۱۱ میلیون و ۱۰۰هزار تومان معامله شود./تجارت‌نیوز

اخبار مرتبط
این در حالی است که روز گذشته پس از انتشار اخبار سانحه هوایی برای رئیس جمهور، نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین کانال‌های تلگرامی، شروع به صعود کرد و در پایان شب گذشته تا مرز 62 هزار تومان پیش رفت. اما از ابتدای صبح امروز با یک شیب تند، روند کاهشی خود را آغاز کرد و دوباره به نرخ میانگین روز گذشته برگشت.
اقدامات بانک مرکزی در راستای کاهش قیمت ارز اقدامات مفید و مثمر ثمری بود که متأسفانه دلالان بازار و افرادی که کانال‌های تلگرامی نرخ ساز را در اختیار دارند اقدام به نرخ سازی کرده و این موضوع موجب شد تا قیمت ارز در بازار را نیز تحت تأثیر قرار دهند. به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی و نظارتی بیش از پیش نسبت به شرایط پیش آمده باید به بازار ارز توجه داشته باشند تا آرامشی که در هفته‌های اخیر در بازار حاکم شده بود برهم نخورد.
بر این اساس، در مجموع ۲۷ جلسه حراج حضوری مرکز مبادله ایران، حدود ۴۳۳۲ کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.
این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: وقتی که بازار تحت تاثیر التهابات و هیجانات سیاسی است، دخالت‌های بی مورد نهاد‌های غیر متخصص تنها باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. تجربه نشان داده که وقتی بازار ارز دچار رشد شدید و سریع قیمت‌ها می‌شود، یک عامل غیر اقتصادی و عموما سیاسی وجود دارد که کنترل آن خارج از توان بانک مرکزی است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها