یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط دریافت حقوق بازنشستگان پس از فوت چیست ؟

24 خرداد 1401
شرایط دریافت حقوق بازنشستگان پس از فوت چیست ؟

به گزارش بانک اول بعد از فوت اشخاص، در صورتی‌که متوفی دارای حقوق مستمری باشد، وراث ایشان می‌توانند از حقوق مستمری و بازنشستگی او استفاده کنند.

اساسا یکی از مزایای بیمه این است که بیمه شده نه تنها می‌تواند خود را از برکات بیمه بهره‌مند کند، بلکه برای افراد تحت تکفل خود نیز امتیازات بسیاری فراهم خواهد کرد.

شرایط دریافت حقوق متوفی

بازماندگان‌ متوفی دارای شرایط‌ بیمه‌، در یکی‌ از حالات‌ زیر، مستمری مربوط به‌ بازماندگان‌ را دریافت‌ خواهند کرد:

  • در صورتی که متوفی، بازنشسته و دارای بیمه باشد، بازماندگان حقوق مستمری او را به ارث خواهند برد.
  • در صورتی که فردی که بیمه شده است، مستمری بگیر از کارافتاده باشد.
  • در صورت‌ فوت‌ بیمه ‌شده‌ای‌ که‌ در ده‌ سال‌ آخر زندگی خود حداقل‌ حق‌ بیمه‌ یک سال‌ کار را در آخرین‌ سال‌ زندگی خود پرداخت کرده باشد.
  • در صورت فوت بیمه‌ شده‌ای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات، حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد.

 

حقوق بازنشستگی بعد از فوت به کدام بازماندگان تعلق می‌گیرد؟

باید بدانید که براساس ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی بازماندگان واجد شرایط متوفی مرد که استحقاق دریافت حقوق بازنشستگی بعد از فوت، مستمری بگیر را دارند، از قرار زیر هستند:

  • عیال دائم بیمه ‌شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است.
  • فرزندان متوفی در صورتی که سن آنان کمتر از ۱۸ سال ‌تمام باشد و یا منحصرا مشغول به تحصیل باشند و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند.
  • پدر و مادر متوفی در صورتی که هم تحت تکفل او بوده باشند و هم سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال تجاوز کرده باشد و یا آنکه به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون از کارافتاده باشند و در هر حال مستمری از سازمان دریافت نمی‌ کنند.
  • لازم است به این تبصره‌ ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی نیز توجه داشته باشید که چنانچه همسر فرد متوفی دوباره ازدواج کند، از دریافت حقوق مستمری همسر خود محروم می ‌شود، اما در صورتی که شوهر دوم نیز فوت کند، می‌‌تواند دوباره از حقوق همسر متوفی اول برخوردار شود.
اخبار مرتبط
وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.
به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مهدی شاه آبادی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام.. فردی که بیمه میشه و حق بیمه پرداخت میکنه، در واقع سرمایه خودش هست که در طول ۳۰ سال پس انداز کرده و تامین اجتماعی بعد از بازنشستگی، سود سرمایه پس انداز شده رو به صورت مستمری ماهیانه به بازنشسته میده.. و بعد از فوت کل حقوق بیمه شده باید به وراث بدون هیچ قید و شرطی تعلق بگیره.. مثل تمام بیمه های عمر در سراسر ایران و جهان

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها