یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان بیمه‌شده متوفی اعلام شد

24 خرداد 1401
 شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان بیمه‌شده متوفی اعلام شد

به گزارش بانک اول ناهید حیدری افزود: در ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی، قانونگذار برای هر یک از بازماندگان واجد شرایط بیمه شده یا مستمری بگیر متوفی به جهت مشخص شدن میزان مستمری مربوطه، سهام تعیین کرده است. بر این اساس همسر بیمه شده متوفی ۵۰درصد و هریک از فرزندان واجدشرایط (اعم از دختر و پسر) از ۲۵ درصد مزایای مستمری مربوطه برخوردار و درصورتی که پدر و مادر را از دست داده باشند، میزان مستمری آنان دوبرابر خواهد شد. همچنین سهم هریک از والدین تحت تکفل بیمه شده متوفی معادل ۲۰ درصد میزان مستمری مربوطه است و در هر حال بازماندگان بیمه شده از ۱۰۰ درصد مستمری بازماندگان متوفی استفاده خواهند کرد.


وی با ذکر مثالی به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: فرض کنید بازنشسته‌ای ۶ میلیون تومان مستمری دریافت می کند و دارای یک همسر و دو فرزند واجد شرایط قانونی است. درصورت فوت بازنشسته مذکور ۵۰ درصد سهم مستمری مربوطه (مبلغ سه میلیون تومان) به همسر و ۲۵ درصد سهم مستمری مذکور به هریک از فرزندان واجدشرایط( هر یک به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان) پرداخت خواهد شد. چنانچه بازنشسته مذکور صرفا دارای یک فرزند اناث واجدشرایط به منظور
بهره مندی از مزایای مستمری مربوطه باشد، عین مبلغ مستمری حین الفوت(۶میلیون تومان) به ایشان پرداخت
می شود. بنابراین بازماندگان واجدشرایط صرفنظر از سهام مذکور در هرحال از صددرصد مستمری مربوطه بهره مند خواهند شد و هیچگونه کاهشی در پرداختی سهم فرزندان اناث از مستمری مربوطه بواسطه فوت والدین ایجاد نشده و بحث کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدرمتوفی، اساسا صحیح نیست.

 


به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، حیدری خاطر نشان کرد: مطابق ماده ۸۰ قانون تامین اجتماعی بازماندگان واجد شرایط بیمه‌شده متوفی در یکی از حالات زیر استحقاق دریافت مستمری بازماندگان را خواهند داشت:


۱-در صورت فوت بیمه‌شده بازنشسته (بند ۱ ماده ۸۰ قانون)


۲-در صورت فوت بیمه‌شده ازکارافتاده کلی مستمری‌بگیر (بند ۲ ماده ۸۰ قانون)


۳-در صورت فوت بیمه‌شده‌ای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد (اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون)


۱-۳) چنانچه بیمه‌شده فاقد شرایط مقرر در این بند باشد ولی حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را قبل از فوت پرداخت کرده باشد (تبصره ۲ اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون)


۲-۳) درصورتی‌که بیمه‌شده متوفی فاقد شرایط مقرر در این بند بوده لیکن دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین ده تا بیست سال باشد (تبصره ۳ اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون)


۳-۳) درصورتی‌که بیمه‌شده متوفی فاقد شرایط مقرر در این بند بوده لیکن دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین یک تا ده سال باشد (قانون تعیین تکلیف تأمین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند)


۴- در مواردی که بیمه‌شده در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری‌های حرفه‌ای فوت کند (بند ۴ ماده ۸۰ قانون) بازماندگان واجد شرایط مستحق دریافت مستمری خواهد بود./سایت طلا

اخبار مرتبط
وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.
به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها