یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 2024,May

وعده کاهش قیمت‌ خودرو / خودروی خارجی هم قیمت پراید می‌شود؟

24 خرداد 1401
وعده کاهش  قیمت‌ خودرو / خودروی خارجی هم قیمت پراید می‌شود؟

به گزارش بانک اول شرط واردات خودرو بدون انتقال ارز از یک طرف واردات خودرو را محدود می‌کند. از طرف دیگر قرار است سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت تعیین شود.

 

همین دو شرط این سوال را ایجاد کرده که آیا آزادسازی واردات خودرو می‌تواند قیمت‌ خودروهای خارجی را کاهش دهد؟

خودروی خارجی هم‌قیمت پراید می‌شود؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو گفت: طرح آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودروهای خارجی را به طور مقطعی ارزان کند اما این طرح در بلندمدت نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه مشکل‌آفرین است و به رانت دامن می‌زند.

این در حالی است که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته با آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودروهای خارجی حتی تا ۸۰ درصد هم ارزان شود!

این گفته دبیرانجمن واردکنندگان خودرو به این معناست که قیمت یک خودروی واراتی یک میلیاردی باید به ۲۰۰ میلیون تومان برسد و هم قیمت پراید شود. یا مثلا قیمت کیا سراتوی مدل ۲۰۱۸ که اکنون یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است احتمالا باید هم قیمت پژو ۲۰۶ و سمند شود.

 

شرط کاهش ۵۰ درصدی قیمت خودرو

 

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو گفت: قیمت سانتافه در دبی ۴۴ هزار درهم است که با نرخ روز درهم، ۳۳۰ میلیون تومان می‌شود. تعرفه واردات و سهم نهادها و موارد متعدد را هم که اضافه کنید، نهایتا به قیمت اولیه ۲۵۰ میلیون تومان اضافه می‌شود.

 

یعنی قیمت سانتافه ۵۸۰ میلیون تومان می‌شود. حتی اگر واردکننده ۳۰۰ میلیون هم سود بگیرد، قیمت نهایی خودرو در بازار ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان می‌شود. همین سانتافه در بازار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان است. اما این تبصره حذف شد.

تجارت نیوز 

اخبار مرتبط
شرکت کرمان موتور از فردا دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فروش اقساطی محصولات خود را آغاز خواهد نمود.
در این مرحله متقاضیان می‌توانند یک اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر انتخاب نمایند. لازم به ذکر است هیچگونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبت نام کنندگان مرحله اول که در اسفند ماه سال 1401 حساب خود را بلوکه نموده اند می‌باشد.
در این دور از فروش خودروهای وارداتی، دو خودروی برقی شامل هیوندای برقی (وارد شده توسط معین‌خودرو) و ‌ خودروی برقی وارداتی توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو، یک خودروی هیبریدی (لاماری) و یک خودروی نیسان سانی (وارد شده توسط معین‌خودرو) عرضه شده است.
احتمالا تولیدال۹۰ ایرانی در ماه های آینده آغاز خواهد شد. به همین منظور پارس خودرو کاتالوگ جدید این خودرو را با نام P۹۰ منتشر کرد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها