پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی خرید خودرو/ کدام سهامداران به مردم وام می‌دهند؟

24 خرداد 1401
پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی خرید خودرو/ کدام سهامداران به مردم وام می‌دهند؟

به گزارش بانک اول صورت‌های مالی خودروسازان شرایط مطلوبی ندارد. میزان بدهی ایران خودرو و سایپا معادل ۸۰ درصد ارزش دارایی در بخش ساختمان آنهاست. این دو شرکت مدعی هستند که سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از ارزان‌فروشی را تقبل می‌کنند و ۱۴۰ هزار خودرو در پارکینگ آنها دپو شده اما کمبود قطعه مانع عرضه آنها به بازار است.

با این همه در ماه‌های گذشته این 2شرکت به صورت مرتب طرح‌های پیش‌فروش خودرو را اجرا کرده‌اند. طرح‌هایی که در آن خودرو گاهی نصف قیمت بازار به فروش می‌رسد. سوالی که وجود دارد این است که اگر این دو خودروساز شرایط خوبی ندارند و زیان می‌دهند، چرا یارانه چند میلیونی خرید خودرو به مردم می‌دهند؟

اما سوال مهم‌تر این است که یارانه و وام بلاعوض خودروسازان به مردم، از کجا تهیه می‌شود؟ جواب سوال ساده است. از جیب سهامداران این شرکت‌ها. به نظر می‌رسد که سهامداران این دو شرکت خودروسازی، هر سال مبلغ زیادی وام بلاعوض به متقاصیان خرید خودرو می‌دهند.

یارانه ۱۵۰ میلیونی پیش‌فروش ایران خودرو

نمونه آخر پرداخت یارانه خرید خودرو مربوط به طرح پیش‌فروش آبان ماه ایران خودرو است. طرحی که از امروز ششم آبان ماه آغاز شده و تا سه روز دیگر ادامه دارد. در طرح پیش‌فروش آبان ماه ایران خودرو، شش محصول دناپلاس توربوشارژ دستی و اتوماتیک،‌ تارا دستی، پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای، رانا پلاس و سورن پلاس عرضه می‌شود.

اما مساله مهم این است که قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروهای پیش‌فروش شده بسیار زیاد است.

نام خودروقیمت کارخانهقیمت بازار

دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک۳۹۰,۰۸۹,۰۰۰۴۵۸,۰۰۰,۰۰۰

تارا دستی۲۹۰,۴۷۲,۹۰۰۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰

پزو ۲۰۷ دستی سقف شیشه ای۲۱۶,۲۶۳,۰۰۰۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰

دنا پلاس توربو شارژ دستی۲۸۵,۳۹۹,۰۰۰۴۳۵,۰۰۰,۰۰۰

رانا پلاس۱۸۰,۳۹۱,۰۰۰۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰

سورن پلاس۲۰۴,۲۵۷,۰۰۰۲۸۹,۰۰۰,۰۰۰

قیمت خودرو امروز ششم آبان ۱۴۰۰

برای مثال قیمت کارخانه دناپلاس در طرح پیش‌فروش ایران خودرو ۳۹۰ میلیون تومان است. اما قیمت بازار آزاد دناپلاس ۴۵۸ میلیون تومان است. همچنین برای خرید تارا دستی در بازار آزاد باید ۴۵۰میلیون تومان هزینه کرد. اما قیمت کارخانه تارافقط ۲۹۰ میلیون تومان است. یعنی این سود ۱۶۰ میلیون تومانی نصیب افرادی می‌شود که در قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو برنده شوند.

قیمت بازار آزاد پژو ۲۰۷ هم ۳۴۰ میلیون تومان است. اما در طرح ایران خودرو قیمت این خودرو فقط ۲۱۶ میلیون است. قیمت کارخانه و بازار آزاد دناپلاس دستی هم ۱۵۰ میلیون تومان است. قیمت بازار آزاد راناپلاس امروز ششم آبان ماه ۲۶۰میلیون تومان است. اما قیمت کارخانه این خودرو ۱۸۰ میلیون تومان است.

اختلاف ۱۵۰تا ۱۶۰ میلیونی قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه را یا دولت با پرداخت ارز ارزان جبران می‌کند یا سهامداران از جیب خود می‌دهند.

اخبار مرتبط
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. مستاجران، برای اینکه امکان ثبت نام در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و دریافت وام اجاره خانه را داشته باشند، همچون، ثبت نام در سامانه ثبت نام مسکن اولی ها​، لازم است دارای شرایط لازم باشند؛ از جمله اینکه متاهل یا سرپرست خانوار باشند، اجاره نامه آن ها رسمی بوده یا در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، ثبت شده و تاریخ انعقاد قرار داد اجاره آنها، تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.
شرکت‌های اعتبارسنجی باید امکان دریافت گزارش و امتیاز اعتباری را از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل فراهم کنند و اشخاص بتوانند از تغییرات مهم در گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری خود مطلع شوند؛ به طوری که تاثیر رفتارهای مثبت و منفی را بر امتیاز اعتباری خود به خوبی حس کنند. امروزه در بسیاری از کشورها، دریافت گزارش اعتبارسنجی به صورت آنلاین و در کمتر از چند ثانیه امکانپذیر است.
وام ودیعه مسکن فقط برای افرادی است که هیچ ملکی به نامشان نیست. به همین دلیل ارائه اجاره‌نامه، شرط اصلی پرداخت این وام اعلام شده است.
افرادی که مایل به دریافت تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با بهره ۲۳ درصدی از بانک ایران زمین هستند باید ضامن رسمی داشته باشند. همچنین باید اعتبار شغلی آنها به تایید بانک رسیده باشد. ارائه سفته نیز برای دریافت این تسهیلات مورد نیاز است. زمان پرداخت اقساط این وام با توجه به سقف وام و مدت میانگین حساب متغیر بوده و بین ۱۲ یا ۱۸ یا ۲۴ ماه تغییر پیدا خواهد کرد. طی مدت زمان پرداخت اقساط، به اصل سپرده مشتریان یک درصد سود علی الحساب تعلق می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها