ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

نکاتی که قبل از ضمانت وام بانکی باید بدانید

24 خرداد 1401
نکاتی که قبل از ضمانت وام بانکی باید بدانید

به گزارش بانک اول  ضامن فردی است که می‌تواند در نزد بانک با ارائه مستندات رسمی، فرد وام گیرنده را ضمانت کند که در صورت برنگرداندن مبلغ وام یا تسهیلات اعطایی بانک؛ جای وی اقساط را پرداخت کند.

شرایط ضامن وام بانکی

ضامن باید طبق اعتبار سنجی، فرد معتبری باشد و گردش مالی مناسبی داشته باشد.

با توجه به نوع بانک، بیشتر بانک‌ها بازنشستگان را به عنوان ضامن می‌پذیرند.

ضامن می‌تواند کارمند دولت به‌صورت رسمی یا قراردادی باشد.

فرد دارای پروانه کسب می‌تواند ضامن شود مشروط بر این‌که فعالیت اقتصادی داشته باشد.

در صورتی‌که زوجین یک بانک را برای دریافت وام انتخاب کنند؛ می‌توانند یک ضامن معتبر معرفی نمایند اما این امر منوط بر این است که حقوق دریافتی وی جهت قسط ۲ نفر کفایت کند.

ضامن موظف است فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق خود را به بانک ارائه دهد.

در صورتی‌که دریافت کننده بانک خودش کارمند رسمی یا قراردادی بوده می‌تواند با ارائه گواهی کسر از حقوق وام دریافت کند و دیگر نیاز به معرفی ضامن نیست.

وام گیرنده و ضامن باید در بانکی که قرار است وام دهد، افتتاح حساب نمایند.

متقاضی و ضامن نباید بدهی معوق، چک برگشتی یا تسهیلات سر رسید در سیستم بانکی داشته باشند.

نکته ۱: برخی از بانک‌ها ممکن است ضامن بازنشسته را نپذیرند.

نکته ۲: برخی از بانک‌ها تنها کارمندان رسمی را به عنوان ضامن می‌پذیرند و برخی دیگر هم کارمند رسمی و هم پیمانی را به عنون ضامن قبول می‌کنند.

مواردی که یک ضامن وام باید بداند

ضامن باید به این امر واقف باشد که مسئول پرداخت بدهی وام گیرنده است زیرا او به عنوان یک ضامن عاقل، بالغ و رشید است که این موارد احراز می‌شود.

در صورت عدم پرداخت اقساط توسط مدیون، ضامن نمی‌تواند بگوید اول به وام گیرنده مراجعه کنید، از همین رو حتی در صورتی‌که اموالی از وام گیرنده شناسایی شود؛ بانک این حق را دارد که ضامن را الزام به وصول بدهی نماید و از حقوق او کسر کند.

زمانی‌که وام گیرنده اقساطش را نپردازد، مبلغ قسط از حساب یا حقوق ضامن کسر خواهد شد و ضامن حق هیچ‌گونه اعتراضی ندارد.

ضمانت در دریافت وام‌هایی با مبالغ زیاد و پرداخت طولانی مدت ریسک بالایی دارد. زیرا در این صورت ضمانت نیز سخت‌تر خواهد شد.

اخبار مرتبط
برای خرید اموال متروکه از اموال تملیکی باید براساس شیوه‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است اقدام شود.
موحدی بک نظر با بیان اینکه دلالان، سفته‌بازان و سودجویان بازارهایی مثل ملک، خودرو، رمزارز و ارز و سکه، باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند، حتما هم باید بترسند گفت: مردم عادی نباید از این قانون بترسند، چون در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، چهار قلم دارایی یعنی املاک با انواع کاربری و سرقفلی، خودرو، سکه و طلا و جواهرات و همچنین رمزارزها در نظر گرفته شده‌اند.
نکته مهمی درباره روش کاکه ایبو وجود دارد: این روش پس‌انداز برای قطع‌کردن شادی و نشاطتان از خرید نیست؛ برای نمونه، اگر حالتان خوش نیست و با دسته‌گلی زیبا می‌توانید احساس بهتری پیدا کنید، کاکه ایبو جلویتان را نمی‌گیرد. هدف این روش ترک عادت‌های بد در خرید و خرج‌کردن است. خریدکردن برای حال خوب خیلی هم خوب است؛ اما روش کاکه ایبو به ما یاد می‌دهد گاهی خرید‌کردن برای تغییر روحیه اثرات مثبت کوتاه‌مدت دارد و بعدتر پشیمانی هم به بار می‌آورد.
برای ایجاد هر نوع مغازه‌ای به دریافت جواز کسب نیاز داریم. طبق قانون هر شخصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که بدون دریافت جواز کسب شروع به فعالیت کند مرتکب تخلف شده است. قانون برای این دسته از افراد مجازات درنظر گرفته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها