چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403 2024,May

2 وام 250 میلیون تومانی و 100 میلیون تومانی مسکن به روستائیان سراسر کشور

24 خرداد 1401
2 وام 250 میلیون تومانی و 100 میلیون تومانی مسکن  به روستائیان سراسر کشور

2 طرح وام مسکن ویژه شهرهای کوچک و روستائیان

وام ۲۵۰ میلیون تومانی جهش مسکن

در حال حاضر روستاییان می‌توانند در طرح جهش مسکن ثبت‌نام کنند. در این طرح برای روستاییان وام ۲۵۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

طرح جهش مسکن یک طرح دولتی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکن در چهار سال آینده است. یکی از گروه‌هایی که می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند روستاییان هستند.

نرخ سود این وام طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد محاسبه شده، اما وزیر راه اعلام کرده که نرخ این سود برای اقشار کم درآمد کمتر است. یکی از پیش‌بینی‌ها این است که وام ۲۵۰ میلیون تومانی برای روستاییان با نرخ سود ۵ درصد محاسبه شود.

اگر این وام با سود ۵ درصد به روستایی‌ها داده شود در واقع نوعی از وام قرض‌الحسنه حساب می‌شود. همچنین با توجه به اقساط بلندمدت ۲۰ ساله(۲۴۰ ماهه) به نظر می‌رسد این وام به صرفه‌ است.

نرخ سود ۵ درصد برای این وام مسکن روستایی محاسبه شود، متقاضیان روستایی باید ماهانه قسط یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی بپردازد.

اما اگر این نرخ سود محاسبه نشود یا شخصی از متقاضیان از نظر دولت جزو دهک‌های کم‌درآمد محسوب نشود این وام را باید با نرخ سود ۱۸ درصد به بانک بازگرداند که در این صورت اقساط آن سه میلیون و ۸۵۸ هزار تومان محاسبه می‌شود.

وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی

خرداد ماه امسال بود که دولت قبل افزایش وام مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان را به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ابلاغ کرد. این وام در سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بود.

قبلا مدت بازپرداخت این تسهیلات ۱۵ ساله بود که به ۲۰ سال افزایش یافته است. همچنین با توجه به این که نرخ سود این وام ۵ درصد است بنابراین اقساط ماهیانه آن به ۶۶۰ هزار تومان می‌رسد.

سود تسهیلات مسکن روستایی 

این موضوع یکی از مهمترین امتیازهای تسهیلات مسکن روستایی است. سود تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است که ارزان ترین تسهیلات بانکی در حوزه مسکن محسوب می‌شود. گام اول برای دریافت این تسهیلات دریافت معرفی نامه از سوی روستاییان متقاضی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکن در روستاها می‌توانند با دریافت معرفی نامه از بنیاد مسکن وارائه آن به شعب یکی از بانکهای طرف قرارداد  نسبت به تشکیل پرونده و قرار گرفتن در صف متقاضیان دریافت وام روستایی اقدام کنند.

نکته مهمی که در ارتباط با این تسهیلات می‌توان به آن اشاره کرد آن است که تسهیلاتی که در قالب تسهیلات ساخت جهت نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی به متقاضیان پرداخت می شود قابلیت فروش اقساطی برای یک دوره زمانی ۲۰ ساله دارد.

بر این اساس، مدت زمان مشارکت مدنی برای ساخت مسکن در روستاها تا ۲۰ واحد مسکونی حداکثر ۱۸ ماه است اما در صورتی که این تعداد از ۲۱ واحد مسکونی بیشتر شود تا ۲۴ ماه این مدت ادامه خواهد یافت. این موضوع یک امکان قابل توجه برای ورود انبوه سازی و ساخت وسازهای حرفه‌ای به روستاها را نشان می‌دهد.

همچنین، حداکثر مدت دوران مشارکت مدنی سه سال تعیین شده است که قابلیت فروش اقساطی برای یک دوره بازپرداخت ۲۰ ساله را دارد.

ضوابط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی 

براساس ضوابط بانکهای طرف قرارداد برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، مهلت قانونی برای شروع به کار و پرداخت مرحله اول تسهیلات حداکثر ۶ ماه پس از انعقاد قرارداد با بانک خواهد بود. علاوه بر امکان دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، امکان دریافت تسهیلات جعاله همزمان با دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در صورت تقاضا از جانب تسهیلات گیرنده وجود دارد.

سقف تسهیلات جعاله برای این گروه از متقاضیان ۱۰ میلیون تومان از محل اوراق ممتاز، با سپرده ، بدون سپرده و یا به صورت توام به ازای هر واحد مسکونی تعیین شده است. دریافت این تسهیلات از آنجا که جزو تسهیلات حمایتی و یارانه ای محسوب می‌شود، برای هر خانوار متقاضی، صرفا برای یکبار میسر است. بنابراین آن دسته از متقاضیانی که پیش از این اقدام به دریافت این تسهیلات کرده‌اند دیگر مشمول دریافت این تسهیلات نیستند. این ضابطه برای رعایت عدالت در توزیع تسهیلات یارانه ای و بهره مندی همه متقاضیان از این امکان در نظر گرفته شده است.

وام گیرنده و ضامنین نباید دارای چک برگشتی و یا اقساط معوق در بانک ها باشند.

اخبار مرتبط
در زمان حاضر با مصوبه شورای پول و اعتبار مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن در تهران 200 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 150 میلیون تومان، در سایر شهرها 100 میلیون تومان و در روستاها 40 میلیون تومان است. نرخ سود این تسهیلات 18 درصد و دوره بازپرداخت آن 60 ماهه است. از سوی دیگر مطابق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وام 300 میلیون تومانی ودیعه مسکن به‌صورت قرض‌الحسنه به خانوارهای مشمول پرداخت می‌شود.
سقف مشخصی برای گرفتن هر نوع وام برای افراد عادی وجود ندارد. یعنی شما می‌توانید به شرط داشتن رتبه اعتباری مناسب و عدم داشتن اقساط معوق، می‌توانید به طور همزمان چند وام بانکی با مبلغ حدود ۱.۵میلیارد تومان بگیرید
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه امسال مدل جدید اعتبار سنجی بانکی علمیاتی می‌شود، گفت: در مدل جدید عوامل جدید مانند محکومیت مالی، جرایم رانندگی، صدک بندی یارانه هم در نظر گرفته می‌شود و دیگر مانند روال فعلی رفتار افراد در پرداخت اقساط تسهیلات تنها ملاک رتبه بندی نخواهد بود.
پس از اتمام مهلت ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره‌مندی از سایرتسهیلات، میزان حقوق و راستی آزمایی مدارک ارسالی و اعمال شرایط پیش گفته شده مورد بررسی و اولویت بندی قرار گرفته و بر اساس میزان اعتبار تخصیصی توسط بانک عامل، «واجدین شرایط» تعیین و اسامی در سامانه اعلام می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها