دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403 2024,May

دهیاران استخدام می شوند؟

24 خرداد 1401
دهیاران استخدام می شوند؟

به گزارش بانک اول علی قربانی روز پنجشنبه در سفر به چهارمحال و بختیاری و دیدار با تعدادی از فرمانداران، بخشداران و دهیاران این استان افزود: بسیاری از دهیاران بیش از یک دهه عمر خدمتی خود را به عنوان دهیار مشغول فعالیت هستند و ممکن است پس از آن از سوی شوراها انتخاب نشده و بیکار شوند از همین رو برای رفع دغدغه دهیاران و بهره‌گیری از ظرفیت تجربه و توانمندی این افراد لایحه استخدامی دهیاران تهیه و به مجلس ارائه شده است.

 

وی ادامه داد: در این لایحه تاکید شده دهیارانی که ۲ دوره متوالی یا سه دوره متناوب در پست دهیاری خدمت کرده باشند و پست و مجوز را بگیرند با طی فرایند قانونی استخدام شوند.

قربانی همچنین از توزیع ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار بین دهیاری‌های کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: از این میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن استانی توزیع شده است که تلاش می‌شود عدالت در توزیع اعتبارات در دستور کار قرار گیرد.

 

 

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور  ادامه داد: در توزیع اعتبارات طبق دستورالعمل تدوین شده بر اساس شاخص‌هایی انجام می‌گیرد و به استان‌های کمتر توسعه یافته نظیر چهارمحال و بختیاری که ۱.۵ درصد جمعیت را دارد بیش از ۲.۵ درصد اعتبارات داده می شود.

قربانی خاطر نشان کرد: اعتبارات ماده ۵۸ که در اختیار وزارت کشور است از هفته آینده توزیع می‌شود که با هماهنگی معاون امور عمرانی استانداری به روستاها و طرح‌های نیمه‌تمام تخصیص داده می شود.

وی در ادامه به تاریخچه دهیاری‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه ۲۲ سال از تشکیل دهیاری‌ها در کشور می‌گذرد اما هنوز متولی مشخصی برای توسعه روستایی در کشور مشخص نشده است و باید این خلا جبران شود.

قربانی ادامه داد: در همین راستا لایحه‌ای در خصوص مدیریت یکپارچه روستایی به مجلس ارائه شده و امید می‌رود سریع‌تر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی همچنین از افزایش سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و افزود: سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از سه درصد مالیات بر ارزش افزوده به چهار درصد افزایش یافته است که از اول دی ماه اجرایی می‌شود.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه دهیاری‌ها ۴۸ وظیفه برعهده دارند، تصریح کرد: برخی از این وظایف ذاتی است که باید در اولویت قرار گیرد و برخی با سایر دستگاه‌ها مشارکتی است.

قربانی در خصوص حمایت حقوقی از دهیاران نیز خاطرنشان کرد: توهین به دهیار به معنای توهین به مامور دولت است.

 در این نشست تعدادی از دهیاران، فرمانداران و بخشداران به بیان مشکلات و چالش‌های حوزه دهیاری اشاره کردند.

کمبود اعتبارات و تجهیزات، نبود امنیت شغلی دهیاران، ناتوانی در جذب قیر رایگان و هزینه‌های بالای آسفالت معابر روستایی، حرائم روستایی و نبود امکان فعالیت عمرانی و ساخت و ساز و چالش‌های فراروی مدیریت پسماند از جمله مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سفر خود به چهارمحال و بختیاری از برخی روستاهای این استان از جمله روستاهای هدف گردشگری بازدید می‌کند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان، ۲۶ بخش، ۵۲ دهستان، ۴۳ شهر و ۸۰۰ روستای دارای سکنه و ۵۱۳ دهیار است./ایرنا

اخبار مرتبط
مشی رئیس‌جمهور این بود که یک روز هم کار مردم روی زمین نماند؛ لذا تصمیم دولت بر این شد که تعطیلی نداشته باشیم.
جوکار در ادامه افزود: از سوی دیگر در سیستم مالیاتی باید نظام تشویق و تنبیه وجود داشته باشد و مودیانی که در مناطق محروم فعالیت اقتصادی دارند مشمول معافیت‌های مالیاتی جذابی شوند تا سرمایه‌ها به مناطق محروم سوق داده شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از این پیام تصریح کردند: با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها