شنبه, 15 اردیبهشت 1403 2024,May

یک پیش بینی مهم درباره قیمت دلار

24 خرداد 1401
 یک پیش بینی مهم درباره قیمت دلار

به گزارش بانک اول حجم معاملات در بازار ازاد پایین آمد و خریداران اندکی محتاط‌تر عمل می‌کردند. خریدار خانگی دلار، تا وقتی که از تثبیت افزایش نرخ مطمئن نشود، دست به خرید نمی‌زند؛ ولی ممکن است زمانی خرید خود را انجام دهد که دیر شده باشد. سود دلار و یوروی سهمیه‌ای از روز قبلش هم بیشتر شد و به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومن رسید!

درباره‌ی سکه هم معامله‌گرهای فنی می‌گفتند که رشد قیمت در ۳ روز گذشته، موافق با چارت سکه بوده است. آن‌ها احتمال می دهند که در دو سه روز آینده، اتفاقی در چارت سکه رخ دهد. به نظر معامله‌گرها، سکه از دلار در رشد عقب‌تر است که ۲ دلیل دارد؛ یک اینکه دلار در این چند روز هیجانی رفتار کرده و این موضوع، نشان‌دهنده‌ هوشمندی سکه‌ است. دو هم اینکه ریزش اونس، باعث شده که سکه نتواند پا به پای دلار بالا بیاد.

ولی همچنان خط اخبار برجامی، به شدت زیر نظر فعالان بازار قرار دارد. مهمترین خبرهای برجامی روز گذشته چه بودند؟

حیدری، نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که برای مذاکرات باید سقف زمانی تعیین کرد. این خبر، می‌تواند اهمیت بالایی برای دلار داشته باشد. این حرفی بود که باقری کنی، معاون وزارت خارجه نیز به آن اشاره کرد و گفت که پنجره توافق هسته‌ای برای همیشه باز نخواهد ماند. باقری کنی در ادامه گفت که تا زمانی که طرف مقابل متعهد نشود، هیچ دلیلی برای عقب نشینی ما از سیاست هسته‌ای وجود ندارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که خواستار از سرگیری مذاکرات برای حل اختلاف‌ها با ایران درباره توافق هسته‌ای، از جمله تحریم‌ها هستیم. این صحبت در حالی اتفاق افتاده که فضای رسانه‌ای غرب، بیشتر به سمت دادن پالس منفی درباره نتیجه مذاکرات است.

در کنار این خبرها، نکته جالب بازار دیروز این بود که خرید لیر در بازار افزایش پیدا کرده بود. یکی از نگرانی های معامله‌گر ها این بود که با توجه به هم‌گرایی ریال و لیر، در بلندمدت فشارهایی به ریال هم خواهد آمد. آن ها میگویند که دلار سلیمانیه هم احتمالا به بازار ترکیه و مخصوصا استانبول تزریق می شود و از این نظر، عرضه دلار در بازار ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

در مورد آینده بازار، احتمال اینکه طی روزهای آینده وارد یک فاز پرنوسان در بازار ارز شویم، وجود دارد؛ آن هم به دلیل هیجان نزدیک شدن به زمان شروع مذاکرات. احتمال دارد که تا هفت آذر همین روند ادامه پیدا کند.

اخبار مرتبط
مجموع تعداد مهاجران افغانی در سال جاری بیشتر هم شده و حدود ۹ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها از این افزایش بی‌رویه، استفاده از منابع کشور در شرایط بحرانی اقتصاد است. در این اینفوگرافی بررسی می کنیم که هر ایرانی در سال، چقدر از جیب برای تامین معیشت مهاجران خرج می‌کند.
مبلغ این سهمیه ۱۳ هزار یورو و به صورت سالیانه است که در وجه دانشگاه واریز می‌شود. علاوه بر این بابت هزینه‌های اقامت نیز حداکثر ماهیانه ۱۵۰۰ یورو به فرد دانشجو و ۵۰۰ یورو به ازای هر عضو همراه دانشجو (تنها همسر و فرزندان)، پرداخت می‌شود.
ولین سناریو احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار است چرا که غالبا تتر نقش لیدر در بازار ارز را بازی می‌کند؛ پیش از بازار آزاد شروع به افزایش می‌کند و وقتی بازار در مسیر نزولی قرار میگیرد از دلار تهران پایین‌تر معامله شده و بازار ارز را با خود به پایین می‌کشد. به همین خاطر یک سناریو انتظار ادامه روند نزولی در بازار ارز است ولی در نقطه مقابل باتوجه به قرارگیری حباب درهم در کانال منطقی صد تومانی و مقاومت دلار تهران در روز جاری در برابر کاهش، این تصور هم وجود دارد .
دومین حراج سکه در سال جدید بناست دوشنبه آینده با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته بندی برگزار شود. یازدهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها