پنجشنبه, 20 اردیبهشت 1403 2024,May

صعود یکباره قیمت وام مسکن

24 خرداد 1401
صعود یکباره قیمت وام مسکن

به گزارش بانک اول اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات امروز یکشنبه ۱۵ آذر فرابورس، در بازه قیمتی ۸۴ تا ۸۸ هزار تومان قرار گرفت و سبب شد تا رشد بیش از ۲۰ درصدی نسبت به هفته‌های اخیر که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به دامنه ۷۰ هزار تومانی رسیده بود، نشان دهد.

 

در حالی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های شهریور، مهر و آبان سال گذشته (تسه های ۹۹۰۷ و ۹۹۰۸، ۹۹۰۶) در معاملات دیروز بازار سرمایه ۸۲ تا ۸۳ هزار تومان بود در معاملات امروز در حدود ۸۶ تا ۸۷ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد.

اوراق تسهیلات مسکن صادره در زمستان سال گذشته (تسه های ۹۹۱۰ و ۹۹۱۱) هم در حالی که دیروز به ترتیب ۸۲ و ۸۳ هزار تومان فروخته شده بودند، امروز ۸۶ هزار تومان به فروش رسیدند.

 

 

اوراق تسهیلات صادره در سال جاری نیز در همین محدوده‌های قیمتی در معاملات امروز به فروش رسیده‌اند.

با توجه به اینکه سقف تسهیلات مسکن در تهران برای زوجین ۴۸۰ میلیون تومان است، برای دریافت این تسهیلات متقاضیان می‌بایست ۹۶۰ برگه با قیمت متوسط هر برگه ۸۵ هزار تومان خریداری کنند که به ۸۱ میلیون تومان می‌رسد.

برای دریافت تسهیلات ۲۸۰ میلیون تومانی به عنوان سقف وام مسکن مجردها هم متقاضیان باید ۵۶۰ برگه با متوسط قیمت هر برگه ۸۵ هزار تومان خریداری کنند که ۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد.

هزینه‌های سنگین وام خرید مسکن در حالی است که تسهیلات مسکن از محل اوراق تسهیلات، در حال حاضر تنها وام مسکن قابل دسترس برای عموم است و هیچ بانکی حاضر به پرداخت تسهیلات مسکن با دوره بازپرداخت طولانی نیست./مهر

اخبار مرتبط
در حال حاضر دولت پنج وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی را برای مستاجران بسته به مکانی که زندگی می‌کنند، در نظر گرفته است. مستاجری که بتواند از بانک وام بگیرد، با در نظر گرفتن مبلغ وام و نرخ سود، هر ماه چقدر باید برای پرداخت قسط کنار بگذارد؟
افزایش تسهیلات ودیعه مسکن برای خانواده‌های در قالب طرح جوانی جمعیت اگر از سوی بانک ها موافقت شود و بانک ها در پرداخت این تسهیلات همکاری کنند می‌تواند به بازار مسکن کمک کند اما به نظر می رسد که در این بین بانک ها چندان همکاری نمی‌کنند.
ضمن اینکه میزان بهره‌مندی از تسهیلات تبصره ماده 100، سه برابر سال گذشته شده است. براین اساس کسبه تا سقف 18 میلیارد تومان از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شده‌اند و می‌توانند از تسهیلات تبصره ماده 100 استفاده کنند.
برای دریافت این تسهیلات متقاضی باید ابتدا یک سپرده ویژه طرح اندواخته باز نماید و به مدت ۴ ماه، هر ماهه ۸۰۰ هزارتومان به این حساب واریز نماید. پس از گذشت ۴ ماه، متقاضی می‌تواند درخواست تسهیلات اندوخته بانوان بانک مهر را داشته باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها