پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

صاحبان باغ‌ویلاها و واحدهای مسکونی گران در۱۴۰۱ باید مالیات پرداخت کنند

24 خرداد 1401
صاحبان باغ‌ویلاها و واحدهای مسکونی گران در۱۴۰۱ باید مالیات پرداخت کنند

به گزارش بانک اول دولت سیزدهم امروز (یکشنبه) نخستین لایحه بودجه خود را با سقف ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان را تقدیم مجلس می‌کند.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، در سال آینده واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت مشمول مالیات بر دارایی سالانه می‌شود.

دولت تصمیم دارد واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت با (احتساب عرصه و عیان) با ارزش روز معادل یکصد میلیارد ریال و بیشتر مشمول این مالیات شوند.

بر اساس این خبر نحوه محاسبه اینگونه است که نسبت به مازاد یکصد میلیارد تا یکصد و پنجاه میلیارد ریال یک در هزار و نسبت به مازاد ۱۵۰میلیارد ریال تا ۲۵۰  میلیارد ریال دو در هزار مشمول مالیات می‌شود.

در این لایحه دولت متذکر می‌شود که باغ ویلاها و واحدهای مسکونی در حال ساخت مشمول مالیات نمی‌شود.

هم چنین در مصوبه دولت آمده است که مالیات باغ ویلاها و واحدهای مسکونی مشول مالیات، نسبت به مازاد ۲۵۰ میلیارد ریال تا ۴۰۰میلیارد ریال سه در هزار، و نسبت به مازاد ۴۰۰ میلیارد ریال تا ۶۰۰ میلیارد ریال چهار در هزار، و نسبت به مازاد ۶۰۰ میلیارد ریال به بالا پنج در هزار محاسبه مالیاتی سالانه خواهند شد.

وزارت راه شهرسازی مکلف شده است امکان دسترسی آنلاین به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار سازمان قرار دهد. سازمان امور مالیاتی نیز مکلف است نسبت به تعیین  دارایی مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص برساند.

تمام اشخاص حقوقی و حقیقی مکلف هستند مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند.

همچنین ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره، ممنوع است./ایرنا

اخبار مرتبط
وی با اشاره به این که طرح سراسری باانرژی از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرا خواهد شد، گفت: مشترکان تجاری و خانگی می‌توانند با کاهش مصرف برق به‌صورت هفتگی طی ۲۱ هفته اجرای این پویش، امتیاز دریافت کرده و از جوایز متعدد و ارزنده پیش‌بینی‌شده در این پویش بهره‌مند شوند.
سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش کسری مزمن معلم دارد ادامه داد: با توجه به اینکه حداقل ۷۲ هزار معلم ماده ۲۸ را استخدام می‌کنیم اما نیاز واقعی حدود سه برابر این تعداد است که دو برابر باقی مانده(کسری معلم) از طریق جذب شاغلان، بازنشستگان و اضافه تدریس معلمان صورت می گیرد.
یکی از اقداماتی که امسال به صورت ویژه از همین الان شروع کرده‌ایم و داریم روی آن کار می‌کنیم، این است که ما بیکاران را با کد ملی شناسایی می کنیم، یعنی قبل از اینکه اصلاً بیکار خودش اعلام بکند یا مراجعه به زیرساخت‌های مختلف به سامانه‌ها و یا ادارات و مراجعه حضوری بکند شناسایی می کنیم.
در دولت سیزدهم اضافه برداشت نه به صورت جداگانه بلکه به صورت شبکه‌­ای وجود دارد. ما در کل شبکه بانکی شاهد کمبود ذخایر هستیم. این کمبود ذخایر که منجر به اضافه‌­برداشت می ­شود، علل سیاستی دارد. اتفاقی که باعث کمبود ذخایر و به دنبال آن اضافه‌­برداشت و افزایش پایه پولی شد، مطرح شدن بحث حساب واحد خزانه بود برای اینکه شفافیت دولت روی حساب­‌های خودش بیشتر شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها