یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403 2024,May

صاحبان مشاغل آزاد می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند؟

24 خرداد 1401
صاحبان مشاغل آزاد می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند؟

به گزارش بانک اول البته ابتدا بانک‌ها با استناد به این موضوع که بخشنامه‌ای برای آن‌ها ارسال نشده از پرداخت وام خودداری کردند و حتی برخی گفتند که این موضوعات فقط در تلویزیون مطرح می‌شود.

اما سرانجام با ضرب‌الاجلی که وزیر اقتصاد به بانک‌ها داد، پرداخت وام بدون ضامن آغاز شد. 

درباره شرایط پرداخت این وام گفته شد که تسهیلات خرد بدون ضامن به کارمندان دولت، حقوق‌بگیران، مستمری بگیران و همچنین کارمندان بخش خصوصی که حقوق خود را از بانک‌های دولتی و یا بانک‌های خصوصی‌سازی شده دریافت می‌کنند، با نامه کسر از حقوقی که از دستگاه یا محل کار خود به همراه دارند می‌توانند وام بدون ضامن را با توجه به رتبه اعتباریشان تا سقف ۱۰۰میلیون تومان دریافت کنند.

در این بین جای افرادی که حقوق بگیر نبوده و صاحبان مشاغل آزاد برای دریافت وام بدون ضامن به شدت احساس می‌شود و سوال اصلی اینجاست که آیا دولت این افراد را نادیده گرفته است؟

در همین رابطه علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی  گفت: این موضوع که چرا افراد صاحب مشاغل آزاد در لیست کسانی که مشمول دریافت وام بدون ضامن نیستند به این دلیل است که اگر به آن‌ها وام پرداخت شود، کسی نیست که ضمانت بدهد در صورت عدم پرداخت اقساط، به جای آن‌ها پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با افرادی که کارمند یا حقوق‌بگیر هستند، اگر وامشان را پرداخت نکنند می‌توانیم از حقوقشان اقساط را برداشت کنیم، اما کسانی که مشاغل آزاد دارند باید ضامن داشته باشند تا مشکلی درباره پرداخت اقساطشان نداشته باشیم.

قیطاسی درباره این موضوع که آیا بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت این میزان تسهیلات را دارند یا خیر، گفت: درست است که وام بدون ضامن پرداخت می‌شود اما تدابیری همچون اعتبارسنجی پیش بینی شده تا فشاری بر نظام بانکی وارد نشود و بانک‌هایی که وام پرداخت می‌کنند، منابع کافی دارند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد نیز امروز اعلام کرد: اگر صاحبان مشاغل آزاد که حقوق بگیر یا به اصطلاح کارمند نیستند در مرحله اول مصوبه وزارت اقتصاد دیده نشده‌اند، نباید حمل بر نادیده گرفتن آنها شود، اما مشکل اینجاست که مثلاً شما چطور می توانید یک راننده وسایل حمل و نقل عمومی یا یک کشاورز را اعتبار سنجی کنید؟/اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
وام مسکن ایثارگران، وامی است که به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود. از شرایط اصلی این وام، ایثارگر بودن متقاضی است، همچنین مبلغ این وام باتوجه به شهر محل زندگی متقاضی بین ۳۰۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون تومان می‌باشد.
افرادی که شرایط دریافت وام 200 میلیون یا 5 میلیارد تومانی طرح پذیرنده بانک ملی را دارند باید جواز و پروانه کسب را به یکی از شعب این مجموعه ارائه بدهند. در صورتی که فردی این وام را در قالب قرارداد قرض الحسنه دریافت کند، آن را با کارمزد چهار درصدی می‌گیرند. اما اگر این وام در قالب قرارداد مرابحه اعطا شود، سود آن 23 درصد خواهد بود. سقف مدت زمان پرداخت اقساط این تسهیلات به 36 ماه می‌رسد.
در عین حال تمامی دارندگان حساب قرض الحسنه پس انداز نیک همانند سایر حسابهای قرض الحسنه پس انداز، تا پایان مهلت جشنواره یعنی پایان خردادماه ۱۴۰۳ می توانند در قرعه کشی ۱۰۰۱ جایزه ۲۵۰ میلیون تومانی شرکت کنند.
مبلغ وام فرزندان بازنشستگان کشوری ۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال است. کارمزد این وام ۴ درصد و مدت بازپرداخت آن ۳۶ ماهه می‌باشد. توجه داشته باشید که این وام به حساب بانک صادرات که در سیستم احکام درج شده است واریز می‌گردد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
صادق اسلانی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

چرا بانک رفاه شهرستان علی ابادکتول زبربار پرداخت این وام نمیره

محمد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

متأسفانه این اولین باری نیست که نادیده گرفته میشیم، تا جایی که یادمونه، زمین بوده واسه کارمندان بوده، وام بوده واسه کارمندا بوده، خودرو بوده واسه کارمندا بوده، اصلاً هرموقع یه چیزی با شرایط خوب بوده واسه کارمندا بوده، ماها که اصلاً جزء مردم ایران حساب نمیشیم،

احسان الماسیان
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بیشتر حسابهای با ارقام بالا مربوط به کسبه هستش و کل این تبار بانکها بخاطر این حسابهاست بعد چطور به کسبه وام نمیدن؟؟؟؟

امیر زینلی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بنده از برج ۵ پول گذاشته برای بانک مهر ایران که حقوق هر ماه رو همین بانک واریز میکنه امروز رفتم میگه دو تا ضامن که چک داشته باشن

mahdy masrour
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

کسایی که حقوق بگیر نیستن ایرانی نیستن به خاطر همین

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها