یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی قیمت طلا در سال۲۰۲۲

24 خرداد 1401
پیش بینی قیمت طلا در  سال۲۰۲۲

به گزارش بانک اول قیمت طلا در هفته‌های اخیر، در مواجهه با نوسانات زیاد بازار، جدا از محرک‌های قیمتی معمول طلا، یعنی دلار و نرخ اوراق قرضه، انعطاف پذیر بوده است.

بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله و شاخص دلار آمریکا از پایین‌ترین میزان در این سال میلادی تا پایان ژانویه افزایش یافت و قیمت این فلز گرانبها کمی بالاتر از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس معامله می‌شود. در بعد از ظهر جمعه‌ای که گذشت، قیمت هر اونس طلا، حدود ۱۸۰۰ دلار بود.

با وجود مسائل کلان چالش برانگیز زنجیره تامین، تورم فزاینده و ریسک‌های بیماری همه گیر کووید-۱۹، سیاست گذاران بانک‌های آمریکایی به این مسئله توجه دارند که جریان‌های سرمایه گذاری در طلا، بسیار انعطاف پذیر بوده اند.

تحلیلگر بوفا (BOFA) در تحقیقی در پایان ژانویه اظهار داشت: نابجایی‌های زیادی در زیر تغییرات نرخ ارز، نرخ بهره و نرخ تورم مدفون شده است که این مسئله باعث شده نگهداری فلز زرد در پرتفوی جذاب باشد به طوری که میانگین پیش بینی ما برای سال ۲۰۲۲ برای قیمت طلا ۱۹۲۵ دلار در هر اونس می‌باشد.

بر اساس گزارش USB، عوامل تاثیرگذار بر تقاضای طلا، یکی آن است که سرمایه گذاران برای پوشش ریسک پرتفوی خود اقدام به خرید طلا می‌کنند و یکی دیگر از عوامل اعتقاد به این است که فدرال رزرو پشت منحنی طلا ایستاده است، که برای مقابله با تورم از طریق سیاست‌های انقباضی، باعث می‌شود که رشد قیمت طلا کند‌تر شود.

استراتژیست‌های ارشد اداره سرمایه گذاری USB ویژگی بیمه آزموده شده طلا را برجسته کرده اند یعنی اینکه طلا ارزش پول افراد را حفظ می‌کند و این باعث شده که مردم به سمت طلا روی بیاورند و به همین دلیل در مقابل دیگر دارایی‌هایی که می‌تواند با آن‌ها نیز پرتفوی را متنوع سازی کرد مانند ارز‌های دیجیتال و بیت کوین، سرمایه گذارن طلا را برگزیده اند.

یک یادداشتی می‌گوید: از یک طرف فدرال رزرو برای ایجاد ثبات و کاهش تورم، سیاست پولی انقباضی اعمال می‌کند و نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش می‌یابد که منجر به این می‌شود که نرخ‌های بهره واقعی نیز بالا رود، به طوری که حتی برخی را شگفت زده می‌کند مانند اوراق قرضه ۱۰ ساله TIPS ایالات متحده.

یادداشت دیگری می‌گوید:، اما باید گفت که متناوبا، انعطاف پذیری قیمت فلز زرد با تخمینی که توسط مدل ارزش منصفانه زده شده است، مطابقت دارد که این مدل تقریبا ارزشی معادل ۱۷۵۰ دلار را تخمین می‌زند که تقریبا مقدار کمی با قیمت فعلی فاصله دارد یعنی حدود ۵۰ دلار.

مدل UBS یک حمایت قوی را برای قیمت طلا نشان می‌دهد که البته شاخص VIX نوسانات بازاری بالایی را برای امسال پیش بینی می‌کند.

استراتژیست‌های UBS می‌گویند: اگر ما میانگین بلندمدت‌تر شاخص VIX را در حدود ۱۹.۵ در نظر بگیریم، آنگاه قیمت طلا بر اساس این، حدود ۱۵۷۵ دلار در هر اونس بدست می‌آید، اما تقاضای فزاینده و بسیار زیادی که برای پوشش دادن ریسک پرتفوی معاملاتی توسط مردم وجود دارد باعث می‌شود که قیمت بالاتر از این مقدار بیاید و بنابراین قیمت هر اونس طلا حدود ۱۸۰۰ دلار پیش بینی می‌شود.

اما با این حال UBS پیش بینی می‌کند که در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ قیمت هر اونس طلا افت کند بطوری که انتظار می‌رود قیمت هر اونس طلا به ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس برسد. وام دهندگان سوئیسی، پیش بینی می‌کنند که با کاهش سویه امیکرون کویید-۱۹ و کاهش تورم، احساس ریسک بهبود پیدا می‌کند.

به گفته راس مولد، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری سهام انگلیسی AJ BELL، برای اینکه قیمت هر اونس طلا به بالای ۱۸۰۰ دلار برسد، باید بازار اعتقاد خود را نسبت برنامه‌ها و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، از دست بدهد که شاید چنین چیزی غیرممکن باشد.

مولد گفت این که قیمت طلا ثابت بماند و تورم مهار شود، ممکن است اتفاق بیفتد، اگر اقتصاد وارد رکود شود:
"دو عامل بدهی‌های جهانی و نرخ‌های بهره بالا هم اکنون مسئله‌ای است که با آن مواجه هستیم و هم بدهی‌های جهانی بالا است و هم نرخ‌های بهره بالا است و سیاست گذاران قبل از مها رتورم باید به فکر کاهش هزینه‌های استقراض و افزایش تسهیل کمی، به این معنا که نقدینگی را در سیستم مالی افزایش دهند، باشند. "

اخبار مرتبط
بازار امروز شاهد عقب نشینی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.
قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله در کانال ۴۴ هزار تومان، قیمت حواله دلار در کانال ۴۱ هزار تومان و قیمت یورو هم در کانال ۴۷ هزار تومان پیشروی کردند. به عقیده معامله‌گران با کاهش تنش در منطقه، قیمت‌ها از روند صعودی دست کشیدند و ریزش بازار را به ۴ دلیل اشباع خرید در بازار، از دست رفتن حمایت‌های مهم نرخ دلار و سکه، دیپلماسی فعال اقتصادی دولت با سفر وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی به عربستان و تذکر مجلس به بازارساز جهت حضور فعالانه‌تر در بازار می‌دانند.
در سال‌های اخیر شاهد افزایش ورود و عرضه دلار تقلبی در بازار ایران بوده‌ایم. این موضوع چالش‌های زیادی را برای مردم و فعالان اقتصادی به‌وجود آورده است.
سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز ضمن تکذیب این ادعا، طرح این شائبه‌ها را از سوی کسانی دانست که از این حواشی سود می‌برند. بانک مرکزی از سال گذشته برای ساماندهی بازار طلا و سکه اقدام به حراج سکه کرد که تاکنون 10مرحله از این حراج انجام شده است. در حراج‌های ابتدایی تنها ربع سکه عرضه می‎شد اما کمی بعد نیم‌سکه و سکه تمام نیز در این حراج‌ها عرضه شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها