شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

سن ساختمان برای دریافت وام بانکی چگونه محاسبه می شود؟

24 خرداد 1401
سن ساختمان برای دریافت وام بانکی چگونه محاسبه می شود؟

به گزارش بانک اول یکی از فاکتورهای مهم که تأثیر مستقیمی روی مبلغ وام و دریافت آن دارد، سن ساختمان است. برای مثال بانک مسکن بر اساس سن بنا، تسهیلات متفاوتی ارائه می‌دهد. مبلغ وام مسکن برای ساختمان‌های تا ۱۵ سال، متفاوت از ساختمان‌های با عمر بیش از ۲۰ و ۲۵ سال است.

نحوه محاسبه سن بنا

یکی از اختلافاتی که بین مالک و خریدار وجود دارد، سن ساختمان است. برای محاسبه سن ساختمان سه روش و معیار متفاوت وجود دارد:

سن واقعی ساختمان

سن بهره‌برداری ساختمان

عمر سندی ساختمان یعنی سال ساخت خانه در سند

سن واقعی ساختمان

وقتی یک ساختمان‌ساز تصمیم به ساخت خانه‌ای می‌گیرد، اولین قدم، دریافت مجوز یا پروانه ساخت است. برخی از افراد معتقدند، این زمانی است که یک ساختمان متولد می‌شود. بعد از دریافت پروانه، عملیات ساخت و ساز آغاز می‌شود. عده‌ای هم بر این باورند که زمانی که شروع به پی‌ریزی ساختمان می‌شود را باید زمان تولد ساختمان در نظر گرفت و سن ساختمان را از آن زمان محاسبه کرد. در هنگام دریافت تسهیلات بانکی این نوع از سن بنا مورد نظر است. این سن ساختمان را سن واقعی ساختمان می‌گویند.

سن بهره‌برداری ساختمان

در مقابل افرادی هم هستند که معتقدند، ساختمان از زمانی متولد می‌شود که مورد بهره‌برداری قرار گیرد و کلید آن به دست ساکنانش باشد. برای محاسبه سن ساختمان با این معیار، می‌توان به زمان نصب کنتورها رجوع کرد. کارشناسان معتقد هستند که عمر ساختمان از زمانی شروع می‌شود که کنتورها نصب می‌شوند. در واقع تاریخ نصب کنتورها تاریخ پایان پروژه ساخت و ساز محسوب می‌شود.

با استفاده از قبض برق می‌توانید، زمان نصب کنتور را بفهمید و سن بنا را از آن تاریخ محاسبه کنید. البته گاهی به دلایلی مانند خرابی، ممکن است کنتور عوض شود و در قبض برق تاریخ تعویض کنتور ذکر شود. نگران نباشید، شرکت برق برای این مشکل راه حلی اندیشیده است. این شرکت سایتی را به مشترکین معرفی کرده که با وارد کردن شناسه قبض، رمز و یا شماره پرونده، می‌توانند به اطلاعات کلی در مورد مالک، تعداد کنتورهای عوض‌شده، زمان نصب اولین کنتور، مبلغ بدهی و بسیاری اطلاعات دیگر دسترسی داشته باشند.

سن سندی ساختمان و یا سال ساخت خانه در سند

معیار دیگری که برای محاسبه سن ساختمان در نظر گرفته‌می‌شود، سال ساخت خانه در سند است. سال ساخت خانه در سند، در واقع تاریخ گرفتن پایان کار ساختمان است. در واقع وقتی ساخت و ساز به پایان می‌رسد، پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و سند قطعی ملک صادر می‌شود. سالی که در سند ذکر می‌شود، تاریخ گرفتن پایان کار است.

همان‌طور که گفتیم، سن واقعی ساختمان، برای گرفتن تسهیلات بانکی، سن سندی و سن بهره‌برداری ساختمان در هنگام خرید و فروش ملک، مهم هستند. به همین دلیل نیاز است تا این محاسبات را بدانیم. روش‌هایی که در بالا ذکر شد، روش‌های رسمی برای محاسبه سن ساختمان است. اما روش‌های غیر رسمی نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها نیز می‌توانید سن ساختمان را تخمین بزنید.

روش‌های سنتی برای تخمین سن ساختمان

فرض کنیم شما خانه‌ای را خریداری یا اجاره کرده و می‌خواهید برآورد کنید که سن ساختمان چقدر است؟ در این صورت می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

پیگیری از شهرداری: شهرداری تمام اطلاعات مربوط به ساخت و ساز املاک را در اختیار دارد. با مراجعه کردن به شهرداری می‌توانید از سالی که ساختمان ساخته شده اطلاع پیدا کنید.

بررسی قسمت‌های مختلف درون ساختمان: یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید، سن ساختمان را تخمین بزنید، بررسی قسمت‌های داخلی خانه، به خصوص توالت‌هاست. تولیدکنندگان توالت، معمولاً سالی که توالت ساخته‌می‌شود را داخل مخزن یا درب آن درج می‌کنند. نصب توالت در مراحل پایانی ساخت و ساز ساختمان انجام می‌شود، بنابراین با استفاده از این اطلاعات می‌توانید سن حدودی ساختمان را حدس بزنید.

روش‌های دیگر: از روی مصالح استفاده شده برای نمای ساختمان، توری‌های فاضلاب (گاهی سال تولید این توری‌ها روی آن‌ها زده می‌شود)، فاصله‌های آلومینیومی در پنجره‌های با روکش حرارتی (سال تولید بر روی آن‌ها درج شده است) و … می‌توانید تاریخ تقریبی نصب آن‌ها را حدس بزنید.

گاهی سن بنا را از طریق کنتور می‌توان تشخیص داد.

اهمیت سن بنا زمانی مشخص می‌شود که می‌خواهید ساختمان و بنا خود را بیمه کنید. عمر بنا محاسبه متراژ ساختمان بر قیمت بیمه آتش سوزی و زلزله موثر است.

اخبار مرتبط
وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.
به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها