دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

فرمول محاسبه سود و اقساط وام بانکی

24 خرداد 1401
فرمول محاسبه سود و اقساط وام بانکی

به گزارش بانک اول . این روزها وام‌های زیادی مثل «خرید کالا»، «ازدواج»، «مسکن»، «تعمیرات مسکن»، «خودرو»، «وام نقدی» و…  تحت نام‌ها و طرح‌های زیادی در شبکه بانکی کشور به متقاضیان داده می‌شود. مردم هم برای گرفتن این نوع وام‌ها تنها به پرسیدن عدد «سود وام» اکتفا می‌کنند و از فرمول محاسبه سود وام بانکی سر در نمی‌آورند. یا این‌که خیلی از بانک‌ها سود پلکانی از مشتری‌هایشان می‌گیرند و بیشتر وام‌گیرنده‌ها از محاسبه سود پلکانی وام بانکی یا محاسبه اقساط ماهانه وام چیزی نمی‌دانند.

فرمول قدیم محاسبه سود و اقساط وام بانکی

به قراردادهای مالی بانک‌ها که با نرخ ثابتی از سود به مشتریان ارائه می‌شوند، عقود مبادله‌ای می‌گویند. مثلا اگر شما به بانک می‌روید و درخواست وام می‌کنید، متصدی بانک در همان لحظه اول به مشتری می‌گوید سود این وام 15درصد خواهد بود. اما خیلی‌ها حتی با وجود اطلاع از درصد سودی که بابت وام گرفته شده باید بدهند، به طور دقیق نمی‌دانند محاسبه سود و اقساط وام بانکی به چه شیوه‌ای انجام می‌شود یا در نهایت در ازای تسهیلاتی که گرفته‌اند، چقدر به بانک پول پس می‌دهند. بانک‌ها برای حساب‌وکتاب انواع وام‌های بانکی، فرمول محاسبه سود وام بانکی را به دو صورت قدیم و جدید انجام می‌دهند.

برای محاسبه فرمول قدیم نیاز به این اطلاعات دارید؛ مقدار وام (مبلغی که از بانک تسهیلات می‌گیرید)، سود وام (درصدی که بانک به عنوان سود وام ازتان می‌گیرد)، مدت به ماه (زمان بازپرداخت وام یا تعداد اقساطی که بانک برای مشتری تعیین می‌کند). شیوه محاسبه سود وام بانکی با فرمول قدیم هم به این شکل خواهد بود: صورت کسر : مبلغ وام * درصد سود * (تعداد کل اقساط + 1) مخرج کسر عدد ۲۴۰۰. عددی که به دست می‌آید، مبلغ سودی است که باید علاوه بر مبلغ وام، به بانک پرداخت کنید. اگر هم دنبال محاسبه اقساط ماهانه وام بانکی خودتان هستید؛ راهش این است که اصل مبلغ وام را با مبلغ سود جمع ببندید و تقسیم بر تعداد اقساط پرداختی کنید.

فرمول جدید محاسبه اقساط و سود وام بانکی

 تفاوت بین فرمول جدید و قدیم محاسبه اقساط و سود وام بانکی ناچیز است و لازم نیست ذهن‌تان را خیلی درگیر فرمول جدید یا قدیم کنید.

در تسهیلاتی با بازپرداخت 3ساله و کمتر از آن تفاوت این دوفرمول به قدری ناچیز است که می‌توان نادیده‌اش گرفت. نکته بعدی هم این‌که متوسط دوره بازپرداخت تسهیلات بانکی کشور سه سال است. یعنی بخش زیادی از وام‌های شبکه بانکی ایران، دوره بازپرداخت سه ساله یا 36ماهه دارند. به خاطر همین هم اگر وام بانکی شما تعهد زمانی 3ساله دارد، عملا تفاوتی نمی‌کند محاسبه سود و اقساط وام بانکی با فرمول جدید محاسبه شود یا قدیم. پس فراموش نکنید مهم‌ترین اولویت هر وام‌گیرنده‌ای باید گرفتن وامی با درصد سود پایین‌تر و مدت بازپرداخت طولانی‌تر باشد .

نکته: وام‌های قرض‌الحسنه سازوکار متفاوتی نسبت به فرمول‌های گفته شده در بالا دارند و با کارمزدهای صفر تا 4درصد به متقاضیان داده می‌شوند. شیوه حساب کردن آن هم با فرمول محاسبه سود وام بانکی تفاوت دارد و برای همین هم بسیاری از مشتریان تصور می‌کنند سود کارمزد 4درصد بانکی بیشتر از مقدار واقعی محاسبه می‌شود.

اخبار مرتبط
به گفته مقام مسئول بانک مرکزی از تعداد ۸۷۱ هزار و ۸۶۱ نفر واجد شرایط اخذ تسهیلات نهضت ملی مسکن ۸۰۲ هزار و ۸۰۴ نفر ( حدود ۹۲ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد شده‌اند.
در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از مجموعه‌ای از وام‌های تحصیلی بهره‌مند شوند که در ابتدای هر ترم تحصیلی قابل درخواست هستند.
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. مستاجران، برای اینکه امکان ثبت نام در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و دریافت وام اجاره خانه را داشته باشند، همچون، ثبت نام در سامانه ثبت نام مسکن اولی ها​، لازم است دارای شرایط لازم باشند؛ از جمله اینکه متاهل یا سرپرست خانوار باشند، اجاره نامه آن ها رسمی بوده یا در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، ثبت شده و تاریخ انعقاد قرار داد اجاره آنها، تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.
شرکت‌های اعتبارسنجی باید امکان دریافت گزارش و امتیاز اعتباری را از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل فراهم کنند و اشخاص بتوانند از تغییرات مهم در گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری خود مطلع شوند؛ به طوری که تاثیر رفتارهای مثبت و منفی را بر امتیاز اعتباری خود به خوبی حس کنند. امروزه در بسیاری از کشورها، دریافت گزارش اعتبارسنجی به صورت آنلاین و در کمتر از چند ثانیه امکانپذیر است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها