ﺳﻪشنبه, 1 خرداد 1403 2024,May

بازار دلار قفل شد /رفت و برگشت قیمت سکه بین دو کانال

30 مرداد 1401
بازار دلار قفل شد /رفت و برگشت قیمت سکه بین دو کانال

به گزارش بانک اول اواخر  هفته گذشته پس از اعلام شکست مذاکرات برجام  در دوحه قیمت دلار افزایش چشم گیری پیدا کرد اما با کاهش تب و تاب آن از روز دوشنبه بازار ارز تهران در سراشیبی قرار گرفت و از روز دوشنبه تا امروز  پنجشنبه 16 تیر ماه در یک محدوده خاص نوسان را تجربه کرده است.

 پس بنابراین می توان گفت نرخ دلا در یک محدوده خاص قفل شده است. امروز قیمت دلار در تهران  نسبت به روز قبل رنج بود اما در هرات تقریبا 300 تومان کاهش را تجربه کرد. نرخ دلار در بازار سلیمانیه هم تقریبا 120تومان پایین تر از دیروز معامله شد. 

البته یکی از دلایل کم نوسان شدن بازار آزاد  به افزایش حجم عرضه توسط نهاد بازار ساز بر می گردد. با افزایش حجم معاملات توافقی از حجم تقاضا در بازار آزاد کم شده است.

تداوم نوسان محدود قیمت دلار رسمی

در بازار رسمی هم قیمت دلار سرنوشتی مشابه بازار آزاد را تجربه کرده است.  در صرافی ملی و بازار متشکل ارزی در این چند روز اخیر  نرخ دلار نوسان محدودی پیدا کرد.

قیمت دلار رسمی از صبح  تا انتهای روز با یک قیمت و بدون تغییر معامله شد. امروز نرخ دلار صرافی ملی با 27 هزار و 828 تومان مبادله شد  که نسبت به عصر روز چهارشنبه تقریبا 27 تومان بالاتر بود.

قیمت دلار متشکل هم امروز 27 هزار و 717 تومان بود که در مقایسه با روز گذشته 27 تومان نوسان صعودی را نشان می دهد . بنابراین می توان گفت صرافی ملی و بازار متشکل به یک اندازه نرخ دلار را افزایش دادند . 

قیمت اونس طلا رشد کرد / قیمت طلا 18 عیار در سرازیری

قیمت  اونس طلا عصر امروز تقریبا 8 دلار از دیروز بالاتر بود . این فلز گران بهای جهانی امروز با 1743 دلار مبادله شد. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار در زمان نوشتن این گزارش مانند روز گذشته در سرازیری قرار داشت. قیمت این فلز زرد رنگ امروز 5 هزار و 800 تومان پایین تر از دیروز  و با 1 میلیون و 381 هزار و 700 تومان به فروش رسید.

برگشت سکه به کانال 14 میلیون

قیمت سکه هم امروز بین کانال 14 و 15 میلیون تومان معامله شد. قیمت هر قطعه سکه امامی در حدود 14 میلیون و 995 هزار تومان تا 15 میلیون و 100 هزار تومان به فروش رسید. 

با فرض سکه 15 میلیون تومانی حباب سکه 16 درصد بدست آمد و فاصله ذاتی سکه با قیمت نقدی بیش از 2 میلیون تومان بود. از نظر سکه بازان یکی از دلایلی که باعث قفل شدن بازار سکه در روزهای اخیر شده حباب چشمگیر و فاصله زیاد ارزش ذاتی و نقدی بوده است.

اخبار مرتبط
این در حالی است که روز گذشته پس از انتشار اخبار سانحه هوایی برای رئیس جمهور، نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین کانال‌های تلگرامی، شروع به صعود کرد و در پایان شب گذشته تا مرز 62 هزار تومان پیش رفت. اما از ابتدای صبح امروز با یک شیب تند، روند کاهشی خود را آغاز کرد و دوباره به نرخ میانگین روز گذشته برگشت.
اقدامات بانک مرکزی در راستای کاهش قیمت ارز اقدامات مفید و مثمر ثمری بود که متأسفانه دلالان بازار و افرادی که کانال‌های تلگرامی نرخ ساز را در اختیار دارند اقدام به نرخ سازی کرده و این موضوع موجب شد تا قیمت ارز در بازار را نیز تحت تأثیر قرار دهند. به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی و نظارتی بیش از پیش نسبت به شرایط پیش آمده باید به بازار ارز توجه داشته باشند تا آرامشی که در هفته‌های اخیر در بازار حاکم شده بود برهم نخورد.
بر این اساس، در مجموع ۲۷ جلسه حراج حضوری مرکز مبادله ایران، حدود ۴۳۳۲ کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.
این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: وقتی که بازار تحت تاثیر التهابات و هیجانات سیاسی است، دخالت‌های بی مورد نهاد‌های غیر متخصص تنها باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. تجربه نشان داده که وقتی بازار ارز دچار رشد شدید و سریع قیمت‌ها می‌شود، یک عامل غیر اقتصادی و عموما سیاسی وجود دارد که کنترل آن خارج از توان بانک مرکزی است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات