چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403 2024,May

جزئیات تازه از تله مالیاتی بودجه؛ افزایش فقط ۱۰ درصدی دریافتی حداقل بگیران با ثابت ماندن سقف معافیت مالیاتی

04 آذر 1402
جزئیات تازه از تله مالیاتی بودجه؛ افزایش فقط ۱۰ درصدی دریافتی حداقل بگیران با ثابت ماندن سقف معافیت مالیاتی

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان میدهد با توجه به ثابت ماندن سقف معافیت مالیاتی عملا دریافتی حداقل بگیران حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش  بانک اول در لایحه بودجه 1403 دو نکته در حوزه افزایش حقوق و مالیات بر حقوق لحاظ شده است که بررسی همزمان این حوزه حاکی از مدل تبعیض امیز افزایش دریافتی حداقل بگیران در سال آتی است. بر این اساس در حالی که سقف معافیت مالیاتی ماهانه 10 میلیون تومان مانند رقم سال گذشته تعیین شده و افزایش نیافته  عملا افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان با احتساب میزان مالیات حقوق در سال آتی از واقعیت فاصله دارد.

به عبارت ساده تر فرض کنید  حقوق یک کارمند در سال 1402 (با حتساب ساعات اضافه کار متعارف) حدود 9 میلیون تومان بوده و از انجا که سقف معافیت مالیاتی در سال گذشته 10 میلیون تومان بوده این میزان دریافتی از مالیات معاف بوده است. دولت برای سال 1403  افزایش 18 درصدی  حقوق کارمندان را در لایحه بودجه ارائه کرده است، بر این اساس  حقوق  این کارمند به محدوده 11 میلیون تومان وارد می شود، اما با توجه به اینکه دریافتی بالاتر از 10 میلیون تومان مشمول مالیاتی 10 درصدی است، عملا دریافتی نهایی این کارمند در محدوده 10 میلیون تومان است. بر این اساس با توجه به این محاسبات دریافتی نهایی این قشر از کارمندان حداقل بگیر حدود 10 درصد رشد خواهد کرد.

در این خصوص دو نکته حائز اهمیت میباشد، در سالهای اخیر میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بخش خصوصی اختلاف بسیار ناچیزی داشته است، از سوی دیگر میزان معافیت مالیاتی حقوق برای تمام حقوق بگیران دولتی و بخش خصوصی یکسان است، بر این مبنا در سال 1403  حداقل بگیران در بخش خصوصی نیز با چالش جدی مواجه خواهند شد. لازم به ذکر است، حداقل حقوق کارگران بخش خصوصی در سال 1402 بدون احتساب اضافه کار در محدوده 8 میلیون تومان بوده که با احتساب حداقل ساعات اضافه کاری دریافتی نهایی حداقل بگیران در بخش خصوصی به محدوده 9 میلیون تومان وارد میشود.

از طرف دیگر طبق بررسیهای اماری در پایان سال جاری نیز نرخ تورم در محدوده 40 درصد خواهد بود که حتی ازفایش واقعی 20 درصدی دریافتی حقوق بگیران نیز کفاف هزینه های جاری را نخواهد داد، حالا با توجه به نکات مطرح شده افزایش حقوق کمتر از این مقدار نیز به صورت حتی چالشهای جدی برای حقوق بگیران بخش خصوصی و دولتی ایجاد خواهد کرد.

تسنیم

اخبار مرتبط
در حال حاضر، ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش این طرح قرار دارند. تعداد بانک ‌های این طرح در حال افزایش است و به زودی تمامی بانک ‌های کشور به آن ملحق خواهند شد. طرح «کهربا» تحولی نوین در نظام پرداخت کشور است که می‌ تواند به نفع مصرف‌کنندگان و فعالان اقتصادی باشد.هشدار; کارت بانکی افرادی که در این ۶ بانک حساب دارند مسدود خواهد شد
برای خرید اموال متروکه از اموال تملیکی باید براساس شیوه‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است اقدام شود.
موحدی بک نظر با بیان اینکه دلالان، سفته‌بازان و سودجویان بازارهایی مثل ملک، خودرو، رمزارز و ارز و سکه، باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند، حتما هم باید بترسند گفت: مردم عادی نباید از این قانون بترسند، چون در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، چهار قلم دارایی یعنی املاک با انواع کاربری و سرقفلی، خودرو، سکه و طلا و جواهرات و همچنین رمزارزها در نظر گرفته شده‌اند.
نکته مهمی درباره روش کاکه ایبو وجود دارد: این روش پس‌انداز برای قطع‌کردن شادی و نشاطتان از خرید نیست؛ برای نمونه، اگر حالتان خوش نیست و با دسته‌گلی زیبا می‌توانید احساس بهتری پیدا کنید، کاکه ایبو جلویتان را نمی‌گیرد. هدف این روش ترک عادت‌های بد در خرید و خرج‌کردن است. خریدکردن برای حال خوب خیلی هم خوب است؛ اما روش کاکه ایبو به ما یاد می‌دهد گاهی خرید‌کردن برای تغییر روحیه اثرات مثبت کوتاه‌مدت دارد و بعدتر پشیمانی هم به بار می‌آورد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها