شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

با اشتباه‌ های رایج در خرید خودروهای دست دوم آشنا شوید

14 دی 1402
با اشتباه‌ های رایج در خرید خودروهای دست دوم آشنا شوید

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با ابراز تأسف از تخلف‌های گسترده در معاملات مربوط به خرید و فروش خودروهای دست دوم گفت: خرید از فروشنده خصوصی و انجام‌ندادن کارشناسی دقیق خودرو از اشتباه‌های رایج هنگام خرید خودروی دست دوم است.

به گزارش بانک اول   افزایش قیمت خودروهای نو (صفر کیلومتر)، خرید این خودروها برای خیلی از مصرف‌کنندگان به رویا تبدیل شده است. در این میان، به موازات رشد قیمت‌ خودروهای نو، تقاضا برای خرید خودروهای دست دوم (کارکرده) افزایش یافته است.

چند سالی است که بازار خودروهای دست دوم دوباره رونق گرفته است. چنان‌که افزون بر نمایشگاه‌ها و مراکز فروش خودرو، خودروهای دست دوم از طریق برخی اپلیکیشن‌ها و حتی شبکه‌های اجتماعی هم به فروش می‌رسد. سایت‌ها و صفحات اینترنتی زیادی هم وارد این عرصه شده‌اند. به موازات این‌ها، بر تعداد آگهی‌های خودروهای کارکرده در همه پلتفرم‌ها افزوده شده است. در سایت‌ها و صفحات اینترنتی، مشتریان می‌توانند به تفکیک مدل، سال تولید، رنگ، قیمت و کارکرد خودروها برای پیدا کردن خودروی دست دوم مورد نظر خود اقدام کنند و پس از پیدا کردن مدل مورد نظر با تلفن مالک تماس گرفته یا با ایمیل او مکاتبه کنند. اما آنچه نگران‌کننده است، رشد تعداد آگهی‌های فیک و غیرواقعی است.

از طرف دیگر، با توجه به سود بالای معامله در این بازار، پای دلالان فاقد مجوز و هویت مشخص هم به بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم بیش از پیش باز شده است. برای همین، خرید خودروی دست‌دوم، هرچند قیمت پایین‌تری نسبت به‌خودروی نو دارد، اما ریسک و مخاطره بالایی دارد.

ضرورت تاسیس مراکز تخصصی کارشناسی خودرو

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در پاسخ به این پرسش‌که متقاضیان در زمینه خرید خودروهای دست دوم ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شوند؟ گفت: خرید از فروشنده خصوصی و انجام‌ندادن کارشناسی دقیق خودرو از اشتباه‌های رایج هنگام خرید خودروی دست دوم است. علیرضا نیک‌آئین با ابراز تأسف از تخلف‌های گسترده در معاملات مربوط به خرید و فروش خودروهای دست دوم گفت: با وجود آنکه ارقام بالایی در این معاملات جابه‌جا می‌شود و خریداران بابت خرید خودروهای کارکرده پول زیادی هم پرداخت می‌کنند اما متأسفانه هیچ کنترلی بر این معاملات وجود ندارد.

نیک‌آئین ادامه داد: قبلا ما در نشست‌هایی که با سازمان معاینه فنی تهران داشتیم، پیشنهاد دادیم که مراکز تخصصی برای تأیید اصالت خودرو و انجام کارهای کارشناسی در معاملات خودروهای دست دوم تاسیس شود تا اصالت خودروها در این مراکز بررسی شود و متقاضیانی که قصد خرید و فروش خودروهای کارکرده را دارند بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری معاملات خود را انجام دهند اما متأسفانه این پروژه متوقف شد.

کلاهبرداری‌های رایج در بازار خودروهای دست دوم

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر پرونده‌های زیادی در محاکم قضایی بابت کلاهبرداری، گران‌فروشی و مشکلات فنی و غیرفنی موجود در خودروهای دست دوم، در جریان است، تأکید کرد: با توجه به این مشکلات در همین‌جا دوباره پیشنهاد خود را مبنی بر تاسیس مراکز بررسی اصالت خودروها مطرح می‌کنیم تا کمتر شاهد این مشکلات باشیم.

نیک‌آئین در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه نوع کلاهبرداری‌هایی در معاملات و بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم رایج‌تر است؟ گفت: متأسفانه یک‌سری سودجو قولنامه‌هایی را تنظیم می‌کنند که در آن عنوان می‌شود اگر خودرو نقص فنی داشت، معامله فسخ خواهد شد. به این ترتیب بابت فسخ شدن آن معامله هم رقمی دریافت می‌کنند. یعنی خودرو را دستکاری می‌کنند، برای مثال آب داخل موتور می‌ریزند و به این ترتیب معامله را بر هم می‌زنند. اینگونه کارهای خلاف برای خریداران مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

توصیه رئیس اتحادیه تعمیرکاران به خریداران خودروهای دست‌دوم

وی  به متقاضیان خرید توصیه کرد؛ قبل از نهایی شدن معامله حتما با یک تعمیرکار معتمد مشورت کرده و خودرو را به‌صورت کامل چک و بررسی کنند تا معامله کم‌ریسکی انجام دهند.نیک‌آئین در مورد اینکه چه تعمیرگاه‌هایی برای مراجعه متقاضیان خرید خودرو قابل اعتماد هستند؟ گفت: تعمیرکارانی که از اتحادیه تعمیرکاران خودرو جواز رسمی دریافت کرده‌اند، همه مورد تأیید هستند.

اخبار مرتبط
با این حال چند روز پیش سخنگوی تعزیرات حکومتی اعلام کرد که بنا به دستور رئیس جمهور مقرر شده تولید این خودرو در سال جاری نیز ادامه یابد. بر همین مبنا هم شرکت ایران خودرو با اعلام قیمت جدید برای پژو پارس، اقدام به ارسال فراخوان به متقاضیان کرد.
قیمت کارخانه ای فردا موتورز برای سوبا m۴ صفر مدل ۱۴۰۲ یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. با مطالعه جدول زیر اطلاعات کاملی درباره قیمت روز انواع خودرو فردا به دست خواهید آورد.
به عنوان مثال فردی کارت سوخت خود را به صورت کامل با قیمت ۳۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته است. حتی امکان ثبت در دفتر اسناد هم برای فروش و انتقال کارت سوخت اعلام می‌شود.
وزیر صمت درباره برنامه های وزارت صمت در خصوص افزایش تولید خودرو و واردات خودرو از کشورهای آفریقایی توضیحاتی داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها