شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

نرخ بهره بین‌بانکی بالاخره کاهشی شد

16 دی 1402
 نرخ بهره بین‌بانکی بالاخره کاهشی شد

نرخ بهره بین‌بانکی در هفته منتهی به 13 دی پس از 4 هفته صعود، کاهش یافت.

به گزارش بانک اول، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود نرخ بهره بین بانکی را در هفته منتهی به 13 دی ماه به میزان 4 صدم درصد افزایش داد و به 23.43 درصد رساند. بیشترین نرخ بهره امسال مربوط به 5 مهرماه ماه بوده که به نرخ 23.8 درصد رسیده بود.

نرخ بهره بین بانکی در تاریخ 6 دی ماه به 23.59 درصد رسیده بود. طبق اعلام بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در تاریخ های 29، 22، 15 و 8 آذرماه به ترتیب 23.55، 23.44، 23.43 و 23.54 درصد بوده است. این نرخ در 1 آذرماه، 23.60 درصد بوده است.

این نرخ در هفته منتهی به 24 آبان ماه، 23.63 درصد و در هفته منتهی به 17 آبان ماه، 23.56 درصد بوده است. این نرخ 10 آبان ماه، 23.60 درصد و این نرخ در هفته منتهی به 3 آبان ماه، 23.71 درصد بوده است. نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 26 مهرماه، 23.72 درصد بود. این نرخ در هفته منتهی به 19 مهرماه به 23.76 درصد، هفته پیش از آن 23.75 درصد بوده است.

نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود. این نرخ در پایان هفته منتهی به 29 شهریور ماه به 23.69 درصد رسیده بود.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 22 شهریورماه نیز با افزایش 7 صدم درصدی به 23.62 درصد افزایش یافته بود. این نرخ طی هفته منتهی به 15 شهریورماه با کاهش به 23.55 درصد رسیده بود. نرخ سود در هفته منتهی به 8 شهریورماه نیز با کاهش 2 صدم درصدی به 23.57 درصد رسید. این نرخ طی هفته منتهی به 1 شهریورماه با افزایش به 23.59 درصد رسیده بود. نرخ بهره بین بانکی طی دو ماه گذشته روند نوسانی داشته است.

کمترین نرخ این بازار در سه ماه اخیر، حوالی 23.4 بوده است. روند صعودی نرخ بهره بین‌بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد؛ از هفته منتهی به 30 آذرماه، نرخ سود بین‌بانکی وارد کانال 21 درصدی شده و تا هفته منتهی به 19 بهمن ماه در همین کانال در نوسان بود، ولی از 26 بهمن ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال 22 درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال 23 درصدی در نوسان است.

با افزایش نرخ بهره بانکی در هفته گذشته، به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای کنترل عملیات بانک‌ها در بازار بین بانکی مجبور به افزایش نرخ بهره شده است. نرخ بهره بین بانکی رکورد سال‌های گذشته خود را شکسته و به سقف کریدور نزدیک شده است.

بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از 14 تا 22 درصد بود به 17 تا 24 درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

در حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا در سیاست‌گذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف می‌کنند، کف و سقفی تعریف شده و معمولا نرخ بهره هدف، در وسط این کریدور تعیین می‌شود، به عنوان مثال نرخ بهره هدف 18 درصد است.

در صورت مدیریت صحیح، طبیعتا نرخ بهره در بازار بین بانکی از این سقف کریدور نباید بالاتر برود یا از کف آن به عدد پایین‌تری برسد.

بانک‌های مرکزی در حال حاضر هدف‌گذاری تورمی انجام می‌دهند و این موضوع متعارف است، به عنوان مثال اعلام می‌کنند، نرخ تورم هدف، 22 درصد است و با همین نرخ بهره، به آن هدف می‌رسند و به اقتصاد جهت‌دهی می‌کنند؛ پس نرخ بهره‌ بین بانکی که به آن لنگر اسمی گفته می‌شود، ابزاری است برای کنترل و هدف‌گذاری تورم که در همه دنیا از آن استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط
وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.
به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها